Saeima ceturtdien, 06.10.2016., konceptuāli atbalstīja Autopārvadājumu likuma grozījumus, ar kuriem paredzēts ieviest kopbraukšanas pakalpojumu regulējumu.

Latvijā šobrīd nav regulējuma tādiem pakalpojumiem, kas atbilst dalīšanās ekonomikas principiem, tomēr plašās tehnoloģiju iespējas ļāvušas attīstīties virknei platformu, savedot kopā iespējamos pārvadātājus ar potenciālajiem pasažieriem un nodrošinot transporta tīklu, norāda likumprojekta autori.

Līdz ar Autopārvadājumu likuma grozījumiem cita starpā ir nepieciešams veicināt bezskaidras naudas norēķinus, tādējādi nodrošinot caurskatāmu finanšu plūsmu starp pakalpojumu saņēmēju un sniedzēju, atvieglojot nodokļu iekasēšanu valsts budžetā, kā arī palīdzot mazināt pelēkās ekonomikas īpatsvaru, kāds patlaban ir transporta nozarē, norādīts likuma grozījumu anotācijā. 

Kopbraukšana likumprojektā definēta kā pasažieru pārvadājumu pakalpojums par atlīdzību, un to sniedz pārvadātājs, kas izmanto transporta tīkla platformu un nav reģistrējies kā taksometru pakalpojumu sniedzējs. Šādi pakalpojumi būtu pieejami tiešsaistes platformās, piemēram, izmantojot mobilo telefonu automašīnas izsaukšanai. 

Kopbraukšanas pakalpojumus varēs sniegt jebkurš autovadītājs, kurš būs reģistrēts kā šāda pakalpojuma sniedzējs transporta tīkla platformā, kuru uztur licencēts transporta tīkla operators. Šāda pakalpojuma sniedzējam būs jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātājam vai saimnieciskās darbības veicējam. Valdībai būs jānosaka minimālās prasības kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējiem un transporta tīkla operatoriem. 

Likumprojektā paredzēts, ka par kopbraukšanas tarifiem pasažieri jāinformē pirms pakalpojuma sniegšanas. Šāds pakalpojums tiks uzsākts brīdī, kad pārvadātājs attiecīgajā platformā akceptē pakalpojuma pieprasījumu, un beigsies brīdī, kad pasažieris tiek izlaists tā norādītajā galamērķī. 

Jau daudzus gadus ar dažādu tehnoloģiju un saziņas līdzekļu starpniecību tiek organizēti kopīgi braucieni ar mērķi samazināt brauciena izmaksas, kā arī, lai nokļūtu vietās, kur cits transports nekursē vai kursē reti. Dažādi pētījumi Eiropā ir apliecinājuši, ka dalīšanās ekonomika jeb, kad privātpersonas atļauj citiem uz laiku izmantot savas preces vai pakalpojumus, izmantojot dažādas sadarbības platformas, sniedz būtisku labumu sabiedrībai un tautsaimniecībai, norādīts likumprojekta anotācijā. 

Par likumprojekta virzību atbildīgās Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputāti, iepriekš skatot likumprojektu, vienojās ar šiem grozījumiem strādāt darba grupā, jo likumprojekts būtiski jāpilnveido, savukārt priekšlikumu iesniegšanai otrajam lasījumam plānots atvēlēt pusotru mēnesi. 

Grozījumi Autopārvadājumu likumā atbildīgajā komisijā un Saeimā vēl jāskata otrajā un trešajā lasījumā.