Ak, tu birokrāts! Laikam neviens šādu komplimentu negribētu saņemt. Bet ir situācijas, uzņēmumi, projekti, nozares, kur tieši birokrātisks līderis var nodrošināt darbības nepārtrauktību, drošību un klientu uzticēšanos. Šoreiz parunāsim par to, vai līderība vienmēr ir pozitīva un atvērta. Izrādās, ka līderis var būt arī autokrātisks un birokrātisks, turklāt ir situācijas, kurās šāda pieeja ir efektīva. Kā jebkuram līderības stilam, arī šiem ir sava gaišā un ēnas puse.

Autokrātiskā līderība – vadība bez jūtām

Šim līderim ir raksturīgas vairākas pazīmes, kas, domājot par līderību, varētu neienākt prātā, tomēr, kā izrādās, var arī vadīt tā. Autokrātiskajam līderim piemīt absolūtā vara pār darbiniekiem vai komandu. Viņš zina, ka ir varens un šo varas resursu izmanto. Te gan jautājums, cik gudri viņš to dara un vai neizdara lāča pakalpojumu sev un uzņēmumam.

Pirms pāris gadiem veicu aptauju Latvijas darba ņēmēju vidū, vai viņi jūtas kā instruments vai vērtīgs resurss savā darba vidē. Diemžēl lielākā daļa respondentu atzina, ka biežāk jūtas kā instruments, ko var nolietot un izmest. Šo sajūtu rada tas, kas darba devējs neizrāda cieņu, novērtējumu par darbu un neiesaista darbiniekus. Būtībā varētu teikt, ka tas demonstrē Latvijā pārstāvētā līderības stila popularitāti. Šādām darba ņēmēju sajūtām un attiecībām ar darba devēju var uzlikt nosaukumu "autokrātiskā līderība". Šāds līderis izjūt lielu varu pār saviem darbiniekiem un necenšas iedziļināties viņos kā cilvēkos.