Gadu mijas būtiskākās atziņas
2021-12-15
Jānis Lagzdiņš, ZAB “PricewaterhouseCoopers Legal”, vadošais partneris, zvērināts advokāts
Gadu mija vienmēr ir viena nogriežņa beigas un cita sākums, tāpēc ir īstais brīdis, lai apkopotu domas un atziņas, ko paņemt līdzi nākamajā gadā. Par ko šobrīd domājam mēs – juristi? Par ko domā mūsu klienti – uzņēmēji?
Pandēmijas laiks palīdz apzināties resursus
Arī šis gads visā pasaulē aizritējis Covid-19 ēnā, taču negribētu uz to raudzīties tikai kā kaut ko grūtu un negatīvu, jo arī no sarežģītām situācijām ikvienam iespējams mācīties un iegūt ko vērtīgu. Viens no svarīgākajiem pasaules mēroga sasniegumiem 2021. gadā noteikti bija jaunās paaudzes vakcīnu izstrāde. Īsā laikā apvienoti milzīgi finanšu resursi un piesaistīti labākie eksperti, lai varētu ne tikai radīt, bet arī maksimāli rūpīgi un ātri pārbaudīt vakcīnu. Ar šo stāstu noteikti 2021. gads ieies pasaules vēsturē, un tas uz visiem laikiem mainīs medicīnas jomu.
Man un, domāju, daudziem citiem šis bijis arī labs laiks, lai izvērtētu cilvēkus. Tas lieliski izgaismo indivīdu spēju uztvert pieejamo informāciju, atšķirt vērtīgo no lēta populisma, izdarīt secinājumus, pieslēgt kritisko domāšanu, kad tas nepieciešams, un kopumā demonstrēt sava intelekta potenciālu ne tikai ģimenē un draugu lokā, bet arī darbā un biznesā. Man šķiet, ka šis laiks ikvienam darba devējam palīdz skaidrāk saredzēt un novērtēt viņam pieejamos cilvēku resursus un secināt, uz kuriem darbiniekiem viņš var paļauties un kuri ir atbildīgi ne tikai pret uzticētajiem darba pienākumiem, bet arī sabiedrību kopumā.
Diemžēl ne vienmēr biznesa vai atpūtas lidojumi norit pēc plāna. Kavēšanās, atcelšana vai atteikta iekāpšana pasažieriem var radīt ievērojamas neērtības un zaudējumus. Vai un kādos gadījumos pasažieriem ir tiesības saņemt kompensāciju, kādi dokumenti un pierādījumi jāiesniedz, lai aviokompānija nevarētu izvairīties no atlīdzināšanas, un kā rīkoties, ja pārvadātājs tomēr atsakās no kompensācijas izmaksas?
Komerctiesības
06:00, 17. Okt. 2025
Uzņēmumi arvien biežāk saskaras ar pieprasījumiem dzēst personas datus. Nepareiza vai novēlota reaģēšana uz datu subjektu pieprasījumiem var radīt būtiskus riskus un kaitējumu – sākot no finanšu sodiem līdz reputācijas zaudēšanai, kā arī tiesvedībām par materiāla vai nemateriāla kaitējuma atlīdzināšanu. Skaidrojam, kā pareizi rīkoties, lai, saņemot pieprasījumu par personas datu dzēšanu, nodrošinātu atbilstību Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasībām, mazinātu juridiskos riskus un vienlaikus saglabātu klientu uzticību.
Komerctiesības
06:00, 13. Okt. 2025
Preču iegāde internetā kļuvusi par ierastu iepirkšanās veidu. Tomēr līdzās piedāvātajām ērtībām tā rada arī vairākas neskaidrības, it īpaši gadījumos, kad nopirktā prece neatbilst iecerētajam un pircējs to vēlas atdot atpakaļ pārdevējam. Vai interneta veikalam ir pienākums preci pieņemt atpakaļ? Kādi ir nosacījumi?
Komerctiesības
06:00, 6. Okt. 2025
Laulības šķiršanas gadījumā viens no sarežģītākajiem jautājumiem ir mantas sadale. Īpaši būtiski tas ir, ja laulātajiem pieder dažādi finanšu instrumenti, piemēram, kapitāla daļas vai akciju opcijas. Skaidrojam, kādi ir laulāto mantisko attiecību režīmi, un kā tie ietekmē mantas sadalīšanu, šķirot laulību.
Komerctiesības
06:00, 26. Sep. 2025
Mūsu priekšstatos līguma vai cita tiesiska darījuma jēdziens parasti saistās ar rakstisku dokumentu, kurā attiecīgais darījums ietverts. Šāds viedoklis ir virspusējs, jo absolūtajam vairākumam ikdienā noslēdzamo darījumu nav vajadzīga īpaša forma. Likumā paredzētie gadījumi, kuros kāds tiesiskais darījums jānoslēdz īpašā formā, uzskatāmi par izņēmuma gadījumiem.
Komerctiesības
06:00, 8. Aug. 2025
Vai autori un to radītie darbi mūsdienu tehnoloģiju laikmetā ir pietiekami aizsargāti? Šis jautājums kļūst arvien aktuālāks, ienākot dažādiem mākslīgā intelekta rīkiem, bet ne tikai. Informācijas pieejamība ir tik plaša un neierobežota, ka vairs nav nekāds retums, ka autoru radītie darbi tiek izmantoti un izplatīti kā savējie. Kā radošumu un jaunradi aizsargā likums?
Komerctiesības
06:00, 31. Jūl. 2025
Latvijā, tāpat kā citās Eiropas Savienības valstīs, patērētāju tiesību aizsardzību nodrošina augsti standarti. Papildus likumā noteiktajām tiesībām pārdevējs, ražotājs vai pakalpojumu sniedzējs var piedāvāt arī labvēlīgākus nosacījumus. Kas ir likumiskā garantija, kas – komercgarantija? Kā precīzi un saprotami informēt patērētāju par viņa tiesībām?
Komerctiesības
06:00, 18. Jūl. 2025
Latvijas normatīvajos aktos tiek lietoti dažādi termini – “saistītā persona”, “saistītā puse” un “ieinteresētā persona” –, kas aptver atšķirīgus personu lokus un tiek piemēroti dažādos kontekstos. To pareiza izpratne un lietošana ir būtiska, lai nodrošinātu atbilstību normatīvo aktu prasībām un izvairītos no juridiskiem vai finanšu riskiem.
Komerctiesības
06:00, 7. Jūl. 2025
Uzņēmējdarbības vidē nereti rodas situācijas, kad uzņēmumam nepieciešams veikt izmaiņas reģistrācijas datos, piemēram, nosaukumā vai adresē. Lai gan rekvizītu maiņas iemesli var būt dažādi, no juridiskā viedokļa būtiski ir laikus izvērtēt, kā izmaiņas ietekmēs esošās līgumiskās saistības un tiesiskos procesus. Ar ko jārēķinās, ja mainās juridiskās personas rekvizīti – nosaukums un reģistrācijas numurs? Kad jāsagatavo līguma grozījumi, bet kad līgums jāpārslēdz? Kā rīkoties, lai nezaudētu piedzīto parādu?
Komerctiesības
06:00, 3. Jūn. 2025
Lai izvairītos no strīdiem un nodrošinātu labu pārvaldības mehānismu, būtiski ir izprast dalībnieku un akcionāru sapulču sasaukšanas nosacījumus – no formālajām prasībām un termiņiem līdz kvoruma noteikumiem un paziņošanas kārtībai. Rakstā skaidrojam, kā šie procesi atšķiras sabiedrībām ar ierobežotu atbildību un akciju sabiedrībām.
Komerctiesības
06:00, 28. Mai. 2025
Slēdzot darījumus, puses vienmēr cer uz pozitīvāko rezultātu, paredzot līgumā visus nepieciešamos nodrošinājumus dažādiem neparedzētiem gadījumiem. Tomēr dzīvē ir situācijas, kuras nav iespējams paredzēt, un viena no tām ir parādnieka nāve. Vai kreditoram ir tiesības uz parādnieka mantojumu? Kā rīkoties, lai pieteiktos mantojumam? Kādas ir būtiskākās nianses, kas jāievēro, lai nezaudētu prasījuma tiesības?
Komerctiesības
06:00, 20. Mai. 2025
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA) pārvaldības efektivitāte un dalībnieku spēja operatīvi rīkoties gadījumos, kad ir zaudēta uzticība valdes locekļiem, ir tiesiskās drošības un uzņēmējdarbības stabilitātes pamats. Vai SIA dalībnieki drīkst atsaukt valdes locekļus, apejot Komerclikumā noteikto dalībnieku sapulces sasaukšanas procedūru?
Klausies
Komerctiesības
06:00, 12. Mai. 2025
Komersantam piederošu transportlīdzekli darbinieki var izmantot gan darba, gan privātajām vajadzībām. Pastāv gadījumi, kad šī transportlīdzekļa vadītāji viena brauciena laikā var manīties. Kā šīs attiecības noformēt un kā noteikt atbildību, ja ceļā ar transportlīdzekli notiek kāds negadījums, kurā vainojams transportlīdzekļa vadītājs?
Komerctiesības
09:00, 8. Mai. 2025
Komercķīlas likumā sagatavoti grozījumi, paredzot, ka vairs nebūs prasības komercķīlas reģistrācijas pieteikumam pievienot dokumentu, no kura izriet nodrošinātais prasījums, ja komercķīlas līgums ietver būtiskos noteikumus par nodrošināto prasījumu un tā spēkā esību. Kas mainīsies un kāpēc izmaiņas nepieciešamas?
Komerctiesības
09:00, 29. Apr. 2025
Tādi uzņēmumi kā tūroperatori, autostāvvietu nomas pakalpojumu sniedzēji un e-komercijas uzņēmumi savā biznesā darbojas arī kā starpnieks starp līgumslēdzējiem un šajā statusā kaut neilgu brīdi tur pie sevis naudas līdzekļus, kas pienākas vienam no līgumslēdzējiem. Kādos gadījumos jākļūst par licencētu maksājumu pakalpojumu sniedzēju un vai to var nedarīt?
Komerctiesības
06:00, 4. Apr. 2025