Mūsdienās valstu robežas tiek pārvarētas arvien vienkāršāk – pateicoties avioreisiem, salīdzinoši ātri varam nokļūt, kur vien vēlamies. Arī darba tirgus ir atvērts, tāpēc nereti cilvēki uz laiku vai pavisam pārceļas dzīvot un strādāt kādā citā valstī. Tas saistās ar virkni sākotnējo neērtību un grūtību, ko risina relokācija.
Relokācija ir pasākumu kopums, kas nodrošina ekspata (jeb personas, kas pārceļas) veiksmīgu pārcelšanos un iedzīvošanos citā valstī. Jāpatur prātā, ka ikkatrs cilvēks ir individualitāte un katrā valstī ir atšķirīga likumdošana, tai skaitā noteikumi, kas attiecas uz imigrācijas jautājumiem. Tāpēc katra ekspata relokācija ir atšķirīga un īpaša.
Soli pa solim
Relokācijā ietilpst:
- iepazīstināšana ar apkārtni;
- atbilstošas dzīvesvietas meklēšana un iekārtošana tajā, līgumu izskatīšana un palīdzība to noslēgšanā;
- bankas konta atvēršana (bank account opening);
- skolas sameklēšana ekspata bērniem;
- sievas / vīra interešu apzināšana un palīdzība to aizstāvēšanā;
- dažādi citi saimnieciski un specifiski jautājumi, kas saistīti ar pārvākšanos un iekārtošanos jaunajā dzīvesvietā.
Ir grūti 100% koncentrēties jaunajiem darba pienākumiem, kamēr ir jānodarbojas ar pārvākšanās loģistiku, tāpēc ērtāk ir atstāt formalitātes profesionāļu ziņā un izbaudīt procesu. Ir sertificēti uzņēmumi, piemēram, "Partners in Relocation Group" Latvijā, kas ir eksperti šajā nozarē un sniedz profesionālus relokācijas un imigrācijas pakalpojumus.
Darba devēja palīdzība
Pārcelšanās strādāt un dzīvot uz svešu valsti ir liels solis. Visticamāk, cilvēki, kuri karjeru tikai sāk, vieglāk piekritīs doties uz jaunu darba vietu ārzemēs, jo saskata izaugsmes iespējas. Cilvēks, kurš ir ilgstoši savā amatā vai kuram ir ģimene, var būt ciešāk vienots ar savu pašreizējo dzīves un darba vietu. Šajos gadījumos relokācijas plānošana prasa vairāk piepūles un laika. Pārceļoties ir jābūt drošam, ka ne pašam, ne ģimenei jaunajā valstī nekā netrūks. Likumsakarīgi, ka pirms pārcelšanās un pat pirms jaunā līguma parakstīšanas tiek uzdoti jautājumi: "Kādi ir medicīniskie pakalpojumi jaunajā mītnes valstī? Kādas ir skolas? Kāda būs apdrošināšana izvēlētajā uzņēmumā?"
Saņēmis atbildes, darbinieks izvērtē, kādu atbalstu ir gatavs sniegt uzņēmums relokācijas procesā. Ja uzņēmums nav spējīgs atbildēt uz jautājumiem un pārliecināt darbinieku, ka par viņu jaunajā vietā parūpēsies, līgums var arī netikt parakstīts. Uzņēmuma interesēs ir saņemt pilnu atdevi no saviem darbiniekiem. Ja relokācijas process ir pārdomāts un saprotams, tas var būt rīks darbinieku motivēšanai. Ja organizācija palīdz iekārtoties un sedz izmaksas, tas ir pozitīvs signāls potenciālajam darbiniekam.
Relokācijas kompānija nosaka, kāda palīdzība ir nepieciešama relokācijas veiksmīgai īstenošanai un izstrādā atbilstošu "soli pa solim" plānu. Relokācijas konsultanti vēlas atbalstīt ekspata uzņēmumu un komandu mērķu sasniegšanā. Viņi pilnveido un papildina uzņēmuma cilvēkresursu rīcībā esošās iemaņas un palīdz darbiniekam un viņa ģimenei pārcelšanos padarīt pēc iespējas vienkāršāku. Konsultanti parūpēsies, lai abas puses būtu sagatavojušās šim notikumam. Tādējādi tiks sasniegts galvenais mērķis – uzņēmuma un darbinieka veiksmīga sadarbība.
Kultūršoka pārvarēšana
Diemžēl pat pēc iedzīvošanās jaunā valstī negaidot var sākties kultūršoks. Tas ir emociju virpulis, ko piedzīvo cilvēks, adaptējoties citā kultūrā. Kultūršoku var iedalīt 4 posmos. Pirmais posms tiek dēvēts par medusmēnesi, kad viss apkārt notiekošais fascinē un šķiet aizraujošs. Tad ir posms, kad ikdienas mazie sarežģījumi sāk izraisīt negatīvas emocijas, jo jaunā vide tiek salīdzināta ar iepriekšējiem apstākļiem. Jaunā uzņēmuma kultūra ir sveša, cits kolektīvs, nepazīstams ceļš līdz darbam – tās ir vienas no niansēm, kas tiek pamanītas un rada diskomfortu. Pēc tam ir pārejas fāze, kad pierod pie jaunajiem apstākļiem un meklē risinājumus, lai saglabātu līdzsvaru un justos labi. Pēdējā posmā rodas māju sajūta un tiek aizmirsti ikdienas mazie sarežģījumi, un novērtētas pozitīvās iezīmes.
Iepazīstot kultūru un mainot savu attieksmi, kā arī apzinoties iespējamos riskus, var novērst kultūršoku. Ir vērts apstāties un apzināt iespējas, kuras tiek iegūtas, mainot dzīves apstākļus. Darba vieta citā valstī ir izaicinājums, kas sniedz lielisku pieredzi.
Padomi veiksmīgai relokācijai
- Organizē savu laiku un darbības! Lielākais satraukums rodas no pārcelšanās plānošanas – pašreizējās mājvietas pamešanas un jaunas atrašanas. Sagatavo veicamo darbu sarakstus gan aizbraukšanas, gan ierašanās brīdī!
- Noskaidro, kādi pakalpojumi jaunajā mītnes zemē ir pieejami! Relokācijas uzņēmumi piedāvā dažādu pakalpojumu kopumus, kas atvieglos pārcelšanos.
- Izmanto laiku jaunās vides iepazīšanai pirms pārvākšanās! Izpēti rajonu, kurā dzīvosi, un parūpējies, lai ir izvēlēts rajons, kas atbilst tavam dzīves veidam! Komunicē ar tur dzīvojošajiem, iegūsti pēc iespējas vairāk informācijas! Centies sajust pilsētu, lasi vietējās ziņas un seko apkārt notiekošajam!
- Socializējies! Iepazīsti jaunus cilvēkus, kuriem ir līdzīgas intereses, paplašini savu paziņu loku! Tas radīs pamatu zem kājām un dos pozitīvu enerģiju, kas savukārt veicinās labāku uzdevumu izpildi jaunajā darba vietā. Jo ātrāk izveidosi paziņu loku, jo ātrāk jutīsies kā mājās.
- Maini attieksmi! Nevajag gaidīt, kad beigsies nepatīkamas izjūtas, bet gan jākoncentrējas uz pozitīvo.