Ja uzņēmums vēlas paplašināties, viens no virzieniem ir eksports. Bet cik vienkārši vai sarežģīti ir uzsākt eksportu nelielam uzņēmumam? Kas ir būtiskākās tēmas, par ko jādomā šādā uzņēmumā, lai veiksmīgi uzsāktu biznesu ārpus Latvijas?

Vispirms mazajam uzņēmējam gribu ieteikt rūpīgi izvērtēt, vai tam vispār ir nepieciešams virzīties eksportā. "Eksports" un "eksportēt" pēdējā laikā Latvijā ir moderni termini; strādāt tikai vietējā tirgū un neeksportēt ir pat kaut kādā ziņā "nestilīgi". Taču nevajag akli pakļauties modernām frāzēm, bet rūpīgi izvērtēt savas iespējas un plānus -  ja maza uzņēmuma (bieži vien ģimenes uzņēmuma) ambīcija ir nevis iekarot pasauli, bet nodrošināt ienākumus savai ģimenei un ar lielu rūpību "apčubināt" katru klientu, un darba pietiek arī vietējā tirgū, tad mazajam uzņēmumam tā var būt gana prātīga stratēģija. Arī šādi uzņēmumi ir ne mazāk vajadzīgi valsts tautsaimniecībai.

Bet, ja uzņēmējs ir pieņēmis lēmumu, ka vietējais tirgus ir par šauru un uzņēmuma izmērs nav šķērslis, lai iekarotu arī ārvalstu klientu sirdis un naudas makus, tad tālāk 4 praktiski padomi, kas varētu palīdzēt.

Meklēt klientus tuvu

Protams, vienmēr ir jāņem vērā produkta specifika, un "ideālais" noieta tirgus ne vienmēr ir blakus kaimiņvalsts. Tomēr, ja produktu lieto arī kaimiņvalstīs un sākotnēji nav brīvu finanšu resursu ne ārvalstu izstādēm, ne speciālistu veiktiem tirgus pētījumiem, ne, iespējams, nav pat finanšu līdzekļu, lai varētu brīvi atļauties aizlidot pie sadarbības partneriem uz tālākām Eiropas valstīm, sākotnēji klienti ir jāmeklē tuvējās valstīs, jo:

  • kaimiņvalstī ir vieglāk un lētāk izpētīt tirgu, kaut vai uz to vienkārši aizbraucot;
  • parasti nav ļoti nozīmīgu kultūras un garšas atšķirību;
  • kaimiņvalsts sadarbības partneris neskatās ar šaubu ēnu uz jūsu produktu, jo izcelsmes valsts ir labi zināma un savstarpējie tirdzniecības sakari starp abām valstīm ir zināmi.

Mēģināt, arī neesot pilnībā gatavam

Lai būtu pilnībā gatavi ieiešanai jaunā tirgū, mūsdienās ir nepieciešams ļoti daudz un dažādu svarīgu sīkumu, sākot no etiķetes un mārketinga materiālu tulkošanas, līdz speciāliem sertifikātiem, atļaujām utt. Maziem uzņēmumiem nevajag baidīties, doties uz tirgu un testēt arī vēl pilnībā negatavu produktu (piemēram, bez iztulkotām etiķetēm attiecīgās valsts valodā). Lai patstāvīgi darbotos tirgū, visi nepieciešamie dokumenti tik un tā būs jāpielāgo un jāiztulko, bet to neesamība lai neattur no pirmajiem soļiem, piemēram, piedalīšanās kādā gadatirgū. Piedalīšanās citas valsts gadatirgū mazam ražotājam palīdzēs saprast, kas konkrētās valsts iedzīvotājiem labāk garšo, kādas krāsas patīk, kādas atsauksmes viņi sniedz. Tas savukārt dos vērtīgu informāciju, uz kuriem produktiem likt lielāku uzsvaru virzībā, kā pielāgot iepakojumu u.tml.

Būt elastīgiem un atvērtiem

Mana pieredze liecina, ka daudzi nelieli ražotāji bieži saskaras ar ražošanas kapacitātes problēmām. Īpaši aktuāla šī problēma ir pārtikas nozares mājražotājiem, piemēram, situācija, kad ir izaudzēti augļi un ogas, bet nav darbaspēka, kas visus augļus spēj pārstrādāt sulā. Vai, piemēram, nav noliktavu, kur visu produkciju varētu uzglabāt visu sezonu. Šādās situācijās varu ieteikt nekoncentrēties tikai uz gala produkta ražošanu, bet piedāvāt izejvielas citiem ražotājiem. Protams, pārdodot izejvielas, nopelnīt var mazāk, nekā pārdodot pārstrādātu produktu ar pievienoto vērtību, bet uzņēmumā vismaz tiek nodrošināta naudas plūsma, kas mazajiem uzņēmumiem ir īpaši svarīgi, un tādējādi tiek lietderīgi izmantota izaudzētā raža un iegūti papildu līdzekļi uzņēmuma attīstībai.

Izmantot dažādas mūsdienu platformas un rīkus

Neviens vairs nešaubās, ka internets un e-komercija ir nozīmīgs pārdošanas rīks, jo arvien vairāk cilvēku iepērkas internetā un internetā zūd nacionālo valstu robežas. Protams, visi zinām amazon.com, kas visbiežāk ir piemērots lielajiem zīmoliem vai vismaz jau gana lieliem uzņēmumiem. Arī eBay.com ir vietne, kur uzņēmumam jau jābūt noliktavai konkrētā ārvalstī u.tml. Taču mājražotājiem, rokdarbniekiem ļoti piemērota ir Etsy.com platforma. Mazākos mērogos arī latviešu Meistardarbs.lv. Ja aktuāls ir Vācijas tirgus - DaWanda.de, ja ir vēlme sava produkta potenciālu izmēģināt Austrālijā - Zibbet.com. Uz tirdziņu Igaunijā Latvijas mājražotājs var aizdoties, var arī aizdoties uz Ziemassvētku tirdziņu Vācijā vai Zviedrijā, bet lai sasniegtu Austrālijas tirgu, var izmantot tiešsaistes platformas, kas tieši paredzētas šāda veida nelieliem ražotājiem.