Mazie iepirkumi – kāds regulējums jāpiemēro?
2021-08-04
Inese Greķe, ZAB “COBALT”, zvērināta advokāte
Ieraugot terminu "mazie iepirkumi", bieži rodas jautājums, kas tie ir un cik mazam iepirkumam jābūt, lai nepiemērotu Publisko iepirkumu likumu (PIL) vai arī piemērotu to atvieglotā kārtībā. Lai atrastu pareizo atbildi un noskaidrotu, kāds regulējums jāpiemēro, pasūtītājam jāveic vairākas secīgas darbības.
Paredzamā līgumcena
Pasūtītājam pirms iepirkuma rīkošanas jāveic priekšizpēte, apzinoties savas vajadzības, pieejamos finanšu resursus, tirgus piedāvājumu un piegādātāju loku. Pasūtītājam jādokumentē paredzamās līgumcenas noteikšanas process.
Lai izvēlētos atbilstošu iepirkuma veidu un piemērojamo procedūru, saskaņā ar PIL 11. pantu pasūtītājam jānosaka paredzamā līgumcena. Pretējā gadījumā iespējama situācija, kad pārsniegtas Ministru kabineta noteikumos Nr. 105 "Noteikumi par publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām" paredzētās līgumcenu robežas, bet nav piemērotas PIL noteiktās iepirkumu procedūras.
Ja līgumcenas, par kurām iesniedz pretendentu piedāvājumus, pārsniedz pasūtītāja izvēlētā iepirkuma līgumcenas slieksni, iepirkums jāpārtrauc. Līdz ar to, arī vērtējot no efektīvas plānošanas viedokļa, svarīgi jau sākotnēji pareizi formulēt līguma veidu (preču, pakalpojumu piegāžu vai būvdarbu līgums) un noskaidrot aktuālās tirgus cenas. Jāņem vērā, ka iespējami specifiski jauktu līgumu gadījumi, kad līguma veids jānosaka īpaši rūpīgi. Piemēram, ja nepieciešama lifta piegāde un uzstādīšana, tas uzskatāms par būvdarbu, nevis preču piegādes un pakalpojumu sniegšanas līgumu.
Iepirkumu var arī sadalīt daļās. Konkurences veicināšanas nolūkos to pat ieteicams darīt, lai sekmētu mazo un vidējo uzņēmumu dalību. Tomēr šādā gadījumā pasūtītājam saglabājas pienākums noteikt kopējo līgumcenu, ņemot vērā katras daļas līgumcenu. Iepirkumu aizliegts sadalīt daļās ar mērķi izvairīties no iepirkuma procedūras piemērošanas.
PIL 84. pantā paredzēta administratīvā atbildība par iepirkuma līguma noslēgšanu, neievērojot likumā noteikto kārtību. Savukārt Eiropas Savienības (ES) fondu iepirkumiem iespējamas finanšu korekcijas līdz pat 100% apmērā.
Pamatnoteikumi iepirkumu procedūrām ar ieteikumiem un Eiropas Savienības Tiesas (EST) prakses atziņām apkopoti arī Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) skaidrojumā "Paredzamās līgumcenas noteikšanas pamatprincipi, lai izvēlētos atbilstošu iepirkuma procedūru".
Katra uzņēmuma vai iestādes darbība neizbēgami atstāj iespaidu uz vidi un sabiedrību, tomēr pasūtītāji var rīkot ilgtspējīgus iepirkumus, piemēram, zaļos publiskos iepirkumus vai sociāli atbildīgus publiskos iepirkumus. Tam ir potenciāls samazināt iespējamo nelabvēlīgo ietekmi uz vidi, sociālo jomu un ekonomiku un panākt uzlabojumus sabiedrībai būtisku problēmu risināšanā. Kā iepirkumā integrēt vides un sociālos kritērijus, lai tas būtu ilgtspējīgs?
Publiskie iepirkumi
06:00, 5. Apr. 2024
Ar regulu 2022/2560 par ārvalstu subsīdijām, kas izkropļo iekšējo tirgu, kas stājās spēkā 2022.gada 14.decembrī, paredzēti jauni noteikumi un procedūras iekšējo tirgu izkropļojošu ārvalstu subsīdiju izmeklēšanai un novēršanai. Savukārt pasūtītājiem un piegādātājiem, kā arī jomas profesionāļiem, jābūt informētiem par regulas esamību un tajā noteiktajiem pienākumiem, lai regulas prasības tiktu ievērotas un netiktu pieļauti pārkāpumi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 22. Sep. 2023
Beidzot ir izsludināta pieteikšanās uzņēmumu digitālās transformācijas sekmēšanas atbalsta programmām, un uzņēmēji var ķerties klāt savu ieceru īstenošanai. Viena būtiska nianse gan ir jāpatur prātā, un tā ir pakalpojumu sniedzēju izvēle, proti, iepirkuma procedūra, kuras rezultātā uzņēmums izvēlas pakalpojumu sniedzēju, kas ieviesīs digitālos risinājumus uzņēmumā.
Publiskie iepirkumi
06:00, 21. Jūn. 2023
Lai veicinātu kvalitātes vērtēšanu kritēriju plašāku izmantošanu, Publisko iepirkumu likumā (PIL) ir precizēti saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanas veidu definējumi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 21. Apr. 2023
Eiropas Komisija vairākkārt ir izcēlusi problēmu par lielo iepirkumu skaitu Latvijā, kuros nav piegādātāju konkurences – no visiem iepirkumiem 2020.gadā 26% gadījumos iepirkuma līguma slēgšanas tiesības tika piešķirtas vienīgajam pretendentam. Tādēļ, lai mazinātu iespēju, ka iepirkumos piedalās tikai viens pretendents, Saeima izstrādājusi grozījumus Publisko iepirkumu likumā, kas stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Publiskie iepirkumi
06:00, 1. Mar. 2023
Sākot ar 2023.gada 1.janvāri no dalības publiskajos iepirkumos būs iespējams izslēgt pretendentu vai kandidātu, ja pasūtītājs ar jebkādiem atbilstošiem līdzekļiem varēs pierādīt, ka tas ir pārkāpis Latvijas vai Eiropas Savienības normatīvos aktus vides, sociālo vai darba tiesību jomā, darba koplīgumu vai ģenerālvienošanos noteikumus, vai prasības, kas noteiktas Publisko iepirkumu likuma 3.pielikumā minētajās starptautiskajās konvencijās.
Publiskie iepirkumi
06:00, 28. Dec. 2022
Iepriekšējā raksta daļā noskaidrojām, kā noteikt, kurš no piedāvājumiem publiskajā iepirkumā ir saimnieciski izdevīgākais. Šoreiz aplūkosim, kādas kļūdas praksē visbiežāk rodas, nosakot saimnieciski izdevīgāko kritēriju, kā arī apkoposim praktiskus ieteikumus, kā tās nepieļaut.
Publiskie iepirkumi
06:00, 7. Sep. 2022
Publiskajos iepirkumos pasūtītājam par konkursa uzvarētāju jāatzīst pretendents, kurš piedāvājis saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu. Aplūkosim, kā noteikt, kurš no piedāvājumiem atbilst šim kritērijiem, kā arī analizēsim dažādus piemērus.
Klausies
Publiskie iepirkumi
06:00, 10. Aug. 2022
Jau marta sākumā Saeimā pieņemti grozījumi Publisko iepirkumu likumā, paredzot nodrošināt, ka publiskajos iepirkumos var piedalīties tikai godprātīgi kandidāti un pretendenti. Izmaiņas stāsies spēkā no nākamā gada, bet ar jaunajiem pretendentu izslēgšanas pamatiem iepazīsimies jau tagad!
Publiskie iepirkumi
06:00, 29. Jūn. 2022
Eiropas Savienības (ES) sankcijas pret Krieviju nu ietver arī publisko iepirkumu jomu. Neskaitot dažus izņēmumus, publiskajos iepirkumos piederība Krievijai faktiski kļuvusi par obligātu noteikumu izslēgšanai. Vai publisko iepirkumu pasūtītājiem un piegādātājiem nu jāalgo izmeklētāji, un ko darīt, ja esošajā līgumā paredzēts izmantot, piemēram, tērauda izstrādājumus no Krievijas?
Publiskie iepirkumi
06:00, 11. Mai. 2022
Kā rīkoties publiskā iepirkuma pasūtītājam, ja tam zināma informācija, kas liek apšaubīt pretendenta spējas vai godprātību izpildīt paredzamās saistības? Līdz šim šādās situācijās nebija juridiskas iespējas atteikties slēgt līgumu ar konkrēto pretendentu, bet ar grozījumiem šo nepilnību paredzēts novērst.
Klausies
Publiskie iepirkumi
06:00, 8. Apr. 2022
Dati liecina, ka vidēji katru piekto iepirkumu pārtrauc vai izbeidz. Tādēļ noskaidrosim, kā nošķirams, kad pasūtītājs rīkojies objektīvu apstākļu vadīts, bet kad varētu būt rīkojies negodprātīgi, tostarp favorīta, interesēs.
Publiskie iepirkumi
07:00, 9. Mar. 2022
Publiskie iepirkumi ir viens no nozīmīgākajiem instrumentiem Eiropas Savienības (ES) klimata mērķu sasniegšanai. 2020. gadā Latvijā zaļais publiskais iepirkums veidoja 15,4% jeb vienu piektdaļu) no visiem publiskajiem iepirkumiem. Prognozējams, ka tā īpatsvars pieaugs. Ieskicēsim Eiropas zaļā kursa potenciālo ietekmi uz zaļajiem iepirkumiem, jo tieši publiskais sektors uzskatāms par piemēru pārējiem un tam jānodrošina, ka tā iepirkumi tiešām ir zaļi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 27. Dec. 2021
Ārkārtējās situācijas laikā daudz kas notiek citādi, izmaiņas skārušas arī publisko iepirkumu jomu. Vai pieļaujama procesuālo termiņu pagarināšana un nokavētu termiņu atjaunošana publiskajā iepirkumā ārkārtējās situācijas laikā?
Publiskie iepirkumi
07:00, 27. Mai. 2020