Lai arī 87% cilvēku nekad nav dzirdējuši terminu Lietu internets, tiek lēsts, ka pēc 4 gadiem ar internetu saistītu lietu skaits pasaulē sasniegs 50 miljardus, ieskaitot 6 miljardus viedtālruņu un vairāk nekā 10 miljonus viedu apģērbu. Eksperti no McKinsey Global Institute lēš, ka pēc 10 gadiem Lietu interneta kopējā ekonomiskā ietekme sasniegs 11 triljonus ASV dolāru.

“Pēdējos pāris gadus Lietu internets (IoT) kļuvis par vienu no attīstības virzītājiem, tomēr mūsu pētījuma rezultāti rāda, ka drīzumā tas sniegs vēl lielāku finansiālo efektu dažādās biznesa jomās un dažādos reģionos," saka Prits Beinerdžī (Prith Banerjee), galvenais tehnoloģiju direktors uzņēmumā Schneider Electric - vienā no pasaulē lielākajām enerģijas pārvaldības un automatizācijas kompānijām.

Maina ražošanu un pagriežas ar skatu pret lietotāju

Lielie ražošanas un infrastruktūras uzņēmumi bija pirmie, kas saņēma taustāmus ieguvumus no Lietu interneta, jo internetam pieslēgtie devēji tiem ļāvuši apkopot un izvērtēt lielus datu apjomus tiešsaistē, kā arī efektīvāk izmantot resursus.

"Internetam pieslēgtie devēji nodrošina biznesu ar vitāli svarīgu informāciju un ļauj ietaupīt miljoniem eiro - no elektroenerģijas efektīvas izmantošanas līdz iekārtu uzturēšanai un tehniskajai apkopei," atzīst Sohvi Rajameki (Sohvi Rajamäki), Schneider Electric Baltijas valstu vadītāja un OEM globālās divīzijas viceprezidente. "Piemēram, uzstādot Lietu interneta risinājumus vienā no ASV spēkstacijām, uzreiz izdevās ietaupīt 400 000 eiro uz tehniskās apkopes rēķina, kā arī tika radīti risinājumi, kas ļāvuši ietaupīt vairāk nekā 4,4 miljonus eiro."

Tomēr Schneider Electric veiktā pasaules biznesa līderu aptauja, kas aptvēra 3 000 respondentu no 12 lielākajām valstīm, parādīja, ka Lietu interneta nākotne ir atkarīga no attiecībām starp biznesu un lietotāju.

63% aptaujāto kompāniju plāno izmantot Lietu interneta sniegtās priekšrocības, lai analizētu lietotāja vajadzības un uzvedību, un uzlabotu pakalpojumu kvalitāti.

"Lietu internets ienāk no ražošanas pakalpojumu sektorā. Līdz šim lielie dati, ko apkopoja ar Internetu saistītās lietas, tika vākti, pirmām kārtām, lai uzlabotu ražošanas procesus, taču nākotnē tie aizvietos attiecības ar klientu. Dati (ieskaitot tos, kuri iepriekš nekad netika ierakstīti), arvien vairāk pārvērtīsies nepārtrauktā informācijas plūsmā, kuru uzņēmēji izmantos, lai tūlīt novērtētu klientu noskaņojumu un, ievērojot šo noskaņojumu, mainītu pakalpojumu un nostiprinātu uzticību zīmolam," saka Sohvi Rajameki.

Iespēja Latvijai

Schneider Electric analītiķi atzīmē, ka Lietu internetam ir ārkārtīgi liela nozīme augošās ekonomikās, arī Latvijas.

"Lietu internets ļauj radīt pilnīgi jaunus biznesa modeļus. Tā ir iespēja augošām ekonomikām, kuras, piemēram, nav pārāk industriāli attīstītas vai kurām nav nepieciešamās infrastruktūras, izlaist vienu no industriālās attīstības posmiem un pozicionēt savi jaunā līmenī," atzīmē P. Beinerdžī, Schneider Electric galvenais tehnoloģiju direktors.

Pēc McKinsey Global Institute prognozēm, aptuveni 40% no Lietu interneta globālā tirgus risinājumiem tiks radīti augošajās ekonomikās, bet Schneider Electric veiktās aptaujas rezultāti liecina, ka tādas valstis kā Spānija un Brazīlija apgūs Lietu internetu ātrāk nekā, piemēram, ASV.

"Apvērsums Lietu interneta jomā nodrošina plašas perspektīvas Latvijai, kurai ir trīs nozīmīgas priekšrocības - labi attīstīts interneta tīkls, izglītoti darbinieki un lietotāji, kas ir atvērti un viegli uztver jauninājumus, un Latvijai jāizmanto šīs iespējas. Nākamajos 5-10 gados tas nodrošinātu biznesa izaugsmi, kā arī valsts ekonomisko attīstību," uzsver S.Rajameki.