Pasaules kontekstā būtiski notikumi, kā arī tehnoloģiju attīstība rada tiešu ietekmi uz dažādām tautsaimniecības un ekonomikas jomām, izņēmums nav arī tūrisma nozare. Dažādu faktoru ietekmē mūsdienu tūrisms ir ievērojami mainījies pieprasījuma un plānošanas ziņā, un tas noteikti jāņem vērā tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, apgalvo Jānis Kolomenskis, SIA "Latvia Tours" korporatīvo risinājumu speciālists.
Kas ir būtiskākie faktori, kuri ietekmē cilvēku ceļošanas paradumus?
Tūrisms ir nozare, kuras tiešākais ietekmes faktors, skatoties klienta kontekstā, tradicionāli ir bijusi ekonomika, tieši izsakoties - personas maksātspēja, taču pēdējos gados tūrisma attīstību ievērojami ietekmējis ģeopolitiskais faktors – politiskā nestabilitāte, bēgļu krīzes radītie nemieri. Tā iespaidā klienti arvien retāk laicīgi plāno ceļojumus, priekšroku dodot pēdējā brīža piedāvājumiem un akcijām. Nav noslēpums, ka starp populārākajiem galamērķiem ir valstis ar saulainu klimatu, tādēļ sava ietekme ir arī klimata izmaiņām, kas rada gan temperatūras svārstības, gan dabas katastrofas un dažkārt liek pārdomāt atpūtas galamērķus. Visas šīs izmaiņas, protams, uzliek sava veida nastu tūrisma nozarē nodarbinātajiem, jo rada lielas izmaiņas pieprasījumā. Cilvēki arvien mācās, kā reaģēt uz šīm globālajām problēmām, kas pārņēmušas pasauli, sākot no tuvajiem austrumiem līdz pat Eiropai. Protams, ka tiešākais kanāls, kur mūsdienu cilvēks gūst informāciju par pasaules notikumiem, ir sociālie tīkli, un tajos nereti tiek celta emociju radīta ažiotāža, un cilvēks ir būtne, kas baidās no nezināmā. To pierāda 2016.gada 1.puse, kad, kā rādīja SIA "Latvia Tours" novērojumi, iepriekš regulārie klienti, dažādu bažu mākti, ceļošanu izsvēra kā varbūtību. Vienlaikus šo globālo faktoru ietekmē 2016.gada vidū vērā ņemami uzplauka vietējais tūrisms. Arvien strādājam pie Latvijas kā droša galamērķa popularizēšanas, tādēļ arī ienākošā tūrisma kontekstā ir vērojama un, domājams, arī nākotnē būs vērojama izaugsme.
Kādi latvieši ir kā ceļotāji?
Ikvienā valstī atbilstoši kultūrai un mentalitātei atšķiras vietējo iedzīvotāju paradumi, tas iezīmējas arī tūrisma nozarē. Šajā kontekstā vērtējot Latvijas iedzīvotājus, varu norādīt, ka vietējais tipiskais ceļotājs ir ļoti prasīgs pret saplānotās atpūtas izmaksām, taču vienlaikus viņu uztrauc arī kvalitātes faktors – latvietis izvēlēsies sirdij tik tiešām tuvas atpūtas iespējas, taču par iespējami optimālāko cenu. Tāpat Latvijas tūrists ir iecienījis jaunu galamērķu atklāšanu un reti kad atgriezīsies vietā, kuru reiz jau ir apmeklējis.
Un kas ir tūristi, kuri par savu ceļojumu galamērķi izvēlas Latviju un Rīgu?
Ja būtu jāraksturo tipisku ārzemju tūristu, kas par savu galamērķi izvēlējies Rīgu, jānorāda, ka lielākā daļa ir maksātspējīgi tūristi ar vēlmi bagātīgi nobaudīt kultūrvēsturisko auru drošā vidē, vienlaikus saņemot augstu servisa kvalitāti. Ir dažādas tūristu grupas, kurām Rīga ir ļoti mīļš galamērķis, ko viņi apmeklē vairākkārt. Tāpat novērots, ka tūristi, kas savā ceļojumu plānā ir iekļāvuši Skandināviju, labprāt apmeklē arī Rīgu. Tas, protams, skaidrojams arī ar ģeogrāfisko faktoru.
Šobrīd jūsu uzņēmuma lapā tiek piedāvātas dažādas atlaides ceļojumiem. Cik būtiski tas ir patērētājiem?
Tehnoloģiju pieejamība rada lielākas galamērķa izvēles iespējas, tostarp klientiem kļūst pieejami arī dažādi rīki, kas ļauj salīdzināt izvēlētās atpūtas izmaksas pie dažādiem pakalpojuma sniedzējiem. Ja cilvēkam radīsies iespēja ietaupīt, visticamāk, viņš šo izdevību izmantos. Mēs to, protams, apzināmies, tādēļ viena no iespējām, kā piesaistīt klientu, ir dažādas akcijas. Sociālie tīkli mūsdienās ir pārpildīti ar dažādām domubiedru grupām, kur interneta lietotāji dalās ceļošanas pieredzē un ar izdevīgiem piedāvājumiem. Šajās grupās savā ziņā varam sekot līdzi pieprasījuma izmaiņām, noskaidrot potenciālo klientu vēlmes un šīs zināšanas izmantot akciju piedāvājumā. Šeit ieguvējs ir gan klients, gan tūrisma aģentūra, jo spēj sagatavot klienta vēlmēm visatbilstošāko piedāvājumu.
Cik nozīmīgas ceļotājiem ir tehnoloģijas?
Nav noslēpums, ka mūsdienu cilvēka dzīvi ievērojami ietekmē tehnoloģiju attīstība, kas arvien turpinās. To mūsdienās varam novērot uzskatāmāk nekā jebkad agrāk – kaut vai pēc tā, cik bieži un ātri mainās dažādu mobilo lietotņu modeļi, cik veikli tiek paplašināts dažādu mobilo aplikāciju piedāvājums. Arī mēs aktīvi strādājam pie jauno tehnoloģiju ieviešanas praksē, regulāri sadarbojamies ar tūrisma tehnoloģiju uzņēmumiem, lai apgūtu jaunas iemaņas. Viens no jaunumiem šai saistībā ir pirms nedēļas izsludinātais informācijas tehnoloģiju risinājumu konkurss jaunajiem prātiem "Latvia Tours Traveltech".
Uz kurieni pats labprāt ceļojat? Kur pēdējā laikā esat pabijis?
Runājot par savu kā ceļotāja pieredzi, pats pēdējoreiz izvēlējos doties uz Kijevu sagaidīt jauno gadu. Pilsēta bija ļoti krāšņi izrotāta, atrakcijas un aktivitātes tika paredzētas dažādām vecuma grupām. Tas bija ļoti pārdomāti, ģimeniski un sirsnīgi sagaidīts 2017.gads.