Konkurentu analīzei ikvienā uzņēmumā jebkurā industrijā jābūt vienam no galvenajiem atskaites punktiem. Uzņēmumam jāzina, vai tas piedāvā lētāku un vairāk standartizētu produkciju vai dārgākus un specializētus risinājumus, vai piegādes laiks ir ātrāks vai lēnāks, vai ir plašāks produktu sortiments, vai tiek izstrādāti inovatīvi nestandarta risinājumi.
Tikai pārzinot tirgū esošos konkurentus un to produktu piedāvājumu, varam saprast, kas esam mēs kā uzņēmums un kāds ir mūsu piedāvājums salīdzinājumā ar citiem tirgus spēlētājiem. Gribētos apgalvot, ka neviens uzņēmums nav tik varens, lai varētu atļauties ignorēt savus konkurentus, pat ja runa ir par monopoluzņēmumu konkrētā valstī. Konkurenti būtu jāuztver kā dzinējspēks, kas palīdz virzīties uz priekšu, attīstīties un pilnveidoties.
Kā veikt konkurentu analīzi?
Konkurentu analīze nevar būt uzņēmuma mērķis, bet gan veids, kā iegūt vērtīgu informāciju, kas palīdz veidot uzņēmuma attīstības stratēģiju un pieņemt pamatotus lēmumus biznesa attīstībai. Gan internetā, gan dažādās biznesa mācību grāmatās var atrast desmitiem dažādu modeļu, kā analizēt konkurentu darbību, sākot no plaši zināmā Maikla Portera 5 spēku modeļa, zilā un sarkanā okeāna stratēģijām līdz jau daudz jaunākām pieejām, kas īpaši pielāgotas konkrētām nozarēm un vajadzībām. Noteiktus modeļus sīkāk neapskatīšu, sev piemērotāko ir salīdzinoši viegli atrast, vien nedaudz pameklējot.