04.04.2017. Ministru kabinets atbalstījis grozījumus Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā (Likums). Veicot grozījumus, precizēta apdrošināšanas starpniecības definīcija.
Par apdrošināšanas starpniecību atbilstoši grozījumiem būs uzskatāma arī informācijas sniegšana par klientam individuāli sagatavotu apdrošināšanas piedāvājumu ar salīdzinošās mājaslapas internetā vai mobilās lietotnes starpniecību, pamatojoties uz klienta ievadītajiem kritērijiem jeb informāciju, kas ļauj apdrošinātājam sagatavot individualizētu apdrošināšanas piedāvājumu. Līdz ar to Latvija izvēlējusies piemērot stingrāku režīmu, nekā paredzēts Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2016/97 par apdrošināšanas izplatīšanu (direktīva 2016/97).
Kā norāda FM, Latvijā darbojas salīdzinošās mājaslapas, kas personām piedāvā iespēju, ievadot atlases kritērijus, salīdzināt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) piedāvājumus. Procesa beigās tiek piedāvātā iespēja noslēgt apdrošināšanas līgumu. Lielākā daļa no salīdzinošajām mājaslapām pieder apdrošināšanas brokeriem, kas šīs mājaslapas izmanto apdrošināšanas starpniecības pakalpojumu sniegšanai. Tomēr ir arī salīdzinošo mājaslapu uzturētāji, kas pašlaik nav reģistrējušies kā apdrošināšanas starpnieki.
FM atzīst, ka praksē nav viennozīmīgas izpratnes, vai šāda pakalpojuma sniegšana ir vai nav uzskatāma par apdrošināšanas starpniecību. FM Likuma grozījumu anotācijā norāda uz 2016.gadā pieņemto direktīvu 2016/97, kurā minētais jautājums ir atrisināts, nosakot, ka šāda salīdzinošās mājaslapas darbība ir uzskatāma par apdrošināšanas izplatīšanu. Savukārt Latvijas Apdrošinātāju asociācija izteikusi viedokli, ka apdrošināšanas starpniecības definīcijā būtu jāietver arī direktīvā paredzētie izņēmumi par tām salīdzinošajām mājaslapām un mobilajām lietotnēm, kas darbojas no valsts pārvaldes iestāžu vai patērētāju asociāciju un tiem pielīdzināmiem subjektiem, kuru darbības mērķis nav peļņas gūšana, bet gan patērētāju informētības nodrošināšana, piemēram, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja OCTA kalkulators.
Likuma grozījumos paredzētas stingrākas prasības nekā direktīvā 2016/97, jo regulējuma tvērumā iekļautas visas salīdzinošās mājaslapas vai mobilās lietotnes, kurās pēc individualizētiem kritērijiem iespējams salīdzināt apdrošināšanas produktu cenas, neatkarīgi no tā, vai tiek nodrošināta iespēja tiešā vai netiešā veidā noslēgt līgumu. Tādējādi nodrošināta lielāka juridiskā noteiktība, kā arī augstāka klientu aizsardzība, norāda FM.
Likumā sagatavoti arī citi grozījumi, tai skaitā ietverot prasības, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā Nr.1286/2014 par komplektētu privāto ieguldījumu un apdrošināšanas ieguldījumu produktu (PRIIP) pamatinformācijas dokumentiem (regula Nr.1286/2014).
Likumā paredzēts ieviest tiesību normu par sankciju un darbību publiskošanu. Regulā Nr.1286/2014 paredzēts ieviest specifiskas sankcijas un darbības par pārkāpumiem, ko pieļāvušas personas, kas izstrādā un izplata apdrošināšanas ieguldījumu produktus un sniedz konsultācijas par šiem produktiem. Par apdrošināšanas ieguldījumu produktiem, pirms tie tiek piedāvāti neprofesionāliem klientiem, ir jāizstrādā pamatinformācijas dokuments, kas atbilst regulā paredzētajām prasībām.
Regulā arī noteikts, kāda informācija jāsniedz neprofesionālam klientam pirms apdrošināšanas ieguldījumu produkta pārdošanas, sniedzot konsultāciju. Neatbilstības gadījumā Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (FKTK) būs tiesības piemērot sankcijas. FKTK tiks paredzētas tiesības informāciju par īstenotajām darbībām un sankcijām ievietot savā mājaslapā internetā, norādot ziņas par personu un tās izdarīto pārkāpumu, kā arī tās izdotā administratīvā akta apstrīdēšanu un pieņemto nolēmumu.
Ja Jūs savā darbā esat saskārušies ar neskaidriem jautājumiem normatīvo aktu piemērošanā, aicinām atsūtīt savu jautājumu žurnāla iTiesības ekspertiem http://itiesibas.lv/uzdot-jautajumu un centīsimies palīdzēt!