Kā atcelt jau noslēgtu līgumu        
    
    
        2019-11-25    
    
        Mārtiņš Galzons, ZAB “TGS Baltic”, Korporatīvo tiesību un komerctiesību prakses grupas speciālists    
 
    
                    
                
        
                    
                    
        
    	
                            
                    Kā zināms, līgums ne vienmēr beidzas ar saistību izpildi un abpusēji izdevīgu noslēgumu. Iespējamas arī situācijas, kad jau parakstītu līgumu dažādu iemeslu dēļ nepieciešams atcelt. Kā to izdarīt?
Saistību tiesības un to izbeigšana
Ikviena persona - gan fiziska, gan juridiska - ikdienā, īpaši veicot saimniecisko darbību, slēdz līgumus, uzņemas pienākumu veikt darbības vai maksājumus par labu citām personām apmaiņā pret tiesībām prasīt samaksu vai noteiktas darbības. Šādas savstarpējās attiecības juridiski apzīmē ar terminu "saistību tiesības". Tās ir tiesības, uz kuru pamata parādniekam jāizdara par labu kreditoram kāda zināma darbība ar mantisku vērtību (civillikuma (CL) 1401.pants). Galvenie saistību tiesību rašanās pamati ir tiesisks darījums (piemēram, līgums), neatļauta darbība (piemēram, ceļu satiksmes negadījums) vai likums (piemēram, likumisko procentu samaksa). Pašsaprotami, ka saistības ir jāpilda, tomēr ne vienmēr saistību tiesības izbeidzas ar izpildījumu.
CL paredzēti astoņi saistību tiesību izbeigšanās pamati, ko nosacīti var iedalīt divās grupās. Pirmo grupu varētu veidot tādi saistību tiesību izbeigšanās pamati, kam nav nepieciešama pušu vienošanās. Papildus jau pieminētājam izpildījumam tādi ir ieskaits saskaņā ar CL 1846.pantu (prasījuma dzēšana ar pretprasījumu, piemēram, divi kaimiņi viens otram ir parādā piecus eiro), prasījuma un parāda sakritums atbilstoši CL 1857.pants (piemēram, sabiedrība – kreditors reorganizācijas ceļā pievieno sabiedrību – parādnieku), tiesas spriedums (CL 1892.pants) un noilgums. Otro grupu varētu veidot tādi saistību tiesību izbeigšanās pamati, kam nepieciešama pušu vienošanās. Tādi ir atcēlējs līgums, pārjaunojums un izlīgums.
                 
                
                	 
     
            
        
            
                
                
                
                    Kopš e-adrese kļuvusi par obligātu saziņas kanālu juridiskām personām, tās lietošana vairs nav izvēles jautājums. Taču daudziem uzņēmumiem joprojām nav skaidrs, kā to lietot pareizi un kā izvairīties no situācijām, kad svarīgi ziņojumi tiek palaisti garām.                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 22. Okt. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Attīstoties dokumentu digitalizācijai un elektroniskā paraksta izmantošanai, praksē joprojām sastopami ieradumi, kam nav tiesiska pamatojuma un kas var radīt neskaidrības. Kā piemēru var minēt uzrakstu dokumenta beigās: “Dokuments parakstīts ar e-parakstu un satur laika zīmogu”. Šāds uzraksts nekad nav bijis obligāts dokumenta elements. Turklāt šāda norāde ne tikai ir lieka, bet arī maldinoša, jo var radīt iespaidu, ka tieši šis uzraksts piešķir dokumentam juridisku spēku vai apliecina tā autentiskumu. Patiesībā visa nepieciešamā informācija jau ir ietverta pašā e-parakstā un laika zīmogā, kas tehniski pievienoti dokumenta failam un pārbaudāmi ar attiecīgiem rīkiem.                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00,  9. Okt. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Uzņēmums sāk izmantot elektronisko personāla vadības sistēmu, kurā sagatavo rīkojumus un citus personāla dokumentus. Kā sistēmā sagatavotajos dokumentos pareizi identificēt darbinieku? Vai pietiek norādīt vārdu, uzvārdu un e-pasta adresi, vai arī jāpievieno amats un personas kods?                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00,  3. Okt. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    E-pasti vai dokumenti ar pieciem, desmit vai pat vairāk pielikumiem nav retums, un katrā no tiem var būt būtiska informācija. Tomēr – jo vairāk pievienoto datņu, jo lielāka iespēja, ka kāda no tām paliek neatvērta, kāds punkts – neizlasīts, un kāda būtiska detaļa – nepamanīta. Tas vairs nav tikai komunikācijas izaicinājums, bet arī riska faktors sadarbībā, lēmumu pieņemšanā un juridiskajā atbildībā.                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00,  8. Sep. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Strādājot ar dokumentiem, viens no galvenajiem izaicinājumiem ir nodrošināt to atbilstību aktuālajai informācijai. Digitālie īsceļi – hipersaites un QR kodi – palīdz šo uzdevumu risināt, vienlaikus samazinot dokumentu apjomu un nodrošinot ātru, drošu piekļuvi papildu informācijai. Kā šos digitālos risinājumus efektīvi izmantot dokumentos?                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 15. Aug. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    E-dokumenta priekšrocība nav tikai tā, ka to var nosūtīt ar vienu klikšķi. Tā ir arī iespēja padarīt dokumentu pārskatāmāku un tā saturu – vieglāk uztveramu. Pārdomāti izmantoti izcēlumi, krāsas un citi vizuāli risinājumi var ievērojami atvieglot lasīšanu, ļaujot bez īpašas piepūles pamanīt būtiskāko. Turklāt tas nav pretrunā ar dokumenta juridisko spēku – ja vien izcēlumi tiek lietoti pārdomāti. Tomēr robeža starp saņēmējam ērtiem izcēlumiem un pārmērīgu izpušķošanu ir viegli pārkāpjama. Kā e-dokumentos izmantot vizuālos paņēmienus tā, lai tie kalpotu saturam, nevis novērstu uzmanību no tā? Proti, ar mēru, ar mērķi un – vietām arī ar smaidu.                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 23. Jūl. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Kad darbiniekam obligāti jāraksta iesniegums? Un kad tas nav nepieciešams? Vai šādi saņemtie iesniegumi darba devējam jāreģistrē? Kā sagatavot korektu iesniegumu (kādi rekvizīti tajā jānorāda) un vai darba devējam ir pienākums pieņemt jebkādu iesniegumu?                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 16. Jūl. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Rīkojumu sagatavošana vairs nav tāda kā agrāk – izmaiņas normatīvajos aktos, nostiprinājusies labā prakse un plašāka elektronisko risinājumu izmantošana ir mainījusi pieeju dokumentu noformēšanai. Kā rīkojumi jānoformē šobrīd? Kādi ir tajos obligāti iekļaujamie rekvizīti? Vai ir noteiktas prasības šo rekvizītu izvietojumam?                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00,  9. Jūl. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Iepriekšējos rakstos apskatījām visu institūcijas dokumentu uzskaiti dokumentu klasifikācijas shēmā, skaidrojot tajā iekļautos ierakstus. Šajā rakstā pievēršamies dokumentu reģistrācijas procesam.                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00,  4. Jūl. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    E-dokumentu apritē pirmo iespaidu bieži veido nevis pats dokuments, bet tas, kādu sākotnējo iespaidu tas rada saņēmējam. Ja e-pastā trūkst paskaidrojuma par pievienoto failu, tā mērķi un vēlamo saņēmēja rīcību, rodas neskaidrība, kas var palēnināt dokumentu apriti vai radīt lieku saziņu. Kā uzlabot e-dokumentu lietojamību, lai tā būtu ērta abām pusēm?                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 23. Jūn. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Turpinot apskatīt dokumentu klasifikācijas shēmas izstrādes principus, šajā rakstā skaidrojam, kurš ir atbildīgs par lietas veidošanu, kā klasifikācijas shēmā norādāmi ieraksti, kas saistīti ar informācijas sistēmu, un kā tiek norādīti informācijas pieejamības ierobežojumi.                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 13. Jūn. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Saņemtos dokumentus institūcijas grupē lietās. Tās jāveido un jāsakārto strukturēti, ievērojot iepriekš noteiktu kārtību – dokumentu klasifikācijas shēmu. Šajā rakstā skaidrojam, kā klasifikācijas shēmā lietai jānorāda klasifikācijas līmenis, lietas indekss, lietas numurs un glabāšanas termiņš.                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 30. Mai. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Dokumentu apritei arvien biežāk notiekot elektroniski, pieaug nepieciešamība pēc vienoti noformētiem, juridiski korektiem un lietošanā efektīviem dokumentiem. Tāpēc rakstu sērijā skaidrosim e-dokumentu izstrādes un noformēšanas aspektus. Sākam ar dokumentu veidnēm un formām, kas palīdz standartizēt izkārtojumu, ietaupīt laiku un samazināt kļūdu risku.                
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 23. Mai. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    No 2024.gada 10.maija dokumentu un arhīvu pārvaldības kārtību regulē Ministru kabineta (MK) noteikumi Nr.282 “Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi”. Tie nosaka vienotus dokumentu klasifikācijas shēmas izstrādes principus, dokumentu uzskaites un arhivēšanas prasības, kā arī precizē atbildības sadalījumu dokumentu pārvaldībā. Kādi principi jāievēro, veicot dokumentu uzskaiti?                  
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00, 16. Mai. 2025            
            
        
            
                
                
                
                    Lietišķajā ikdienā uz palikšanu ir ienākuši datori un internets, līdzi nesot elektroniskos dokumentus un parakstus, kā arī virkne dažādu programmu un, protams, mākslīgā intelekta piedāvātās iespējas. Ko un kā darīt lietvedim, kas ir būtiskākais, kas jāzina par mūsdienīgu darbu ar dokumentiem un informāciju?                 
             
            
                                        
                                     
                    
                        Lietvedība                          
                    06:00,  7. Apr. 2025