Satura mārketinga plānošana mūsdienās ir liels izaicinājums, jo cilvēki kļūst arvien izvēlīgāki, viņiem ir pieejams arvien vairāk, tāpēc savu laiku gatavi tērēt vien patiešām kvalitatīvam saturam.
Katru mēnesi kopā ar komandu izveidojam vairāk nekā 100 rakstu, sociālo mediju ziņu, bloga rakstu un pat preses relīzes. Strādāju aģentūrā - manā komandā darbojas ne tikai satura autori un satura speciālisti, bet arī SEO speciālists, mārketinga stratēģis un reklāmas eksperti. Tas nozīmē, ka mana apkārtējā vide ir dinamiska un viedokļu, ieteikumu pie satura darbiem netrūkst. Tomēr zinu arī, ka vairākos Latvijas uzņēmumos darbojas cilvēki - orķestri, kas veido ne tikai mārketinga stratēģiju, bet arī paši to menedžē, plāno sociālo mediju komunikāciju un bloga rakstu publikācijas.
Satura mārketinga plānošana nav viegls darbs. To atzīst, pat pasaules eksperti, kas šobrīd cīnās par satura atdeves mērīšanu, satura efektivitāti un "rokas" interneta lietotāju datos, lai izprastu uzvedības modeļus. Darbojoties šajā jomā, esmu pamanījusi vairākas interesantas tendences, kas šogad palīdzēs satura ieguldījumu padarīt efektīvāku. Tās ir satura mārketinga tendences, par ko runā pasaulē un kuras jau šobrīd ienāk Latvijā.
Dokumentēta satura stratēģija
Ja arī 2016.gads ir paskrējis bez dokumentētas satura stratēģijas, tad šis gads ir jāiesāk ar konkrētu un precīzu plānu. Kāpēc? Satura stratēģija ir pamatu pamats - ar to mēs veidojam mūsu darba ķēdi, kam ir vairāki posmi. Ja kaut kas nestrādā (piemēram, nav atdeves no satura), ar dokumentētas satura stratēģijas palīdzību daudz ātrāk varam konstatēt nestrādājošos posmus un ieviest uzlabojumus.
Satura stratēģija satur vairākus svarīgus apakšpunktus:
- plānotie biznesa mērķi, ko vēlaties sasniegt ar satura palīdzību. Rezultātu mērīšana jeb precīzu skaitļu izvirzīšana: ja klienti, tad cik? Ja sekotāji, tad cik? Ja lojalitāte, tad kā mēs to mērīsim? Ar sekotāju iesaisti, lasītāju aktivitāti;
- satura veidi un to mērķi - kāds saturs tiks veidots, lai šos rezultātus sasniegtu. Ikvienam saturam (sociālo mediju ziņai, e-pasta vēstulei, bloga rakstam utt.) ir jābūt ar mērķi - vest tieši uz konversiju, veidot vajadzību vai uzlabot attiecības ar jūsu esošajiem klientiem. Piemērs:
- biznesa mērķis: X kampaņas promotēšana/ zīmola atpazīstamība;
- satura mērķis: Veidot vajadzību/ konversija/ pieteikums;
- satura kanāli: sociālie tīkli/ blogs/ e-pasts;
- satura veids: infografika/ gif/ video/ raksts;
- idejas: tematiku loks, kas interesē un uzrunā mērķauditoriju;
- CTA: aicinājums uz rīcību.
- klienta ceļš - satura stratēģijas posmā izveidojiet arī karti, kā cilvēku vedīsiet cauri uzņēmuma komunikācijai:
- kur un kā uzrunāsiet pirmo reizi (publikācija medijos, "Google" reklāma, vebinārs vai offline pasākums);
- turpināsiet izzināt, kas viņam ir svarīgi un interesanti, vai jau iepazīstināsiet ar īpašajiem piedāvājumiem un iekļausiet esošo klientu lokā (e-pasts, sociālie mediji, bloga sadaļa u.c.);
- jūsu stāsts. Varbūt tas izklausās pašsaprotami, bet ir jābūt īpašam stāstam. Es to bieži vien saucu par uzņēmuma emocionālo sūtījumu - ko jūs vēlaties nodot ar komunikāciju, kādas emocijas raisīt savos sekotājos un klientos. Šogad obligāti izvirziet un aprakstiet konkrētas emocijas, ko vēlaties nodot, kā vēlaties izskatīties klientu acīs, par kādām tēmām runāsiet un, pat vēl svarīgāk, par ko noteikti nekomunicēsiet. Turieties pie šī plāna, izdrukājiet to un pārlasiet pirms katras jaunas kampaņas!
Vai tiešām tikai šie punkti?
Nē, satura stratēģija satur arī 2.daļu, kas ir individuāla katram biznesam. Tie ir jau esošie dati, nozares tendences un klientu uzvedība mājaslapā, e-pastos, sociālajos tīklos. Bet sāciet ar šiem 4 augstākminētajiem punktiem, lai izveidotais saturs būtu efektīvāks un atdeve no ieguldījuma -augstāka. Ja kaut kas nestrādā vai nejūtat ieguvumu no satura, tad jāsāk ar šo punktu izskatīšanu.
Vairāk video satura
2017.gadā vēl izteiktāka un nozīmīgāka būs tieši video satura veidošana. Video papildinās uzņēmuma blogu un sociālo tīklu komunikāciju. Ja apskatāt statistikas datus pērn par video saturu, tad "Snapchat" sasniedza 10-20 miljonu live video publikāciju katru dienu, kamēr "Facebook" live video "nopelna" 8 miljardus skatījumu katru dienu. "Google" publicēja pētījumu par video satura lietošanu interneta vidē, salīdzinot ar televīziju, interesanti, ka aizvien vairāk jaunās paaudzes pārstāvji pāriet uz video skatīšanos tieši digitālajā vidē.
Ko tas nozīmē mums? Sākt vairāk video iekļaut komunikācijas plānā, izplānot un pat ieplānot laiku video kanāla izveidei "Youtube" un "Facebook". Lai vieglāk saprastu, kādi ir pirmie soļi video satura veidošanā, tad esmu iedalījusi 3 video grupas:
- zīmola atpazīstamībai - tas ir profesionāli uzfilmēts video ar pārdomātu scenāriju, izceļas starp citiem video ar humora devu, ar drāmas vai pat trillera elementiem par jūsu produktu un pakalpojumu. Kvalitatīvi nostrādāts, izceļ uzņēmuma misiju, vīziju un galvenos darbības pamatprincipus;
- pārdošanas video iepazīstina ar produktu, izklāsta pakalpojuma saturu, procesu. Tas strādā jau uz ieinteresētajām personām, kuras ir svarīgi nepazaudēt un vest uz konversiju. Video var bieži vien atbildēt uz klientu biežāk uzdotajiem jautājumiem, apskatīt produktu 360 grādos, ātri uzzināt galvenās priekšrocības, kas atšķir jūs no konkurentiem;
- "iesaistes" video sociālajiem medijiem uzrunā mērķauditoriju, iesaista to komunikācijā, veido uzticamību un parāda komandu. Šeit lieliski noder "Facebook" live video, kas ir vienkāršs, bet efektīvs veids, kā uzlabot sekotāju iesaisti - parādīt, kas jūs esat, ko darāt ikdienā, sniegt atbildes uz jautājumiem, aicināt uzdot jautājumus live video komentāros un padomāt par kādu saistošu interviju.
Influencers jeb viedokļu līderi
Ja vēlaties uzrunāt jauno paaudzi, jāņem vērā, ka viedokļu līderu jeb influencer mārketings kļūst aizvien aktuālāks visā pasaulē. Atrodiet blogeri, vlogeri (video satura publicētāju) un veidojiet sadarbību -iesaistiet viņu sava uzņēmuma komunikācijā, uzrunājiet kā vēstnesi! Ir jāpieņem doma, ka šī paaudze ar viedokļu līderiem kļūs tikai bagātāka, un jau tagad ir vērojama "jauna veida slavenību" veidošanās. Piemērs, Negina Mirsalehi (Negin Mirsalehi) - blogere, "Instagram" modele, Youtubere ar vairākiem miljoniem sekotāju.
Ideja! Meklējiet un uzrunājiet jaunos jūsu nozares censoņus - studentus. Viņi kā millennium paaudzes pārstāvji jau tagad, iespējams, būtu gatavi sākt iepazīt jūsu produktu, testēt, eksperimentēt un šo pieredzi digitalizēt.
Iesaiste no sekotājiem
Kā vienu no lielākajām problēmām no biznesa puses tieši satura mārketingā min iesaisti un satura investīciju atdevi (ROI - return on investment) - ir speciālisti, kas īsti nemāk izmērīt satura atdevi vai saka, ka satura ieguldījums nav mērāms. Vai tiešām? Jā, ne vienmēr saturs ir tiešais pārdošanas kanāls - ir jāmēra tā ietekme uz citiem pārdošanas kanāliem. Piemēram, veidojiet saturu, kas piesaista sekotājus un liek tiem iesaistīties sarunā. Arī e-pasta vēstules daliet vismaz 2 daļās - komunicējiet ne tikai par kampaņām, bet arī stāstiet par jūsu jaunumiem, sniedziet cilvēkiem noderīgu, interesantu informāciju, nevis tikai "pērc", "pērc" ziņas.
Kā uzlabot iesaisti jeb engagement? Lūk, svarīgākie aspekti:
- infografiku veidošana - Hubspot 2016. gada labākās infografikas apskatāmas te;
- live video saturs - Facebook instrukcija atrodas te;
- jautājumi, kas ir mērķauditorijai interesanti - rīks, kas var palīdzēt, ir te;
- aktualitāte bloga rakstu tēmām, veidojot mēneša/gada plānu - Google Trends.
E-pastu mārketinga augšāmcelšanās
Ikdiena e-pastā paliek aizvien, aizvien intensīvāka - viens ofisa darbinieks darba e-pastā pavada aptuveni 6,5 stundas dienā. Lai arī kādu laiku atpakaļ vairāki uzņēmumi e-pastu mārketingu bija nolikuši malā, tad šis ir brīdis, kad to atkal izcelt saulītē. Tikai pāris lietas, ko ņemt vērā, lai neaizbaidītu savu klientu jau pēc pirmās ziņas:
- e-pasta vēstules ir personalizētākas, segmentētas īpaši saņēmējam - ar aptaujas palīdzību noskaidrojiet, kad cilvēks vēlas saņemt e-pasta vēstuli, cik bieži un par kādām tēmām;
- iekļaujiet e-pastu savā satura stratēģijā un pārbaudiet, kā tas iekļaujas komunikācijas plānā. Vai tā nav pārāk piesātināta? Noteikti necentieties e-pastos uzreiz kaut ko pārdot, bet uzsākt sarunu, pastāstot par to, ko plānojat sūtīt, aicināt aizpildīt aptauju un veidot segmentētu saturu;
- fokusējieties uz mobilajām ierīcēm - izsakieties īsāk! Atcerieties, ka arī Latvijā vakara pusē cilvēki vairāk lieto mobilos telefonus, tāpēc neveidojiet īpaši garas vai vizuāli nebaudāmas e-pasta ziņas mobilās ierīcēs. Pārbaudiet, pārbaudiet, pārbaudiet.