Zīmoli ir miruši! Lai dzīvo patērētājs! Tā vislabāk var raksturot mūsdienu norises un tendences zīmolu pasaulē. Par patērētāja uzticību vienam zīmolam varam aizmirst, gremdējoties nostalģijā par tiem laikiem pirms 10, 20 un 100 gadiem, kad cilvēki izjuta pieķeršanos vienam zīmolam pat mūža garumā. Mūsdienās zīmoli ir vajadzīgi tik ilgi, kamēr tie spēj mūsu dzīvi padarīt aizraujošu un interesantu. Mums vairs nepietiek ar lietu funkcionalitāti un racionālu izmantošanu. Mēs gribam risinājumus, lai dzīve nebūtu garlaicīga un ikdiena nekļūtu par rutīnu.
Patērētāji ir nežēlīgi. Kā klasiskākos piemērus var minēt “Nokia” – vēl nesen tas bija veiksmes stāsts, bet šobrīd – vēsture. Kas būtu domājis, ka pēc tik daudziem uzvaras gadiem “Agfa” analogās filmiņas fotoaparātiem pēkšņi kļūs nevajadzīgas, jo tiks radīti digitālie fotoaparāti. Vēl nesen sociālais tīkls “draugiem.lv” bija mūsu veiksmes stāsts, tomēr šobrīd interese par to ir strauji zudusi, dodot priekšroku jauniem sociālajiem tīkliem. Vēl nesen mēs plaši izmantojām “Skype” saziņā, bet šobrīd tam jākonkurē ar tādām bezmaksas saziņas vietnēm kā “WhatsApp” un “Viber”.
Jaunais gadu tūkstotis ir viesis izmaiņas mūsu paradumos. Tehnoloģiju progress liek mums uz dzīvi raudzīties citādāk, un būtu grēks neizmēģināt visu, ko tās piedāvā. Vēl nesen sarunās ar cilvēkiem dominēja “esmu “Audi” fans” vai “esmu “BMW” markas automašīnu piekritējs”. Šobrīd šādiem izteikumiem ir daudz īslaicīgāka nozīme un uz tiem ražotājs nevar paļauties. Mārketinga saukļiem par labāku dzīvi ir daudz lielāka nozīme, bet tiem ir jābūt ar segumu. Piemērs ir “iPhone”, kas pilnībā mainīja patērētāju vērtības. Bet diezgan droši varam apgalvot, ka paies vairāki gadi un zīmolu sprintā izvirzīsies kāds cits, kam patērētājs, ilgi nedomājot, apliecinās savu piekrišanu un mīlestību.
Mārketingā māca, ka svarīgi patērētāju lojalitātē ir sasniegt augstāko pakāpienu, kad klients no patērētāja kļūst par zīmola “advokātu”. Domāju, ka drīz jau šī teorija tiks mainīta, jo “advokāta”, kas ir zīmola aizstāvis un vienlaikus popularizētājs, loma mazināsies pastāvības trūkuma dēļ. Mums arvien raksturīgāka kļūst bieža zīmolu maiņa. Taču tas, ka šodien esam advokāti vienam zīmolam, nenozīmē, ka rītdien būsim par to aizmirsuši un mūsu favorīts jau būs cits zīmols.