Saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma kritērijs publiskajā iepirkumā
2022-08-10
Līga Jaunozola, Iepirkumu uzraudzības birojs, Tiesību aktu piemērošanas departamenta vecākā referente, juriste
Klausies
Publiskajos iepirkumos pasūtītājam par konkursa uzvarētāju jāatzīst pretendents, kurš piedāvājis saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu. Aplūkosim, kā noteikt, kurš no piedāvājumiem atbilst šim kritērijiem, kā arī analizēsim dažādus piemērus.
Saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu drīkst noteikt, salīdzinot:
- izmaksas, piemērojot efektivitātes pieeju;
- cenu vai izmaksas kopā ar kvalitātes kritērijiem, kas saistīti ar iepirkuma priekšmetu;
- tikai cenu, ja sagatavotā tehniskā specifikācija ir detalizēta un citiem kritērijiem nav būtiskas nozīmes piedāvājuma izvēlē.
Piemēram, pasūtītājs vēlas iepirkt darba apģērbu, kam ir jābūt ražotam no izturīga materiāla, jābūt tumšā krāsā, nepieciešama vējjaka un kombinezons, taču nav svarīgs dizains u.c. aspekti. Ja pasūtītājs tehniskajā specifikācijā var detalizēti raksturot tam nepieciešamos apģērba parametrus, tad tas ir tiesīgs piedāvājumus izvērtēt, izmantojot tikai cenu, vienlaikus nosakot izšķirošo piedāvājuma izvēles kritēriju gadījumam, kad pēc cenas izvērtēšanas par uzvarētāju būtu atzīstami vairāki pretendenti.
Ja izvērtē tikai izmaksas
Ja pasūtītājs izvēlas ņemt vērā tikai izmaksas, piemēram, aprites cikla izmaksas, ir jānorāda skaidra aprēķinu metodika, pēc kā noteiks izmaksas, kā arī aprēķina veikšanai nepieciešamie dati, kas būs jāiesniedz pretendentiem. Aprites cikla izmaksas pilnībā vai daļēji ietver šādas produkta, pakalpojuma vai būvdarbu izmaksas:
- izmaksas, kas rodas pasūtītājam vai citiem lietotājiem, piemēram:
- ar iegādi saistītas izmaksas;
- lietošanas izmaksas (piemēram, elektroenerģijas u.c. resursu patēriņš);
- apkopes izmaksas;
- aprites cikla beigu izmaksas (piemēram, savākšanas un reģenerācijas izmaksas);
- produkta, pakalpojuma vai būvdarbu aprites ciklā radušās un ar ietekmi uz vidi saistītas izmaksas (piemēram, siltumnīcefekta gāzu u.c. piesārņotāju emisiju izmaksas, uz klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos klimata pārmaiņām vērstu pasākumu izmaksas),ja tās var izteikt naudas izteiksmē un pārbaudīt.
Tāpat pasūtītājs noteiktu preču aprites cikla izmaksu aprēķināšanai var izmantot kalkulatorus, kas pieejami Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnē un kas paredzēti enerģiju patērējošu preču kopējo iegādes un ikgadējās lietošanas izmaksu aprēķināšanai.
Eiropas Savienības fondu investīcijas ir nozīmīgs instruments Latvijas tautsaimniecības attīstībā, kas uzlabo konkurētspēju, veicina izaugsmi un rada jaunas darbavietas, taču šo investīciju apguvē ir nepieciešams ievērot zināmus nosacījumus, lai piešķirtie līdzekļi tiktu izmantoti pārredzami, atbildīgi un likumīgi. Kādi nosacījumi jāievēro?
Publiskie iepirkumi
06:00, 18. Sep. 2024
Centrālās finanšu un līgumu aģentūras praksē nemainīga saglabājas tendence, ka Eiropas Savienības fondu finansējuma saņēmēju būtiskākie un biežākie pārkāpumi projektu īstenošanā ir saistīti ar publisko iepirkumu regulējuma neievērošanu, tostarp iepirkumu līgumu izpildes posmā. Līdz ar to apskatām biežākās finansējumu saņēmēju kļūdas tieši iepirkumu līgumu izpildes posmā, paskaidrojot pasūtītāju pienākumus un atbildības jomas šajā posmā, kā arī sekas, kas finansējuma saņēmējiem rodas, ja iepirkuma līguma izpilde neatbilst normatīvo aktu regulējumam.
Publiskie iepirkumi
06:00, 23. Aug. 2024
Praksē kreditoriem ir svarīgi, lai ir paredzēti aizsardzības līdzekļi, kas mazinātu risku nonākt kādā no nevēlamajām lomām vai arī veicinātu viņu intereses debitora saistību neizpildes gadījumā. Par vienu no šādiem līdzekļiem ir uzskatāms saistību pastiprinājums – garantija. Šoreiz apskatām pirmā pieprasījuma garantiju, jo sevišķi tās piemērojamību publiskajos iepirkumos.
Publiskie iepirkumi
06:00, 16. Aug. 2024
Piedāvājumu vērtēšana ir būtiska iepirkuma daļa, kuras mērķis ir nodrošināt godīgu un efektīvu iepirkuma procedūru. Šajā posmā iepirkumu veicējs (pasūtītājs) pārbauda piedāvājumu atbilstību iepirkuma dokumentācijas prasībām, un tās laikā bieži vien tiek konstatētas tādas neatbilstības kā nepiemērota pretendenta atzīšana par uzvarētāju, piedāvājumu neatļauta papildināšana, tehniskajai specifikācijai neatbilstoša piedāvājuma pieņemšana un piedāvājuma līgumcenas pārsniegšana 150% apmērā no paredzamās līgumcenas. Kam pievērst uzmanību, lai piedāvājums iepirkumā atbilstu prasībām?
Publiskie iepirkumi
06:00, 31. Jūl. 2024
Līdz pat piedāvājuma iesniegšanas termiņam pretendenti var iesniegt un atsaukt savu piedāvājumu (tātad arī precizēt un papildināt) bez stingru noteikumu ievērošanas. Savukārt pēc piedāvājuma iesniegšanas termiņa beigām ir jāievēro praksē izstrādājušies “spēles noteikumi”. Kādi tie ir?
Publiskie iepirkumi
06:00, 17. Jūl. 2024
Sekmīga publiskā iepirkuma pamatnosacījums ir kvalitatīva iepirkuma dokumentu vadība. Veicot iepirkuma procedūru, gan pasūtītājiem, gan pretendentiem dokumenti jāgatavo, jānosūta, jāprecizē, jāgroza, jāiesniedz, jāsaskaņo un tamlīdzīgi. Lai dokumentu pārvaldība noritētu atbilstoši tiesību aktiem un abu pušu vajadzībām, abām pusēm vajadzīgas zināmas prasmes. Kādi dokumenti jāsagatavo? Kādas ir biežāk pieļautās kļūdas to sagatavošanā un iesniegšanā? Svarīgi ņemt vērā, ka publiskā un privātā sektora dokumentu pārvaldība tomēr ir atšķirīga, jo īpaši sarežģīta tā ir publisko iepirkumu jomā.
Publiskie iepirkumi
06:00, 5. Jūl. 2024
Nereti praksē visbiežāk konstatētais neatbilstības veids Eiropas Savienības fondu īstenotajos projektos ir tieši iepirkumu normatīvo aktu pārkāpumi. Apskatām, kādi ir galvenie neatbilstību aspekti iepirkumu plānošanas un dokumentācijas sagatavošanā, ar ko regulāri iepirkumu pārbaudēs sastopas Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.
Publiskie iepirkumi
06:00, 17. Jūn. 2024
Būtisks pagrieziena punkts iepirkumu kandidātu un pretendentu izslēgšanai no dalības tajos ir saistāms ar grozījumiem iepirkumu regulējumā, kas stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī. Ar tiem tika pārskatīti kandidātu un pretendentu izslēgšanas noteikumi un iemesli, turklāt daži no tiem – ievērojami. Lai arī minētie grozījumi ir spēkā jau vairāk nekā gadu, publisko iepirkumu praksē izslēgšanas iemesli vēl joprojām ir viens no aktuālākajiem jautājumiem. Kopš stājušies spēkā jaunie izslēgšanas iemesli un noteikumi, praksē izkristalizējušies šādi aktuālākie jautājumi – kad, kuru un vai vienmēr.
Publiskie iepirkumi
06:00, 7. Jūn. 2024
Katra uzņēmuma vai iestādes darbība neizbēgami atstāj iespaidu uz vidi un sabiedrību, tomēr pasūtītāji var rīkot ilgtspējīgus iepirkumus, piemēram, zaļos publiskos iepirkumus vai sociāli atbildīgus publiskos iepirkumus. Tam ir potenciāls samazināt iespējamo nelabvēlīgo ietekmi uz vidi, sociālo jomu un ekonomiku un panākt uzlabojumus sabiedrībai būtisku problēmu risināšanā. Kā iepirkumā integrēt vides un sociālos kritērijus, lai tas būtu ilgtspējīgs?
Publiskie iepirkumi
06:00, 5. Apr. 2024
Ar regulu 2022/2560 par ārvalstu subsīdijām, kas izkropļo iekšējo tirgu, kas stājās spēkā 2022.gada 14.decembrī, paredzēti jauni noteikumi un procedūras iekšējo tirgu izkropļojošu ārvalstu subsīdiju izmeklēšanai un novēršanai. Savukārt pasūtītājiem un piegādātājiem, kā arī jomas profesionāļiem, jābūt informētiem par regulas esamību un tajā noteiktajiem pienākumiem, lai regulas prasības tiktu ievērotas un netiktu pieļauti pārkāpumi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 22. Sep. 2023
Beidzot ir izsludināta pieteikšanās uzņēmumu digitālās transformācijas sekmēšanas atbalsta programmām, un uzņēmēji var ķerties klāt savu ieceru īstenošanai. Viena būtiska nianse gan ir jāpatur prātā, un tā ir pakalpojumu sniedzēju izvēle, proti, iepirkuma procedūra, kuras rezultātā uzņēmums izvēlas pakalpojumu sniedzēju, kas ieviesīs digitālos risinājumus uzņēmumā.
Publiskie iepirkumi
06:00, 21. Jūn. 2023
Lai veicinātu kvalitātes vērtēšanu kritēriju plašāku izmantošanu, Publisko iepirkumu likumā (PIL) ir precizēti saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanas veidu definējumi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 21. Apr. 2023
Eiropas Komisija vairākkārt ir izcēlusi problēmu par lielo iepirkumu skaitu Latvijā, kuros nav piegādātāju konkurences – no visiem iepirkumiem 2020.gadā 26% gadījumos iepirkuma līguma slēgšanas tiesības tika piešķirtas vienīgajam pretendentam. Tādēļ, lai mazinātu iespēju, ka iepirkumos piedalās tikai viens pretendents, Saeima izstrādājusi grozījumus Publisko iepirkumu likumā, kas stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Publiskie iepirkumi
06:00, 1. Mar. 2023
Sākot ar 2023.gada 1.janvāri no dalības publiskajos iepirkumos būs iespējams izslēgt pretendentu vai kandidātu, ja pasūtītājs ar jebkādiem atbilstošiem līdzekļiem varēs pierādīt, ka tas ir pārkāpis Latvijas vai Eiropas Savienības normatīvos aktus vides, sociālo vai darba tiesību jomā, darba koplīgumu vai ģenerālvienošanos noteikumus, vai prasības, kas noteiktas Publisko iepirkumu likuma 3.pielikumā minētajās starptautiskajās konvencijās.
Publiskie iepirkumi
06:00, 28. Dec. 2022
Iepriekšējā raksta daļā noskaidrojām, kā noteikt, kurš no piedāvājumiem publiskajā iepirkumā ir saimnieciski izdevīgākais. Šoreiz aplūkosim, kādas kļūdas praksē visbiežāk rodas, nosakot saimnieciski izdevīgāko kritēriju, kā arī apkoposim praktiskus ieteikumus, kā tās nepieļaut.
Publiskie iepirkumi
06:00, 7. Sep. 2022