Aizskarot reputāciju, jāatlīdzina zaudējumi
2023-10-06
Aija Tuvikene, SIA “Zvērinātu advokātu birojs CersJurkāns”, zvērināta advokāte
Kā laika gaitā mainījusies izpratne par nepieciešamību aizsargāt juridiskās personas reputāciju, un kāda ir juridiskās personas reputācijas tiesiskā nozīme publiskajos iepirkumos? Kā rīkoties, ja komersants (jebkura cita juridiskā persona) uzskata, ka tā reputācija ir aizskarta un, iespējams, nodarīti pat zaudējumi?
Atlīdzinājuma pamats un veidi
Juridiskās personas tāpat kā fiziskās personas vēršas tiesā par reputācijai nodarītu aizskārumu saskaņā ar Civillikuma (CL) 2352.1pantu, kurā norādīts, ka katram ir tiesības prasīt tiesas ceļā atsaukt ziņas, kas aizskar viņa godu un cieņu, ja šādu ziņu izplatītājs nepierāda, ka tās atbilst patiesībai. Ja personas godu un cieņu aizskarošās ziņas izplatītas presē, tad gadījumā, kad tās neatbilst patiesībai, šīs ziņas presē arī jāatsauc. Ja personas godu un cieņu aizskarošās ziņas, kas neatbilst patiesībai, ietvertas dokumentā, šāds dokuments jāapmaina. Citos gadījumos atsaukšanas kārtību nosaka tiesa. Ja kāds prettiesiski aizskar personas godu un cieņu mutvārdos, rakstveidā vai ar darbiem, viņam jādod atlīdzība (mantiska kompensācija). Atlīdzības apmēru nosaka tiesa.
CL 2352.1pants uzskatāms par speciālo tiesību normu iepretim CL 1635.pantam. Neskatoties, ka CL 2352.1pantā paredzēta tieši goda un cieņas aizsardzība, kas uzskatāmas par fiziskai personai piemītošām īpašībām, arī juridiska persona, pamatojoties uz šo normu, var lūgt atzīt, ka tās reputācija tikusi aizskarta, un prasīt atbilstīgu atlīdzinājumu.
Uzņēmumi arvien biežāk saskaras ar pieprasījumiem dzēst personas datus. Nepareiza vai novēlota reaģēšana uz datu subjektu pieprasījumiem var radīt būtiskus riskus un kaitējumu – sākot no finanšu sodiem līdz reputācijas zaudēšanai, kā arī tiesvedībām par materiāla vai nemateriāla kaitējuma atlīdzināšanu. Skaidrojam, kā pareizi rīkoties, lai, saņemot pieprasījumu par personas datu dzēšanu, nodrošinātu atbilstību Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasībām, mazinātu juridiskos riskus un vienlaikus saglabātu klientu uzticību.
Komerctiesības
06:00, 13. Okt. 2025
Preču iegāde internetā kļuvusi par ierastu iepirkšanās veidu. Tomēr līdzās piedāvātajām ērtībām tā rada arī vairākas neskaidrības, it īpaši gadījumos, kad nopirktā prece neatbilst iecerētajam un pircējs to vēlas atdot atpakaļ pārdevējam. Vai interneta veikalam ir pienākums preci pieņemt atpakaļ? Kādi ir nosacījumi?
Komerctiesības
06:00, 6. Okt. 2025
Laulības šķiršanas gadījumā viens no sarežģītākajiem jautājumiem ir mantas sadale. Īpaši būtiski tas ir, ja laulātajiem pieder dažādi finanšu instrumenti, piemēram, kapitāla daļas vai akciju opcijas. Skaidrojam, kādi ir laulāto mantisko attiecību režīmi, un kā tie ietekmē mantas sadalīšanu, šķirot laulību.
Komerctiesības
06:00, 26. Sep. 2025
Mūsu priekšstatos līguma vai cita tiesiska darījuma jēdziens parasti saistās ar rakstisku dokumentu, kurā attiecīgais darījums ietverts. Šāds viedoklis ir virspusējs, jo absolūtajam vairākumam ikdienā noslēdzamo darījumu nav vajadzīga īpaša forma. Likumā paredzētie gadījumi, kuros kāds tiesiskais darījums jānoslēdz īpašā formā, uzskatāmi par izņēmuma gadījumiem.
Komerctiesības
06:00, 8. Aug. 2025
Vai autori un to radītie darbi mūsdienu tehnoloģiju laikmetā ir pietiekami aizsargāti? Šis jautājums kļūst arvien aktuālāks, ienākot dažādiem mākslīgā intelekta rīkiem, bet ne tikai. Informācijas pieejamība ir tik plaša un neierobežota, ka vairs nav nekāds retums, ka autoru radītie darbi tiek izmantoti un izplatīti kā savējie. Kā radošumu un jaunradi aizsargā likums?
Komerctiesības
06:00, 31. Jūl. 2025
Latvijā, tāpat kā citās Eiropas Savienības valstīs, patērētāju tiesību aizsardzību nodrošina augsti standarti. Papildus likumā noteiktajām tiesībām pārdevējs, ražotājs vai pakalpojumu sniedzējs var piedāvāt arī labvēlīgākus nosacījumus. Kas ir likumiskā garantija, kas – komercgarantija? Kā precīzi un saprotami informēt patērētāju par viņa tiesībām?
Komerctiesības
06:00, 18. Jūl. 2025
Latvijas normatīvajos aktos tiek lietoti dažādi termini – “saistītā persona”, “saistītā puse” un “ieinteresētā persona” –, kas aptver atšķirīgus personu lokus un tiek piemēroti dažādos kontekstos. To pareiza izpratne un lietošana ir būtiska, lai nodrošinātu atbilstību normatīvo aktu prasībām un izvairītos no juridiskiem vai finanšu riskiem.
Komerctiesības
06:00, 7. Jūl. 2025
Uzņēmējdarbības vidē nereti rodas situācijas, kad uzņēmumam nepieciešams veikt izmaiņas reģistrācijas datos, piemēram, nosaukumā vai adresē. Lai gan rekvizītu maiņas iemesli var būt dažādi, no juridiskā viedokļa būtiski ir laikus izvērtēt, kā izmaiņas ietekmēs esošās līgumiskās saistības un tiesiskos procesus. Ar ko jārēķinās, ja mainās juridiskās personas rekvizīti – nosaukums un reģistrācijas numurs? Kad jāsagatavo līguma grozījumi, bet kad līgums jāpārslēdz? Kā rīkoties, lai nezaudētu piedzīto parādu?
Komerctiesības
06:00, 3. Jūn. 2025
Lai izvairītos no strīdiem un nodrošinātu labu pārvaldības mehānismu, būtiski ir izprast dalībnieku un akcionāru sapulču sasaukšanas nosacījumus – no formālajām prasībām un termiņiem līdz kvoruma noteikumiem un paziņošanas kārtībai. Rakstā skaidrojam, kā šie procesi atšķiras sabiedrībām ar ierobežotu atbildību un akciju sabiedrībām.
Komerctiesības
06:00, 28. Mai. 2025
Slēdzot darījumus, puses vienmēr cer uz pozitīvāko rezultātu, paredzot līgumā visus nepieciešamos nodrošinājumus dažādiem neparedzētiem gadījumiem. Tomēr dzīvē ir situācijas, kuras nav iespējams paredzēt, un viena no tām ir parādnieka nāve. Vai kreditoram ir tiesības uz parādnieka mantojumu? Kā rīkoties, lai pieteiktos mantojumam? Kādas ir būtiskākās nianses, kas jāievēro, lai nezaudētu prasījuma tiesības?
Komerctiesības
06:00, 20. Mai. 2025
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA) pārvaldības efektivitāte un dalībnieku spēja operatīvi rīkoties gadījumos, kad ir zaudēta uzticība valdes locekļiem, ir tiesiskās drošības un uzņēmējdarbības stabilitātes pamats. Vai SIA dalībnieki drīkst atsaukt valdes locekļus, apejot Komerclikumā noteikto dalībnieku sapulces sasaukšanas procedūru?
Klausies
Komerctiesības
06:00, 12. Mai. 2025
Komersantam piederošu transportlīdzekli darbinieki var izmantot gan darba, gan privātajām vajadzībām. Pastāv gadījumi, kad šī transportlīdzekļa vadītāji viena brauciena laikā var manīties. Kā šīs attiecības noformēt un kā noteikt atbildību, ja ceļā ar transportlīdzekli notiek kāds negadījums, kurā vainojams transportlīdzekļa vadītājs?
Komerctiesības
09:00, 8. Mai. 2025
Komercķīlas likumā sagatavoti grozījumi, paredzot, ka vairs nebūs prasības komercķīlas reģistrācijas pieteikumam pievienot dokumentu, no kura izriet nodrošinātais prasījums, ja komercķīlas līgums ietver būtiskos noteikumus par nodrošināto prasījumu un tā spēkā esību. Kas mainīsies un kāpēc izmaiņas nepieciešamas?
Komerctiesības
09:00, 29. Apr. 2025
Tādi uzņēmumi kā tūroperatori, autostāvvietu nomas pakalpojumu sniedzēji un e-komercijas uzņēmumi savā biznesā darbojas arī kā starpnieks starp līgumslēdzējiem un šajā statusā kaut neilgu brīdi tur pie sevis naudas līdzekļus, kas pienākas vienam no līgumslēdzējiem. Kādos gadījumos jākļūst par licencētu maksājumu pakalpojumu sniedzēju un vai to var nedarīt?
Komerctiesības
06:00, 4. Apr. 2025
Lai gan šobrīd konkurences tiesību joma ir stingri reglamentēta un uzraudzības iestādes ir tiesīgas piemērot apjomīgus sodus, konkurences tiesību pārkāpumi dažādās to izpausmēs tomēr notiek salīdzinoši bieži. Kādā kārtībā risināmas šādas kategorijas zaudējumu lietas, kā aprēķināt un pierādīt radītos zaudējumus konkurences tiesību pārkāpuma rezultātā, kā arī, kāda loma šajā procesā ir Konkurences padomes (KP) jaunajām funkcijām – palīdzības sniegšanai publiskajiem pasūtītājiem zaudējumu apzināšanā un aprēķināšanā.
Komerctiesības
06:00, 28. Mar. 2025