Latvijā šobrīd esam liecinieki negodprātīgai kontrolējošo iestāžu darbībai, pārspīlētai birokrātijai un politisko lēmumu pēctecības trūkumam. Ietekmes sviras, kā situāciju Latvijā uzlabot mazajiem un vidējiem uzņēmumuem (MVU) ir ierobežotas.
Lai rūpētos par biznesa pastāvēšanu nākotnē, varam piedalīties vēlēšanās, izvēlēties, kurā valstī reģistrēt uzņēmumu, iesaistīties bizesa organizācijās. Latvijas Biznesa savienība ir izvēlējusies pirmkārt sniegt praktisku atbalstu MVU atpazīstamībai un klientu piesaistei ar iniciatīvas "Atbalsti mazo biznesu" palīdzību, organizējot Mazā biznesa dienu, un otrkārt – ES līmenī iesaistīties labāka ES regulējuma izstrādē un predzamākā Latvijas normatīvo aktu jaunradē ar Eiropas Amatniecības, mazo un vidējo uzņēmumu asociācijas (UEAPME) starpniecību.
Pievēršoties aktuālākajiem MVU jautājumiem ES līmenī, jāuzsver, ka UEAPME ir izstrādājusi detalizētu prioritāšu sarakstu darbam ar Eiropas Komisiju un tās ģenerāldirektorātiem līdz 2020.gadam. Fokuss ir vērsts uz ES rīcībpolitiku, kurai jāstiprina MVU atveseļošanās. Lai ES kopumā MVU varētu vēstīt par izaugsmi – svarīgi veikt uzlabojumus biznesa vidē, spējā finansēt MVU investīciju plānus un piesaistīt prasmīgu darbaspēku. Šis pavasaris pagājis bēgļu krīzes zīmē, kur tiek meklēts vienota Eiropas pieeja Šengenas zonas saglabāšanai. Galvenā atziņa ir, ka risinājumi rodami lēmumu pieņemšanas procesā iesaistot kā sociālos partnerus arī MVU pārstāvjus. Ņemot vērā, ka taustaimniecības struktūrā dominē tieši MVU, MVU ir tie, kas redz vienu vai otra priekšlikuma dzīvotspēju nacionālā līmenī. Šobrīd arī Latvijā kapacitāti plānots stiprināt sociālajam dialogam, bet sociālā partnerība, kas paredz plašāku MVU, pašvaldību un izglītības sektoru iesaisti, netiek attīstīta.
Pēdējais Eiropas MVU Barometrs uzrāda, ka Eiropas MVU pārvarējuši krīzes sekas un pirmo reizi redzam pozitīvus rādītājus nodarbinātībā un investīcijās. Diemžēl Latvijā situācija ar jaunu darba vietu radīšanu un investīciju piesaisti nav tik pozitīva. Šis ir laiks, kad jāizmanto iespēja un uzņēmumiem, kas gatavi investēt attīstībā, jānodrošina finansējuma pieejamība. Bet ar ES struktūrfondiem nepietiks, nepieciešams radīt atbalstošu infrastruktūru un procesu efektīvākai pieejamā finansējuma investēšanai eksportspējā un pievienotās vērtības radīšanā.
Ņemot vērā, ka: MVU tests likumdošanas procesā nav ieviests; ES fondu apguves regulējums vēl tikai tiek apstiprināts; Birokrātija pret iedzīvotāju un uzņēmumu skaitu pieaug; Mikro uzņēmumu nodokļu maksātāju režīms ir apdraudēts; Start-up regulējums sniedz risinājumu šauram MVU lokam, Latvijas Biznesa savienības prioritātes ir:
- Principa "Vispirms domāt par mazākajiem" piemērošana - tiesību akti ir jāpieņem izvērtējot to ietekmi uz MVU.
- Valsts administrācijas izdevumu un birokrātijas sloga samazināšana;
- Reformas ekonomikas izaugsmei, kas rada jaunas iespējas uzņēmējiem un investoriem;
- Ilgtspējīgu investīciju piesaiste;
- Mērķtiecīgas nodokļu reformas, samazinot nodokļus darbaspēkam;
- Ekonomiskās, fiskālās un enerģētikas politikas koordinācija;
- Modernizēt darba tirgu MVU vajadzībām.
Latvijā ir nepieciešama plašāka debate par dalībvalstīs saņemtām rekomendācijām no Eiropas Komisijas puses, debates veicinātu atbildību par Nacionālo reformu prgrammu ieviešanu.Reformu ieviešanai arī nepieciešami resursi, bet par to bieži tiek aizmirsts, īpaši, kad tiek pieņemt lēmumi par jaunu regulējumu nacionālā līmenī. Tādēļ Latvijas Biznesa savienība uzsver, ka regulējuma izmaiņas ES un Latvijā pieļaujamas tikai novērtējot ietekmi uz mazo biznesu. Priecāsimies par domubiedriem, kas būs gatavi iesaistīties kopīgā darbā.