Lai novērstu zaļmaldināšanu un citu negodīgu komercpraksi, sagatavoti grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā.
Grozījumi likumā izstrādāti, lai nodrošinātu direktīvas 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību (Zaļās pārkārtošanās akts), prasību izpildi.
Zaļās pārkārtošanās akts paredz, ka komercprakses īstenotājiem tiek noteikts pienākums sniegt skaidru, būtisku un ticamu informāciju par precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu, un tiek ieviesti īpaši noteikumi, ar kuriem tiktu novērsta negodīga komercprakse, kas šobrīd maldina patērētājus un liedz viņiem izdarīt ilgtspējīga patēriņa izvēli, piemēram, novēršot tādas komercprakses, kas saistītas ar dažādu preču agrīnu novecošanu, maldinošām vides norādēm (“zaļmaldināšana”), maldinošu informāciju par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojumu vai digitālā satura vai komercprakses īstenotāja sociālajām īpašībām, vai nepārredzamiem un apšaubāmiem ilgtspējas marķējumiem, kā arī tādiem apritīguma aspektiem kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība.
Grozījumi paredz papildināt likumu ar jauniem pantiem un punktiem, lai nodrošinātu, ka patērētāji netiek maldināti, kā arī, lai novērstu negodīgu komercpraksi, kas saistīta ar maldinošiem vai nepatiesiem apgalvojumiem un komunikāciju par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojum vai digitālā satura vides un sociālajiem raksturlielumiem vai apritīguma aspektiem.
Tiek papildināts saraksts ar komercpraksēm, kas jebkuros apstākļos ir maldinošas patērētājam, tas ir, ja komercprakses īstenotājs izmanto ilgstpējas marķējumu, kas nav balstīts uz sertifikācijas shēmu, nespēj pierādīt atzītu izcilu vides sniegumu, sniedzot vides norādes, norāda kādas īpašas iezīmes precei, kaut gan tādas pašas ir jau noteiktas Eiropas Savienībā, sniedz norādi, ka siltumnīcefekta gāzu emisiju ziņā precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam ir neitrāla, samazināta vai pozitīva ietekme uz vidi, pamatojoties uz siltumnīcefekta gāzu emisiju kompensēšanu, nesniedz informāciju, ka programmatūras atjauninājums negatīvi ietekmēs preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu izmantošanu vai sniedz informāciju par to, ka ir iestrādāta ilgizturību ierobežojoša funkcija vai, ka precei normālas lietošanas apstākļos ir konkrēta ilgizturība attiecībā uz lietošanas laiku vai intensitāti.
Maldinoša komercprakse ir raksturot preci kā tādu, ko ir iespējams remontēt, lai gan remonts faktiski nav iespējams un rosināt patērētāju nomainīt vai iegādāties papildus patērējamās sastāvdaļas ātrāk, nekā tas ir nepieciešams, tostarp sniedz nepatiesu informāciju par preces funkcionalitātes pasliktināšanos, ja tiks izmantotas tādas patērējamās sastāvdaļas, rezerves daļas vai citi piederumi, kurus nenodrošina sākotnējais ražotājs. Papildus tiek noteikts, ka uzraudzības iestādēm, izvērtējot īstenoto komercpraksi, turpmāk jāņem vērā arī tādas preces, pakalpojuma, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma īpašības, kas saistītas ar to vides, sociālajiem un apritīguma aspektiem.
Par šiem un citiem grozījumiem vēl jālemj Saeimai.