Kopš brīža, kad par sabiedrības neatņemamu ikdienas sastāvdaļu ir kļuvis viedtālrunis un planšetdators; kopš brīža, kad, skatoties iemīļoto filmu televizora ekrānā, reklāmas pauzēs atkal pievēršamies savai mobilajai ierīcei; kopš brīža, kad jebkurš ikdienas solis tiek pavadīts kopā ar mobilo ierīci - lai kurp mēs arī atrastos, mūsu acis raugās mobilajā ierīcē. Kopš brīža, kad mūsdienu cilvēks vairs nav iedomājams bez mobilās ierīces, šo varētu dēvēt par ekrānu sabiedrību.

Mūsdienu uzņēmumiem ir virkne veidu, kā pircējiem, apmeklētājiem sniegt informāciju par piedāvājumu, nodrošinot sava veida reklāmu turpat jūsu uzņēmuma telpās. Teju katrā tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietā uz galdiem vai stendos redzami dažādi papīra bukleti, nereti pie sienām izvietoti plakāti, kas informē par akcijām vai citiem kārdinošiem piedāvājumiem, skaļruņos iespējams atskaņot audio reklāmas utt. Arvien vairāk dažādu nozaru uzņēmumos ieraudzīsiet arī digitālos ekrānus, kurā tiek attēlota dažāda veida informācija, kas izklaidē apmeklētāju un rosina viņu nopirkt vairāk. Kādas ir digitālo ekrānu iespējas uzņēmējdarbībā?

Inovācijas dod konkurences priekšrocības

Tehnoloģisko risinājumu ražotāji arvien straujākiem un lielākiem soļiem ienāk "parasto" iedzīvotāju dzīvēs, piedāvājot arvien inovatīvākus risinājumus. Nesnauž arī uzņēmēji, kas pārdošanas procesos, zīmola atpazīstamības veicināšanai, pārdošanas rezultātu uzlabošanas nolūkos integrē visdažādākos ekrānu risinājumu. Uzņēmēji mēģina pielāgoties mūsdienu sabiedrības izmaiņām, un nevar noliegt, ka mēģinājumi, lai arī pagaidām Latvijā vēl salīdzinoši maz, tomēr ir veiksmīgi. Protams, lielu lomu spēlē arī inovāciju faktors, jebkura inovācija, ko izvēlamies integrēt savā biznesā, dod mums konkurences priekšrocības, un, ja tā var teikt, nostāda mūs nedaudz augstāk par citiem tajā pašā sfērā strādājošajiem.

Gan tuvākas, gan tālākas kaimiņvalstis ir veikušas daudzus pētījumu par to, kā atšķiras drukāta reklāma no multimediju reklāmas, kāda ir galvenā atšķirība starp statisku un kustīgu attēlu, un ir arī tādi, kas apgalvo, ka digitālās izkārtnes jeb digitālie ekrāni ir milzīgs tehnoloģisks lēciens reklāmas attīstībā.

Lai aptvertu šī tehnoloģiskā lēciena apmērus, nedaudz aplūkosim, ko spēj digitālās izkārtnes. To iespējas ir gandrīz neierobežotas, un to klāsts ir atkarīgs no tā, kāda veida uzņēmējdarbība tiek veikta.

Digitālie ekrāni dažādās nozarēs

Ja apskatām mazumtirdzniecības jomu, digitālās izkārtnes spēj piedāvāt pircējiem jaunu iepirkšanās pieredzi un nest papildu ieņēmumus. Digitālas izkārtnes ļauj izvairīties no drukātu materiālu izplatīšanas un visu nepieciešamo informāciju ir iespējams vadīt, izmantojot centralizētu programmatūru. Tāpat ar programmatūru iespējams plānot dažādas kampaņas, ņemot vērā, piemēram, sezonalitāti, modi, paražas un citus nozīmīgus faktorus. Mazumtirdzniecībā digitālie ekrāni ir iespēja precīzi pirkuma izdarīšanas vietā pircējam “iebarot” būtisko informāciju, lai motivētu viņu nopirkt vairāk, lētāk utt. vai varbūt vienkārši izklaidētu, padarot iepirkšanos par patīkamāku laika pavadīšanas veidu.

Līdzīgi ir ar ēdināšanas biznesu. Daži pat apgalvo, ka ir sākusies digitālo ēdienkaršu ēra, jo īpaši ātrās apkalpošanas restorānos un kinoteātros. Gribētos teikt, ka digitālās izkārtnes ir kas vairāk nekā tikai sortimenta un cenu atspoguļojums, visbiežāk kārdinošie ēdieni un dzērieni mudinās jūsu klientu arī iegādāties to, ko pārdodat. Vai jums nerastos lielāks kārdinājums nopirkt saldējumu, ja video redzams, kā pār to līst šokolādes sīrups?

Digitālo izkārtņu vadīšana

Svarīgi atzīmēt, ka digitālās izkārtnes iespējams kontrolēt gan uz vietas, gan no uzņēmuma centrālā biroja. Tas automātiski nomaina saturu, kad restorānā beidzas brokastu laiks un sākas pusdienas un pēc tam vakariņas. Tajās var attēlot citus piedāvājumus nedēļas nogalēs, kad pusdienotājiem ir vairāk laika uzkavēties pie galda. Tās ļauj restorānu īpašniekiem izmēģināt dažādus īpašo piedāvājumu vai cenu politikas modeļus dažādās atrašanās vietās, lai noskaidrotu, kurš risinājums ir vislabākais. Tas pats attiecas arī uz mazumtirdzniecības veikaliem – vadoties pēc diennakts stundas, laikapstākļiem vai kāda cita faktora varat izveidot efektīvu reklāmas kampaņu.

Ne mazāk svarīgs digitālo izkārtņu pielietojums meklējams arī banku un finanšu, tā arī veselības un transporta sektoros. Piemēram, līdzās sniegtajai informācijai par kārtas numuriņiem digitālās informatīvās norādes var palīdzēt bankai pārdot dažādus bankas finanšu pakalpojumus. Vai arī  padomājiet par uzgaidāmo telpu pie ārsta pieņemšanas durvīm! Šeit digitālajām izkārtnēm ir neierobežotas iespējas, sākot ar pacientu būtisku izglītošanu veselības un profilakses jautājumos vai pacientiem nepieciešamo informāciju par reģistrāciju, finansiālo atbalstu, privātuma aizsardzību un pakalpojuma sniedzēja politiku citos jautājumos.

Kādi ir digitālo izkārtņu plusi un mīnusi jūsu uzņēmumā?

ARTŪRS GRIŅUKS, SIA "DOUGLAS BALTIC":

"DOUGLAS" lielu uzmanību pievērš inovācijām, meklējot inovatīvus risinājums gan tehnikas, gan interjera, gan sortimentā jomā. Esam starptautisks uzņēmums, tāpēc digitālo ekrānu risinājums sākotnēji tika testēts mītnes zemē Vācijā, kur tika atdzīts kā efektīvs. Tagad tas aktīvi tiek ieviests arī pārējās "DOUGLAS" pārstāvētajās valstīs visā Eiropā, to skaitā arī Latvijā.

Digitālie risinājumi ir daudz elastīgāk, vizuāli pievilcīgāki, pamanāmāki. Ir iespēja vienlaicīgi eksponēt dažādu saturu, tai skaitā filmas. Saturu ir iespējam attālināti uzstādīt, kontrolēt utt. Parādās iespēja vienlaicīgi pasniegt daudz vairāk informācijas nekā izmantojot printētus risinājumus. Būtiski iespējams ietaupīt laika resursu satura maiņai un finanšu resursus - satura izveidošanai, prezentēšanai. Protams, ir arī trūkumi: kā jebkura tehnika, arī šī mēdz uzkārties, apstāties, kas prasa attiecīgu informācijas tehnoloģiju ekspertu atbalstu. Sasniedzot ievērojamu ekrānu skaitu, ir jāpievērš liela uzmanība satura un tehnikas monitoringam.

ANDAC BAGIOGLU, SIA "Cinamon" informācijas tehnoloģiju direktors:

Tas, ka nepieciešami digitālie ekrāni un digitālās norāžu sistēmas, mūsu uzņēmumam bija skaidrs, jo mēs kā kinoteātru ķēde darbojamies vizuālās un audio izklaides biznesā, kur attēlam uz digitālā ekrāna ir milzīga nozīme atpazīstamības veicināšanā. Turklāt digitālie ekrāni un digitālās norādes sniedz praktiski neierobežotas prezentācijas materiālu, reklāmu un informatīvo ekrānu sagatavošanas iespējas.

Digitālo ekrānu uzstādīšanas un izmantošanas rezultātam ir viegli izsekot, jo nemitīgi mainīgais ekrāna saturs piesaista klientu uzmanību un sniedz pozitīvas vides pieredzi. Galvenā atšķirība no statiskās reklāmas iespējām, piemēram, reklāmas dēļiem un papīra rāmjiem ir, ka pēc digitālo norāžu izmantošanas sākuma informāciju gala lietotājiem prezentēt ir kļuvis vieglāk un tās sagatavošanas laiks ir kļuvis ievērojami īsāks, kā arī tas ir izdevīgāk gan darba stundu, gan izmantoto materiālu ziņā. Mūsuprāt, lielākā digitālo norāžu priekšrocība ir sistēmas atvērtība iespējām un satura lietošanas un izvietošanas ērtums. Kā uzņēmums audiovizuālās nozares aktivitāšu centrā ne īstermiņā, ne ilgtermiņā nekādus trūkums nesaskatām. 

Mūsu pieredze liecina, ka digitālās norādes ir un būs viena no svarīgākajām metodēm satura, informācijas un reklāmas pasniegšanā gala lietotājiem. Lai gan tradīcijas un vecmodīgas metodes vēl joprojām ir savā ziņā efektīvas, uzskatām, ka dēļ tām neierobežotajām iespējām, ko digitālie ekrāni un norādes sniedz uzņēmumam, lai kādā pakalpojumu nozarē tas arī darbotos, ir svarīgi nomainīt vecmodīgās sistēmas pret digitālajām sistēmām, lai varētu izdzīvot un noturēt gala lietotāja interesi.