Iepakojums nepieciešams, lai preci vai produktu aizsargātu, saturētu, piegādātu, uzglabātu, ērti lietotu, realizētu. Tas noteikts Iepakojuma likuma 1.pantā. Taču bez šīm pamatfunkcijām tas var kļūt par produkta stāstu un vērtību vēstnesi.
Iepakojums var būt draudzīgs patērētājam un videi, tas var kļūt estētisks baudījums, un tas var turpināt dzīvot pat tad, kad produkts jau sen izlietots. Viss atkarīgs no cilvēku radošās izdomas.
Jautājums par iepakojumu ir jāaktualizē jau tad, kad top produkts, jo produkta attīstības gaitā parasti tiek attīstīti arī iepakošanas varianti. SIA “Orkla Foods Latvija" mārketinga direktore Dana Erciņa–Užāne stāsta, ka dizaineri, kas izstrādā "Gutta" sulu iepakojumu, vadās no izvirzītā mērķa, ko uzņēmums grib sasniegt ar konkrēto produktu un iepakojumu. Kad izstrādāti iepakojumu varianti, tiek veidotas fokusgrupas un pēc tam plašam cilvēku lokam tiek vaicāts viedoklis par izvēlētajiem variantiem. Iepakojuma un tā dizaina izvēle ir laikietilpīgs process, kurā tiek apsvērti visi "par" un "pret", tāpat iepakojuma izstrāde un izvēle prasa nozīmīgas investīcijas, tādēļ lēmumi par iepakojuma izvēli un ražošanu tiek rūpīgi izvērtēti, balstīti uz detalizētu tirgus izpēti un ir finansiāli pamatoti.
Jaunā zeķu zīmola "SOKKI" vadītājs Egils Trumpe par iepakojuma radīšanas procesu min, ka komanda vadījusies pēc principa – kas mums pašiem pietrūkst un traucē esošajā zeķu piedāvājumā. Skaidrs, ka zeķēm, tāpat kā citiem produktiem, iepakojuma primārā funkcija ir produkta pasargāšana no bojājumiem, taču zeķu iepakojumam ir vēl virkne funkcionāli un estētiski priekšnosacījumi, kas var tikt ņemti vērā. "Mums bija svarīgi, lai iepakojums ir interesants un viegli atverams, jo līdzšinējā pieredze ar zeķu iepakojumiem ir bijusi kaitinoša, piemēram, zeķes iestiprinātas tās cauršaujot ar plastmasas stieplīti vai piešujot ar diegiem. Šādi iepakotas zeķes nav iespējams izpakot, tās netraumējot – neizraustot zeķes valdziņus," atzīst E.Trumpe.
Iepērkamies ar acīm
Iepakojumam jābūt vizuāli pievilcīgam, jo produktu lielā mērā izvēlamies ar acīm, tāpat ir svarīgi, lai pircējam ir uzreiz un nepārprotami skaidrs, kas tas ir par produktu. Iepakojums pavēsta par priekšrocībām, kādas cilvēks saņem, iegādājoties un lietojot šo produktu, un, protams, nozīmīgs ir vēstījums.
E.Trumpe, piemēram, stāsta, ka zeķu iepakojuma dizains apzināti tiek veidots askētisks, jo tas ļauj labāk izcelties zeķu rakstam, turklāt iepakojuma forma tiek veidota tāda, kas ļauj brīvi sataustīt dabīgo un maigo materiālu. Liela loma ir tekstiem, kas izvietoti uz iepakojuma, – tie ietver zīmola vērtības. Zeķu gadījumā uz iepakojuma runājam par to, kā kājas jutīsies mūsu zeķēs.
Radot produktu un iepakojumu, ir jāpadomā par pozitīvu un aizraujošu klientu lietošanas pieredzi, sagādājot pozitīvas emocijas jau brīdī, kad klients produktu paņem pirmo reizi rokās. E.Trumpe "SOKKI" zeķu iepakojumu salīdzina ar sīpolu, kur katrā slānī ir kāds vēstījums, kurš atklājas viens pēc otra.
Otrā elpa
Produkts un iepakojums ir kā viens vesels stāsts ar sākumu un beigām, un ne vienmēr iepakojums ir sākums, jo bieži iepakojums turpina savu dzīvi, kad produkts jau izlietots. Šajā ziņu ierobežojumu nav, viss atkarīgs no cilvēku izdomas. Piemēram, "Gutta" sulas pakas bieži tiek izmantotas kā mazas dobītes dažādu garšaugu audzēšanai uz palodzes. Ir redzēts, ka šādas pakas tiek izmantotas putnu barotavu pagatavošanai ziemā, saka D.Erciņa Užāne.
Dizaineri un produktu īpašnieki arvien biežāk domā par to, kā iepakojumam iedot otru dzīvi. Kā piemēru var minēt arī "Brum Brum" balansa riteņu iepakojumu, kas radīta kā kaste, ko bērni var pēc tam apzīmēt un izmantot kā spēļu māju.