Rīgas dome otrdien atbalstīja grozījumus par vides reklāmas izvietošanu pašvaldībā un vides reklāmas nodevas likmes paaugstināšanu, izņemot "Rīgas satiksmes" pieturās, kurās likme noteikta aptuveni četras reizes lētāka, aģentūra BNS noskaidroja domes sēdē.

Lēmumprojekta paskaidrojuma rakstā norādīts, ka, ņemot vērā 2009.gada ekonomikas recesijas periodā novēroto reklāmas izvietošanas apjomu kritumu, kā arī esošo ekonomisko situāciju un Vides reklāmas asociācijas lūgumus, lai sniegtu atbalstu uzņēmējiem, pašvaldība pieņēma lēmumu samazināt reklāmas nodevas bāzes likmi no 1,3 latiem jeb1,85 eiro līdz 1,1 latiem jeb 1,57 eiro. Pašlaik pašvaldība  iecerējusi bāzes likmi atjaunot 2009.gada līmenī jeb 1,85 eiro apmērā.

Rīgas pilsētas būvvaldes vadītājs Inguss Vircavs norādīja, ka, šāds grozījums paredzēts pamatojoties uz Latvijas Reklāmas asociācijas publiski apkopotajiem reklāmas tirgus rezultātiem par 2011., 2012. un 2013. gadu. Tirgus rezultāti liecina, ka vides reklāmā vērojama stabilitāte ar mērenu izaugsmi. 2012.gadā salīdzinot ar 2011.gadu, vides reklāmas tirgus audzis par 5%, bet 2013.gadā, salīdzinot ar 2012.gadu, vides reklāmas tirgus audzis par vairāk nekā 10%. Arī 2014. gadā vērojams vides reklāmas tirgus pieaugums.

Vienlaikus tiek noteikts, ka reklāmām, kas izvietotas sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs, 10 gadus no pirmās reklāmas izvietošanas brīža ir samazināta reklāmas nodevas bāzes likme līdz 0,43 eiro. Pazeminātas nodevas bāzes likmes mērķis ir kvalitatīvas pilsētvides radīšana un saglabāšana, norādīts grozījuma paskaidrojuma rakstā.

Rīgas pilsētas būvvaldes biroja vadītāja vietnieks Oskars Krakts norādīja, ka sākotnēji līgumu noslēgs uz pieciem gadiem, taču to būs iespējams pagarināt vēl par pieciem.

Krakts paskaidroja, ka pieturvietu likme ir tik zema, jo to investors ieguldīs to uzturēšanā un uzlabošanā. Pieturvietu investors ir kompānija  "JCDecaux".

To, vai par šo līgumu ir izsludināts iepirkums, Krakts nevarēja komentēt. Tāpat viņš nevarēja komentēt, cik lielu naudu investējis konkrētais uzņēmums, kā arī, cik lielu summu ietaupīs pašvaldība, nododot pieturvietu pārraudzību investora rīcībā.

Deputāts Olafs Pulks ("Vienotība") norādīja, ka vērsīsies Finanšu ministrijā un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā ar lūgumu izvērtēt situāciju, vai šāds lēmums nepārkāpj Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas likumu.

Iecerēts, ka nodevas paaugstinājums stāsies spēkā šā gada 1.septembrī.

Tāpat deputāti atbalstīja reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību Rīgā.

Atbilstoši sagatavotajam lēmumprojektam plānots noteikt, ka reklāmas izvietošanas termiņš uz dekoratīvā pārsega nedrīkst pārsniegt trīs gadus vai dekoratīvā pārsega izvietošanas maksimālo termiņu, izņemot vēsturisko centru un apbūves aizsardzības teritorijas, kurās maksimālais termiņš nedrīkst pārsniegt vienu gadu.

Lēmumprojekts paredz atļaut aizsegt ne vairāk par 25% no caurredzama žoga vienas sekcijas augstuma, pieņemot, ka viena sekcija ir žoga posms starp diviem stabiem. Plānots atvieglot nosacījumu attiecībā uz reklāmu Rīgas vēsturiskajā centrā un tā aizsardzības zonā, apbūves aizsardzības teritorijās un valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļu teritorijā, kas tiek izvietota otrā stāva līmenī un augstāk, palielinot brīvi stāvošu burtu augstumu no 15% uz 25% no virszemes stāvu vidējā augstuma.

Grozījumi paredz atļaut izvietot reklāmu uz ēkas sienas, ja vienlaidus ēkas sienas laukums bez logiem veido vismaz 30%. Šāds kritērijs attieksies uz ēku fasādes daļām, kurās nav logu, kā arī uz fasādēm, kurās vienā pusē ir logi, bet otras šīs fasādes daļas vienlaidus laukums bez logiem ir vismaz 30% no kopējās fasādes laukuma.

Tāpat noteikts mobilās reklāmas pārvietošanās aizliegums Vecrīgas teritorijā, vēsturiskajā centrā, vēsturiskā centra aizsardzības zonā un uz satiksmes pārvadiem, kā arī par vienu stundu samazināts aizliegtais laika ierobežojums, nosakot, ka konkrētajās teritorijās būs aizliegts pārvietoties darbdienās no plkst.7 līdz 9.30 un no plkst.16.30 līdz 19. Minētā norma nozīmē to, ka noteiktajā laikā mobilajām reklāmām būs aizliegts atrasties šajās teritorijās un būs jāpārvietojas uz pilsētas teritorijām, kurās nav aizlieguma.

Pieņemtais lēmums paredz afišu izvietošanas ierobežojumus, nosakot, ka būvvalde drīkst koriģēt ne tikai izlīmēšanas datumu, bet arī afišu izvietošanas vietas, termiņus un skaitu, ja trūkst vietas afišu  izvietošanai, norādīts paskaidrojuma rakstā.

Tāpat noteikts vienots standarts tūrisma transporta pieturvietu zīmju etalonmodelim, kā arī noteikti ierobežojumi afišām, kas atbrīvotas no pašvaldības nodevas, paredzot, ka tās drīkst izvietot vienu reizi. Afišu skaits nevar pārsniegt 100 afišu un eksponēšanas termiņš būs 14 dienas. Norma neattiecas uz informāciju par valsts vai Rīgas pilsētas pašvaldības  rīkotiem pasākumiem.

Grozījumi arī nosaka, ka Marijas ielas, Satekles ielas un Elizabetes ielas kvartālā varēs izvietot digitālās reklāmas.

Rīgas pilsētas būvvaldes Pilsētvides dizaina pārvaldes vadītājs Valdis Dombrovskis paskaidroja, ka ir izvērtēta šīs teritorijas sapbūves arhitektūra un digitālo ekrānu eksponēšanās virziens, un tā ir atzīta kā labākā teritorija, kurā radīt koncentrētu digitālo ekrānu apbūves vietu.

Dombrovskis pavēstīja, ka būvvaldē tika izskatītas arī atsevišķas vietas Krasta ielā, Skanstes ielā un Kārļa Ulmaņa gatvē, bet tās esot noraidījuši "Latvijas valsts ceļi".

BNS_logo.jpg