Saeima ceturtdien, 11.05.2017., konceptuāli atbalstīja Autopārvadājumu likuma grozījumus, kas paredz ieviest kopbraukšanas pakalpojumu regulējumu, uzlabojumus taksometru vadītāju profesionālās kvalifikācijas jomā, kā arī pilnveidot autoostu darbību.
Likumprojektā tiek precizēts termina "taksometrs" skaidrojums, nosakot, ka tas ir vieglais automobilis, kas ir reģistrēts kā M1 kategorijas transportlīdzeklis, ar kuru tiek veikti pasažieru komercpārvadājumi. Tāpat tiek ieviests skaidrojums pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili. Tas būs pakalpojums, kas neatbilst pasažieru komercpārvadājumam ar taksometru noteiktajām pazīmēm. Pakalpojumu varēs piedāvāt, pieprasīt un akceptēt, izmantojot elektronisko sakaru pakalpojumus, tai skaitā tiešsaistes režīmā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē.
Paredzēts, ka pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru drīkstēs veikt, ja pārvadātājs būs saņēmis speciālo atļauju (licenci). Tās varēs izsniegt 9 republikas pilsētu pašvaldības un 5 plānošanas reģioni. Pašlaik pasažieru pārvadājumus ar vieglo taksometru drīkst veikt tikai tad, ja pārvadātājs ir saņēmis speciālo atļauju (licenci), ko izsniedz pašvaldība.
Savukārt pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili varēs veikt, ja pārvadātājs būs saņēmis speciālo atļauju (licenci), kuru izsniegs Autotransporta direkcija.
Plānots veidot vienotu publiski pieejamu taksometru vadītāju reģistru, kuru uzturēs Autotransporta direkcija. Reģistrā ierakstīs personas, kuras atbilst taksometru šoferu prasībām. Pirms reģistrācijas pārbaudīs, vai personai nav sodu, kas var ietekmēt sniegtā pakalpojuma drošību un kvalitāti, piemēram, nenomaksātu administratīvo pārkāpumu sodu ceļu satiksmē vai autopārvadājumu jomā. Reģistra dati būs pieejami taksometru vadītājiem, pārvadātājiem un kontrolējošām institūcijām. Izmantojot šo reģistru, tiktu apliecināta vadītāja atbilstība vienotām prasībām, norāda likumprojekta autori.
Ar taksometru pakalpojumu rezervēšanas problēmām interneta vidē, izmantojot tādas lietotnes kā Uber, Taxify un citas, saskaras ne tikai Latvijā, bet šī problēma ir aktuāla arī citur Eiropas Savienībā, norādīts likumprojekta anotācijā. Riski galvenokārt ir saistīti ar to, ka taksometra pakalpojumus var pieteikties sniegt privātpersonas bez atbilstošas taksometru vadītāju kvalifikācijas ar privātajiem transportlīdzekļiem, kuri nav aprīkoti atbilstoši taksometriem noteiktajām prasībām, kā arī nodokļu nomaksa šiem pakalpojumiem ir neskaidra.
Vienlaikus likumprojektā iekļauts deleģējums pašvaldībām noteikt ierobežojumus taksometru radītajam piesārņojumam videi un siltumnīcefekta gāzu emisiju apjomam, kā arī pienākumu taksometros nodrošināt iespēju norēķināties ar bankas karti.
Lai lietderīgāk tērētu dotācijās piešķirto valsts naudu pārvadātājiem, kā arī uzlabotu autoostu darbību, likumprojekts paredz, ka Autotransporta direkcijai turpmāk būs jānodrošina autoostu reģistrācija, pārreģistrācija un to darbības uzraudzība. Vienlaikus valdībai būs jānosaka reģistrācijas un anulēšanas, un autoostu uzraudzības, kā arī obligāti sniedzamo pakalpojumu kārtība. Pašlaik autoostu pakalpojumu kvalitāte ir ļoti dažāda, teikts likumprojekta anotācijā.
Grozījumi Autopārvadājumu likumā Saeimā vēl jāskata otrajā un trešajā lasījumā.
Ja Jūs savā darbā esat saskārušies ar neskaidriem jautājumiem normatīvo aktu piemērošanā, aicinām atsūtīt savu jautājumu žurnāla iTiesības ekspertiem http://itiesibas.lv/uzdot-jautajumu un centīsimies palīdzēt!