Sagatavoti grozījumi Publisko iepirkumu likumā (PIL), kas nacionāla mēroga publiskajos iepirkumos ļaus dot priekšroku kandidātiem, kam Valsts ieņēmumu dienests (VID) piemērojis “A” klases nodokļu maksātāja novērtējumu.
Līdz ar grozījumiem PIL iecerēts noteikt, ka iepirkumu komisija dos priekšroku tam saimnieciski visizdevīgākajam piedāvājumam, kuru iesniedzis pretendents ar “A” klases nodokļu reitingu. Ja pirmais piedāvājums nepilda šo prasību, komisija pārbauda otro, trešo un tā tālāk, līdz atrod piemērotu piedāvājumu.
Tomēr šo nosacījumu nepiemēros, ja iepirkuma komisijai būtu jāizvēlas piedāvājums, kura cena par 15% vai vairāk pārsniegtu sākotnēji noteiktā saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma cenu. Tāpat attiecīgais nosacījums netiek piemērots, ja būtu izvērtējams piedāvājums, kuru iesniedzis pretendents, kam VID nav noteicis nodokļu maksātāja reitinga kopējo novērtējumu.
Tāpat ar grozījumiem tiks noteikts, ka tad, ja uzņēmumam ir spēkā "A" klases nodokļu maksātāja reitings, tas var turpināt dalību iepirkumā pat tad, ja tam tobrīd ir neizpildītas nodokļu saistības.
Savukārt, ja iepirkuma pretendentam, kuram ir nodokļu parāds, bet VID tam nav noteicis reitinga kopējo novērtējumu vai tad, ja novērtējums ir zemāks par “A”, kandidāts no dalības tālākajā iepirkumā būs jāizslēdz.
Atgādinām, ka reitingu sistēma tika ieviesta atbilstoši “Ēnu ekonomikas ierobežošanas plānam 2024.–2027.gadam”, un VID informāciju par nodokļu maksātāju reitingu publicē kopš 2024.gada 28.februāra. Reitinga mērķis ir informēt nodokļu maksātāju, plašāku sabiedrību un potenciālos darījumu partnerus par to, kāda ir konkrētā nodokļu maksātāja nodokļu maksāšanas disciplīna, kā arī motivēt to uzlabot un atbalstīt komersantus ar rīku, lai tie varētu prezentēt savu reputāciju darījumu partneriem.
Nodokļu maksātāja reitingu veido šādas sešas nodokļu saistību izpildi raksturojošo rādītāju kopas:
- reģistrācijas dati – tiek pārbaudīts, vai nav uzsākts maksātnespējas process, vai nav apturēta saimnieciskā darbība, vai uzņēmums nav izslēgts no pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra, kāda ir uzņēmuma amatpersonas vēsturiskā informācija nodokļu saistību izpildes jomā;
- deklarāciju un pārskatu savlaicīga iesniegšana;
- nodokļu samaksa – tiek vērtēts, vai nodokļi maksāti laikus un pilnā apmērā, bet situācijā, ja izveidojies parāds, vai komersants pēc savas iniciatīvas laikus vērsies VID, lai vienotos par parāda samaksu pa daļām;
- sodi un VID aprēķinātie nodokļu maksājumi – kļūdīties var ikviens, tomēr svarīgi, lai paša uzņēmuma nedeklarēto un VID aprēķināto nodokļu īpatsvars būtu neliels, salīdzinot ar kopējiem nodokļu maksājumiem, kā arī lai soda lielums neliecinātu par smagu pārkāpumu;
- darba samaksas novērtējums – tiek salīdzināta bruto darba samaksa uzņēmumā ar vidējo bruto darba samaksas līmeni gan attiecīgajā nozarē un reģionā, gan valstī. Savukārt netipiski zemas algas liecina par aplokšņu algu riskiem un tāpēc samazina reitingu;
- nodokļu deklarēšanas risku novērtējums.
Grozījumi PIL ir izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē, tie vēl būs jāskata Ministru kabinetā un jāpieņem Saeimai.