Sankciju ietekme uz publiskajiem iepirkumiem
2022-05-11
Raivo Raudzeps, SIA "Sorainen ZAB", zvērināts advokāts
Eiropas Savienības (ES) sankcijas pret Krieviju nu ietver arī publisko iepirkumu jomu. Neskaitot dažus izņēmumus, publiskajos iepirkumos piederība Krievijai faktiski kļuvusi par obligātu noteikumu izslēgšanai. Vai publisko iepirkumu pasūtītājiem un piegādātājiem nu jāalgo izmeklētāji, un ko darīt, ja esošajā līgumā paredzēts izmantot, piemēram, tērauda izstrādājumus no Krievijas?
Raksta līdzautore: Katrīne Pļaviņa-Mika, SIA "Sorainen ZAB", zvērināta advokāte
Sankciju pārbaude kļūs rezultatīvāka
Līdz 2022. gada 9. aprīlim publiskos iepirkumos sankcijas pārbaudīja tikai uz Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma (Sankciju likums) 11.1 panta pamata. Šajā normā pasūtītājiem uzdots izslēgt no dalības iepirkumā personas, kuras atrodamas dažādos sankciju sarakstos un ir, kontrolē vai pārstāv pretendentu, kandidātu vai apakšuzņēmēju publiskā iepirkumā. Līdz ar to sankciju pārbaude notika konkrētu fizisko un juridisko personu līmenī, tostarp noskaidrojot to lomu uzņēmumā. Šīs prasības nav atceltas, un šādas pārbaudes pasūtītājiem jāveic arī turpmāk. Mūsu pieredzē pārbaudāmās personas pārsvarā bija saistītas ar Krieviju.
No 9. aprīļa publiskos iepirkumos jāpiemēro arī regulas 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā 5k. panta prasības. Regulai ir likuma spēks, un tā jāpiemēro līdztekus Publisko iepirkumu likuma (PIL) un Sankciju likuma regulējumam. Regulas 833/2014 5k. pantā aizliegts piešķirt tiesības slēgt iepirkuma līgumu vai turpināt tā izpildi ar personām, kas saistītas ar Krieviju. Tātad, ja pretendents ir Krievijas pilsonis vai juridiskā persona vai citā formā veic uzņēmējdarbību Krievijā, tad ar to pietiek, lai konstatētu nepieciešamību lemt par tā izslēgšanu. Tādēļ jaunās pārmaiņas pasūtītāju praksē paātrinās pirmā secinājuma izdarīšanu.
Eiropas Savienības fondu investīcijas ir nozīmīgs instruments Latvijas tautsaimniecības attīstībā, kas uzlabo konkurētspēju, veicina izaugsmi un rada jaunas darbavietas, taču šo investīciju apguvē ir nepieciešams ievērot zināmus nosacījumus, lai piešķirtie līdzekļi tiktu izmantoti pārredzami, atbildīgi un likumīgi. Kādi nosacījumi jāievēro?
Publiskie iepirkumi
06:00, 18. Sep. 2024
Centrālās finanšu un līgumu aģentūras praksē nemainīga saglabājas tendence, ka Eiropas Savienības fondu finansējuma saņēmēju būtiskākie un biežākie pārkāpumi projektu īstenošanā ir saistīti ar publisko iepirkumu regulējuma neievērošanu, tostarp iepirkumu līgumu izpildes posmā. Līdz ar to apskatām biežākās finansējumu saņēmēju kļūdas tieši iepirkumu līgumu izpildes posmā, paskaidrojot pasūtītāju pienākumus un atbildības jomas šajā posmā, kā arī sekas, kas finansējuma saņēmējiem rodas, ja iepirkuma līguma izpilde neatbilst normatīvo aktu regulējumam.
Publiskie iepirkumi
06:00, 23. Aug. 2024
Praksē kreditoriem ir svarīgi, lai ir paredzēti aizsardzības līdzekļi, kas mazinātu risku nonākt kādā no nevēlamajām lomām vai arī veicinātu viņu intereses debitora saistību neizpildes gadījumā. Par vienu no šādiem līdzekļiem ir uzskatāms saistību pastiprinājums – garantija. Šoreiz apskatām pirmā pieprasījuma garantiju, jo sevišķi tās piemērojamību publiskajos iepirkumos.
Publiskie iepirkumi
06:00, 16. Aug. 2024
Piedāvājumu vērtēšana ir būtiska iepirkuma daļa, kuras mērķis ir nodrošināt godīgu un efektīvu iepirkuma procedūru. Šajā posmā iepirkumu veicējs (pasūtītājs) pārbauda piedāvājumu atbilstību iepirkuma dokumentācijas prasībām, un tās laikā bieži vien tiek konstatētas tādas neatbilstības kā nepiemērota pretendenta atzīšana par uzvarētāju, piedāvājumu neatļauta papildināšana, tehniskajai specifikācijai neatbilstoša piedāvājuma pieņemšana un piedāvājuma līgumcenas pārsniegšana 150% apmērā no paredzamās līgumcenas. Kam pievērst uzmanību, lai piedāvājums iepirkumā atbilstu prasībām?
Publiskie iepirkumi
06:00, 31. Jūl. 2024
Līdz pat piedāvājuma iesniegšanas termiņam pretendenti var iesniegt un atsaukt savu piedāvājumu (tātad arī precizēt un papildināt) bez stingru noteikumu ievērošanas. Savukārt pēc piedāvājuma iesniegšanas termiņa beigām ir jāievēro praksē izstrādājušies “spēles noteikumi”. Kādi tie ir?
Publiskie iepirkumi
06:00, 17. Jūl. 2024
Sekmīga publiskā iepirkuma pamatnosacījums ir kvalitatīva iepirkuma dokumentu vadība. Veicot iepirkuma procedūru, gan pasūtītājiem, gan pretendentiem dokumenti jāgatavo, jānosūta, jāprecizē, jāgroza, jāiesniedz, jāsaskaņo un tamlīdzīgi. Lai dokumentu pārvaldība noritētu atbilstoši tiesību aktiem un abu pušu vajadzībām, abām pusēm vajadzīgas zināmas prasmes. Kādi dokumenti jāsagatavo? Kādas ir biežāk pieļautās kļūdas to sagatavošanā un iesniegšanā? Svarīgi ņemt vērā, ka publiskā un privātā sektora dokumentu pārvaldība tomēr ir atšķirīga, jo īpaši sarežģīta tā ir publisko iepirkumu jomā.
Publiskie iepirkumi
06:00, 5. Jūl. 2024
Nereti praksē visbiežāk konstatētais neatbilstības veids Eiropas Savienības fondu īstenotajos projektos ir tieši iepirkumu normatīvo aktu pārkāpumi. Apskatām, kādi ir galvenie neatbilstību aspekti iepirkumu plānošanas un dokumentācijas sagatavošanā, ar ko regulāri iepirkumu pārbaudēs sastopas Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.
Publiskie iepirkumi
06:00, 17. Jūn. 2024
Būtisks pagrieziena punkts iepirkumu kandidātu un pretendentu izslēgšanai no dalības tajos ir saistāms ar grozījumiem iepirkumu regulējumā, kas stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī. Ar tiem tika pārskatīti kandidātu un pretendentu izslēgšanas noteikumi un iemesli, turklāt daži no tiem – ievērojami. Lai arī minētie grozījumi ir spēkā jau vairāk nekā gadu, publisko iepirkumu praksē izslēgšanas iemesli vēl joprojām ir viens no aktuālākajiem jautājumiem. Kopš stājušies spēkā jaunie izslēgšanas iemesli un noteikumi, praksē izkristalizējušies šādi aktuālākie jautājumi – kad, kuru un vai vienmēr.
Publiskie iepirkumi
06:00, 7. Jūn. 2024
Katra uzņēmuma vai iestādes darbība neizbēgami atstāj iespaidu uz vidi un sabiedrību, tomēr pasūtītāji var rīkot ilgtspējīgus iepirkumus, piemēram, zaļos publiskos iepirkumus vai sociāli atbildīgus publiskos iepirkumus. Tam ir potenciāls samazināt iespējamo nelabvēlīgo ietekmi uz vidi, sociālo jomu un ekonomiku un panākt uzlabojumus sabiedrībai būtisku problēmu risināšanā. Kā iepirkumā integrēt vides un sociālos kritērijus, lai tas būtu ilgtspējīgs?
Publiskie iepirkumi
06:00, 5. Apr. 2024
Ar regulu 2022/2560 par ārvalstu subsīdijām, kas izkropļo iekšējo tirgu, kas stājās spēkā 2022.gada 14.decembrī, paredzēti jauni noteikumi un procedūras iekšējo tirgu izkropļojošu ārvalstu subsīdiju izmeklēšanai un novēršanai. Savukārt pasūtītājiem un piegādātājiem, kā arī jomas profesionāļiem, jābūt informētiem par regulas esamību un tajā noteiktajiem pienākumiem, lai regulas prasības tiktu ievērotas un netiktu pieļauti pārkāpumi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 22. Sep. 2023
Beidzot ir izsludināta pieteikšanās uzņēmumu digitālās transformācijas sekmēšanas atbalsta programmām, un uzņēmēji var ķerties klāt savu ieceru īstenošanai. Viena būtiska nianse gan ir jāpatur prātā, un tā ir pakalpojumu sniedzēju izvēle, proti, iepirkuma procedūra, kuras rezultātā uzņēmums izvēlas pakalpojumu sniedzēju, kas ieviesīs digitālos risinājumus uzņēmumā.
Publiskie iepirkumi
06:00, 21. Jūn. 2023
Lai veicinātu kvalitātes vērtēšanu kritēriju plašāku izmantošanu, Publisko iepirkumu likumā (PIL) ir precizēti saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanas veidu definējumi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 21. Apr. 2023
Eiropas Komisija vairākkārt ir izcēlusi problēmu par lielo iepirkumu skaitu Latvijā, kuros nav piegādātāju konkurences – no visiem iepirkumiem 2020.gadā 26% gadījumos iepirkuma līguma slēgšanas tiesības tika piešķirtas vienīgajam pretendentam. Tādēļ, lai mazinātu iespēju, ka iepirkumos piedalās tikai viens pretendents, Saeima izstrādājusi grozījumus Publisko iepirkumu likumā, kas stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Publiskie iepirkumi
06:00, 1. Mar. 2023
Sākot ar 2023.gada 1.janvāri no dalības publiskajos iepirkumos būs iespējams izslēgt pretendentu vai kandidātu, ja pasūtītājs ar jebkādiem atbilstošiem līdzekļiem varēs pierādīt, ka tas ir pārkāpis Latvijas vai Eiropas Savienības normatīvos aktus vides, sociālo vai darba tiesību jomā, darba koplīgumu vai ģenerālvienošanos noteikumus, vai prasības, kas noteiktas Publisko iepirkumu likuma 3.pielikumā minētajās starptautiskajās konvencijās.
Publiskie iepirkumi
06:00, 28. Dec. 2022
Iepriekšējā raksta daļā noskaidrojām, kā noteikt, kurš no piedāvājumiem publiskajā iepirkumā ir saimnieciski izdevīgākais. Šoreiz aplūkosim, kādas kļūdas praksē visbiežāk rodas, nosakot saimnieciski izdevīgāko kritēriju, kā arī apkoposim praktiskus ieteikumus, kā tās nepieļaut.
Publiskie iepirkumi
06:00, 7. Sep. 2022