Saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma kritērijs publiskajā iepirkumā
2022-08-10
Līga Jaunozola, Iepirkumu uzraudzības birojs, Tiesību aktu piemērošanas departamenta vecākā referente, juriste
Klausies
Publiskajos iepirkumos pasūtītājam par konkursa uzvarētāju jāatzīst pretendents, kurš piedāvājis saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu. Aplūkosim, kā noteikt, kurš no piedāvājumiem atbilst šim kritērijiem, kā arī analizēsim dažādus piemērus.
Saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu drīkst noteikt, salīdzinot:
- izmaksas, piemērojot efektivitātes pieeju;
- cenu vai izmaksas kopā ar kvalitātes kritērijiem, kas saistīti ar iepirkuma priekšmetu;
- tikai cenu, ja sagatavotā tehniskā specifikācija ir detalizēta un citiem kritērijiem nav būtiskas nozīmes piedāvājuma izvēlē.
Piemēram, pasūtītājs vēlas iepirkt darba apģērbu, kam ir jābūt ražotam no izturīga materiāla, jābūt tumšā krāsā, nepieciešama vējjaka un kombinezons, taču nav svarīgs dizains u.c. aspekti. Ja pasūtītājs tehniskajā specifikācijā var detalizēti raksturot tam nepieciešamos apģērba parametrus, tad tas ir tiesīgs piedāvājumus izvērtēt, izmantojot tikai cenu, vienlaikus nosakot izšķirošo piedāvājuma izvēles kritēriju gadījumam, kad pēc cenas izvērtēšanas par uzvarētāju būtu atzīstami vairāki pretendenti.
Ja izvērtē tikai izmaksas
Ja pasūtītājs izvēlas ņemt vērā tikai izmaksas, piemēram, aprites cikla izmaksas, ir jānorāda skaidra aprēķinu metodika, pēc kā noteiks izmaksas, kā arī aprēķina veikšanai nepieciešamie dati, kas būs jāiesniedz pretendentiem. Aprites cikla izmaksas pilnībā vai daļēji ietver šādas produkta, pakalpojuma vai būvdarbu izmaksas:
- izmaksas, kas rodas pasūtītājam vai citiem lietotājiem, piemēram:
- ar iegādi saistītas izmaksas;
- lietošanas izmaksas (piemēram, elektroenerģijas u.c. resursu patēriņš);
- apkopes izmaksas;
- aprites cikla beigu izmaksas (piemēram, savākšanas un reģenerācijas izmaksas);
- produkta, pakalpojuma vai būvdarbu aprites ciklā radušās un ar ietekmi uz vidi saistītas izmaksas (piemēram, siltumnīcefekta gāzu u.c. piesārņotāju emisiju izmaksas, uz klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos klimata pārmaiņām vērstu pasākumu izmaksas),ja tās var izteikt naudas izteiksmē un pārbaudīt.
Tāpat pasūtītājs noteiktu preču aprites cikla izmaksu aprēķināšanai var izmantot kalkulatorus, kas pieejami Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnē un kas paredzēti enerģiju patērējošu preču kopējo iegādes un ikgadējās lietošanas izmaksu aprēķināšanai.
Ar regulu 2022/2560 par ārvalstu subsīdijām, kas izkropļo iekšējo tirgu, kas stājās spēkā 2022.gada 14.decembrī, paredzēti jauni noteikumi un procedūras iekšējo tirgu izkropļojošu ārvalstu subsīdiju izmeklēšanai un novēršanai. Savukārt pasūtītājiem un piegādātājiem, kā arī jomas profesionāļiem, jābūt informētiem par regulas esamību un tajā noteiktajiem pienākumiem, lai regulas prasības tiktu ievērotas un netiktu pieļauti pārkāpumi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 22. Sep. 2023
Beidzot ir izsludināta pieteikšanās uzņēmumu digitālās transformācijas sekmēšanas atbalsta programmām, un uzņēmēji var ķerties klāt savu ieceru īstenošanai. Viena būtiska nianse gan ir jāpatur prātā, un tā ir pakalpojumu sniedzēju izvēle, proti, iepirkuma procedūra, kuras rezultātā uzņēmums izvēlas pakalpojumu sniedzēju, kas ieviesīs digitālos risinājumus uzņēmumā.
Publiskie iepirkumi
06:00, 21. Jūn. 2023
Lai veicinātu kvalitātes vērtēšanu kritēriju plašāku izmantošanu, Publisko iepirkumu likumā (PIL) ir precizēti saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanas veidu definējumi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 21. Apr. 2023
Eiropas Komisija vairākkārt ir izcēlusi problēmu par lielo iepirkumu skaitu Latvijā, kuros nav piegādātāju konkurences – no visiem iepirkumiem 2020.gadā 26% gadījumos iepirkuma līguma slēgšanas tiesības tika piešķirtas vienīgajam pretendentam. Tādēļ, lai mazinātu iespēju, ka iepirkumos piedalās tikai viens pretendents, Saeima izstrādājusi grozījumus Publisko iepirkumu likumā, kas stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Publiskie iepirkumi
06:00, 1. Mar. 2023
Sākot ar 2023.gada 1.janvāri no dalības publiskajos iepirkumos būs iespējams izslēgt pretendentu vai kandidātu, ja pasūtītājs ar jebkādiem atbilstošiem līdzekļiem varēs pierādīt, ka tas ir pārkāpis Latvijas vai Eiropas Savienības normatīvos aktus vides, sociālo vai darba tiesību jomā, darba koplīgumu vai ģenerālvienošanos noteikumus, vai prasības, kas noteiktas Publisko iepirkumu likuma 3.pielikumā minētajās starptautiskajās konvencijās.
Publiskie iepirkumi
06:00, 28. Dec. 2022
Iepriekšējā raksta daļā noskaidrojām, kā noteikt, kurš no piedāvājumiem publiskajā iepirkumā ir saimnieciski izdevīgākais. Šoreiz aplūkosim, kādas kļūdas praksē visbiežāk rodas, nosakot saimnieciski izdevīgāko kritēriju, kā arī apkoposim praktiskus ieteikumus, kā tās nepieļaut.
Publiskie iepirkumi
06:00, 7. Sep. 2022
Jau marta sākumā Saeimā pieņemti grozījumi Publisko iepirkumu likumā, paredzot nodrošināt, ka publiskajos iepirkumos var piedalīties tikai godprātīgi kandidāti un pretendenti. Izmaiņas stāsies spēkā no nākamā gada, bet ar jaunajiem pretendentu izslēgšanas pamatiem iepazīsimies jau tagad!
Publiskie iepirkumi
06:00, 29. Jūn. 2022
Eiropas Savienības (ES) sankcijas pret Krieviju nu ietver arī publisko iepirkumu jomu. Neskaitot dažus izņēmumus, publiskajos iepirkumos piederība Krievijai faktiski kļuvusi par obligātu noteikumu izslēgšanai. Vai publisko iepirkumu pasūtītājiem un piegādātājiem nu jāalgo izmeklētāji, un ko darīt, ja esošajā līgumā paredzēts izmantot, piemēram, tērauda izstrādājumus no Krievijas?
Publiskie iepirkumi
06:00, 11. Mai. 2022
Kā rīkoties publiskā iepirkuma pasūtītājam, ja tam zināma informācija, kas liek apšaubīt pretendenta spējas vai godprātību izpildīt paredzamās saistības? Līdz šim šādās situācijās nebija juridiskas iespējas atteikties slēgt līgumu ar konkrēto pretendentu, bet ar grozījumiem šo nepilnību paredzēts novērst.
Klausies
Publiskie iepirkumi
06:00, 8. Apr. 2022
Dati liecina, ka vidēji katru piekto iepirkumu pārtrauc vai izbeidz. Tādēļ noskaidrosim, kā nošķirams, kad pasūtītājs rīkojies objektīvu apstākļu vadīts, bet kad varētu būt rīkojies negodprātīgi, tostarp favorīta, interesēs.
Publiskie iepirkumi
07:00, 9. Mar. 2022
Publiskie iepirkumi ir viens no nozīmīgākajiem instrumentiem Eiropas Savienības (ES) klimata mērķu sasniegšanai. 2020. gadā Latvijā zaļais publiskais iepirkums veidoja 15,4% jeb vienu piektdaļu) no visiem publiskajiem iepirkumiem. Prognozējams, ka tā īpatsvars pieaugs. Ieskicēsim Eiropas zaļā kursa potenciālo ietekmi uz zaļajiem iepirkumiem, jo tieši publiskais sektors uzskatāms par piemēru pārējiem un tam jānodrošina, ka tā iepirkumi tiešām ir zaļi.
Publiskie iepirkumi
06:00, 27. Dec. 2021
Ieraugot terminu "mazie iepirkumi", bieži rodas jautājums, kas tie ir un cik mazam iepirkumam jābūt, lai nepiemērotu Publisko iepirkumu likumu vai arī piemērotu to atvieglotā kārtībā. Lai atrastu pareizo atbildi un noskaidrotu, kāds regulējums jāpiemēro, pasūtītājam jāveic vairākas secīgas darbības.
Publiskie iepirkumi
07:00, 4. Aug. 2021
Ārkārtējās situācijas laikā daudz kas notiek citādi, izmaiņas skārušas arī publisko iepirkumu jomu. Vai pieļaujama procesuālo termiņu pagarināšana un nokavētu termiņu atjaunošana publiskajā iepirkumā ārkārtējās situācijas laikā?
Publiskie iepirkumi
07:00, 27. Mai. 2020
Covid-19 izplatība prasa ne tikai veselības aizsardzības nozares reakciju, bet arī izmaiņas publiskā iepirkuma jomā. Lai gan krīze rada neskaitāmus riskus un iepirkuma šķēršļus, kādus iepriekš neesam pieredzējuši, publiskā iepirkuma tiesību akti arī piedāvā līdzekļus, kas ļauj publiskos iepirkumus pielāgot šim vētrainajam laikam.
Publiskie iepirkumi
07:00, 7. Apr. 2020