Šā gada oktobra mēnesī Latvijā tika reģistrētas vairāk nekā 3 500 automašīnas, no kurām pusei bija veikti grozījumi ar odometra rādījumiem un daudzas piedevām arī saremontētas pēc avārijām. Kas norādīts sludinājumā? Oriģinālais noskrējiens, bez defektiem, neprasa ieguldījumus.
Portālu autoDNA.lv un autodetektīvs.lv datubāzēs pagājušo mēnesi tika pārbaudītas 26 000 automašīnas. Pārsvarā tiek pārbaudītas automašīnas ar dīzeļdzinēju un manuālo ātrumkārbu. Savukārt visvairāk šmaucas ar BMW markas spēkratiem, kurus oktobra mēnesī notina 56% gadījumu.
Nepatiess nobraukums ir tikai daļa no problēmas. Nereti gadās automašīnas ar teicamu vizuālo stāvokli, kas kalpo kā dārga kosmētika pēc smagas avārijas. Pēc statistikas datiem nākas secināt, ka lietoti auto ar oriģinālo nobraukumu un bez smagām avārijām ir tikai 10% gadījumu.
“Prakse rāda, ka cilvēki pirms galīgā lēmuma pieņemšanas vidēji pārbauda no trim līdz četrām automašīnām. Servisa apmeklējums neko daudz mūsdienās nedos – pakratīs uz stenda un viss. Tas ir gana dārgs pirkums, lai akli uzticētos sludinājumā rakstītajam,” norāda portāla autoDNA.lv pārstāvis Agris Dulevičs.
Starp visbiežāk oktobra mēnesī attītajiem automobiļu zīmoliem ierindojas Audi (49%), BMW (56%), Toyota (42%), Volkswagen (41%) un Volvo (47%). Vairums no pārbaudītajām automašīnām ir aprīkotas ar dīzeļdzinēju (76%) un manuālo ātrumkārbu (59%). Vismazāk pagājušo mēnesi auto pārdevēji ir krāpušies ar Nissan, Opel un Škoda markas automašīnām. Tikai 25% Nissan un Škoda automašīnu ir konstatētas neatbilstības odometra rādītājos pie reģistrācijas; savukārt Opel tie ir 28%. No premium sektora vismazāk mānās ar Mercedes-Benz automašīnu nobraukumu – oktobra mēnesī 67% tas ir norādīts patiess.
"Pateicoties bezmaksas CSDD informācijai par Latvijā reģistrētu automobiļu vēsturi, iespējai auto pārbaudīt pie dīlera, kā arī maksas instrumentiem, kas uztur nobraukumu un avāriju datu bāzes, piemēram, autoDNA.lv, odometru manipulācijas sāk mazināties. Tiesa gan, patērētājs vēl nav morāli nobriedis ikdienā odometrā skatīties uz skaitli, kas ir lielāks par 180 000 kilometru. Īpaši gadījumos, kad ir vēlme iegādāties lētāko automobili no konkrētā izlaiduma gada vai komplektācijas," norāda Auto asociācijas pārstāvis Pēteris Rubulis.
Runājot par to kāpēc premium auto zīmoliem odometru attīšana ir populārāka, P. Rubuluis norāda uz vienkāršu izskaidrojumu – jo dārgāks automobilis, jo lielāks ieguvums no odometra grozījumiem.
“Auto vecumam ir divi rādītāji – gads un nobraukums. Par tehnisko stāvokli un to cik biežs viesis būsi autoservisā ir odometrs. Attiecīgi, nav tik liela ekonomiskā pamatojuma odometru koriģēt apjoma segmentu automobilim. Pati odometra manipulācija arī kaut ko maksā, ja to grib noslēpt ar falsificētām servisa grāmatām, tad arī tas maksā. Respektīvi – nav ieguvums vai arī tas ir mazs. Par Mercedes-Benz izņēmumu jāskatās vai tā ir ilgstoša tendence, ka odometrus groza mazāk vai tas ir tikai viens mēnesis kā izņēmums ar samazinājumu šo attiecīgo spēkratu grozīšanā. Ja tā ir tendence, tad tas būtu izskaidrojams ar to, ka Mercedes-Benz pircējs rūpīgāk pārbauda savu spēkratu un vairāk saprot ar ko var rezultēties liela noskrējiena automobiļa ekspluatācija," skaidro P. Rubulis.
Melots tiek arī par automašīnu izcelsmes valsti. Saskaņā ar portāla autoDNA.lv esošo informāciju par oktobra mēnesi, aptuveni 15% gadījumu auto nemaz nav no Vācijas, bet gan no Beļģijas, Itālijas un citām Rietumeiropas valstīm.
Par autoDNA
Uzņēmumam autoDNA pieder lielākā datubāze Latvijā un viena no lielākajām visā Eiropā par automašīnu tehnisko stāvokli, piedāvājot transportlīdzekļu vēstures pārbaudi tiešsaistē, izmantojot vienīgi katram spēkratam unikālo VIN kodu. Pavisam autoDNA datu bāzē ir informācija par vairāk nekā 500 miljoniem automašīnu, tai skaitā arī ASV.