Uzņēmumi nemitīgi atrodas kustībā, jo mūsdienu pircēji arvien sagaida ko jaunu – labāku, veselīgāku, interesantāku un noderīgāku. Bet kustībai vienlaikus ir jābūt gudrai, lai ieguldītās investīcijas nestu atdevi un palīdzētu uzņēmumam attīstīties.

Tā nesen arī zīmols "Ādažu Čipsi", ejot līdzi patērētāju vēlmēm, sāka ražot veselīgākus – pilngraudu čipsus. Vaicājām SIA "Orkla Confectionery & Snacks Latvija" sabiedrisko attiecību un komunikācijas vadītājai Linetai Mikšai uzņēmuma pieredzi, radot jaunu produktu un cenšoties lauzt stereotipus par čipsiem.

Kāpēc nolēmāt veidot pilngraudu čipsu sēriju?

Šodien viena no mūsu ikdienas prioritātēm ir veselīgāks uzturs, tādēļ arī mēs, iedvesmojoties no Latvijas iedzīvotājiem, radījām jauna veida sāļo uzkodu – pilngraudu kraukšķus. Tikpat gardi kā kartupeļu čipsi, bet veidoti no pilngraudiem. Tieši pirms šī produkta izstrādes veicām aptauju iedzīvotāju vidū, kuras rezultāti apstiprināja, ka lielākā daļa (65%) Latvijas čipsu patērētāju labprāt baudītu veselīgākas sāļās uzkodas, ja tādas būtu pieejamas tirgū. (*Avots: GfK čipsu patēriņa pētījums Latvijā no 2016. gada februāra līdz martam.)

Tādēļ arī tika īstenota ideja par pilnīgi jauna veida uzkodu, kas ir tikpat garda kā kartupeļu čipsi, bet tikai no 70% pilngraudu miltu, kas malti no nepārstrādātiem kviešu, auzu un miežu graudiem. Jaunie pilngraudu kraukšķi ir pilnīgi cita veida našķis – tie gatavoti augstvērtīgā saulespuķu eļļā no pilngraudu miltiem, kuru pārstrādes procesā no grauda netiek atdalīts dīglis un klija, kas ir bagātīgs šķiedrvielu avots, tādējādi radot uzturvērtību.

Cik viegli vai grūti ir mainīt pircēju stereotipus par konkrētiem produktiem? Piemēram, priekšstats: čipsi ir neveselīgi.

SIA "Orkla Confectionery & Snacks Latvija" ar zīmolu "Ādažu Čipsi" ražo sāļās uzkodas, tostarp čipsus, kas izgatavoti no īstiem kartupeļiem. Tā kā čipsi ir uzkoda, tie nespēj aizstāt pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu, tomēr, ievērojot sabalansēta uztura un aktīva dzīvesveida priekšnosacījumus, čipsi var kļūt par vienu no ikdienas našķiem. Piemēram, "Ādažu Čipsi" Uzturklasē mēs skaidrojam, ka nozīmīgs ir veselīgs uzturs apvienojumā ar fiziskajām aktivitātēm. Ievērojot regulāras un daudzveidīgas ēdienreizes un aktīvu dzīvesveidu, našķēšanās mērenās devās ar gardumiem, tostarp čipsiem, ir pieļaujama. Ir svarīgi atcerēties, ka ikvienai lietai mūsu dzīvē ir jābūt mērenībā.

Cik elastīgi ir mūsdienu pircēji?

Mūsdienu pircēji seko līdzi pasaules tendencēm, kā arī sagaida jaunus produktus tirgū. Šobrīd Latvijas cilvēki kļūst arvien izvēlīgāki un prasīgāki attiecībā uz produktu kvalitāti, kā prioritāti izvirzot sabalansētu uzturu un produktu garšu. Līdz ar to šodienas pircēji paši izrāda vēlmi pamēģināt kaut ko jaunu arī sāļo uzkodu segmentā, ja produkts atbilst viņu izvirzītajām kvalitātes prasībām. 73% no Latvijas iedzīvotājiem labprāt izvēlas un izmēģina jaunus produktus.  (Nielsen, Pircēju ieradumu pētījums – Shopper trends, 2015).

Tomēr paralēli jaunieviestajiem produktiem mūsdienu pircēji konsekventi izrāda pieprasījumu pēc tirgū jau iecienītiem produktiem, tos kombinējot ar jaunajiem. Mūsu uzdevums ir nodrošināt augstākās kvalitātes uzkodas plašā sortimentā.

Kādi ir pirmie rezultāti pilngraudu čipsiem? Vai pircēji tos akceptē?

Pēc pirmo nedēļu rezultātiem mēs varam secināt, ka pilngraudu kraukšķi šobrīd ir starp pārdotākajām zīmola "Ādažu Čipsi" sāļajām uzkodām, turklāt abas garšas (tomātu salsas / krējuma un sīpolu) ir vienlīdz pieprasītas.

Esat izveidojuši arī Uzturklasi, lai informētu sabiedrību par pilnvērtīgu uzturu. Skaidrs, ka šāds pasākums pats par sevi visticamāk peļņu nenes. Kāpēc to darāt?

Uzturklases programmas izstrādē un interjera izveidē investēti 50 000 EUR, ar mērķi radīt vēl saistošāku vidi, kurā jauniešiem izzināt sabalansēta uztura priekšnosacījumus, kā arī gūt priekšstatu par čipsu tapšanas procesu. Uzturklases programmas galvenais uzdevums ir informēt par veselīga uztura priekšnoteikumiem, kurus ievērojot, iespējams ikdienā arī nedaudz panašķēties. Tas arī ir galvenais Uzturklases uzdevums – atraktīvā un saistošā veidā informēt par uzturu un radīt priekšstatu par čipsu ražotni Ādažos.  

Cik būtiski ir uzņēmumam veidot sociāli atbildīgu tēlu pircēju acīs?

Sociālā atbildība ir neatņemama mūsdienu uzņēmuma sastāvdaļa, ar kuras palīdzību tiek radīta pievienotā vērtība sabiedrībā, tiek motivēti darbinieki, kā arī tiek veidota uzņēmuma un zīmola reputācija un iemantota pozitīva uzmanība sabiedrībā. Uzņēmumam un tā zīmoliem ir jābūt iesaistītiem sabiedrības procesos un jāspēj pilnveidot vide, kurā atrodamies. "Ādažu Čipsi" izceļas ar gadu gaitā izkoptām tradīcijām un vērtībām, kas veido šī zīmola augsto atpazīstamību un reputāciju. Laba reputācija mūsu izpratnē ir uzņēmuma raksturs, kas konsekventi iemieso un ar savu uzvedību dzīvē realizē uzņēmumam un sabiedrībai svarīgas vērtības. Piemēram, mūsu raksturs ir godīgs, dinamisks, izdomas bagāts un atbildīgs pret mūsu līdzcilvēkiem – klientiem, darbiniekiem, partneriem un Latvijas cilvēkiem kopumā. Mums īpaši svarīgs reputācijas elements ir mūsu produkti, to nemainīgi augstā kvalitāte un īpašā garša.

Kā var pārliecināt mūsdienu pircējus iegādāties jaunu produktu? Kā jūs viņus pārliecināt?

Pirms jaunu produktu izstrādes mēs veicam rūpīgus un apjomīgus pētījumus, ne vien par patērētāju uzvedību un dzīvesstila paradumiem, bet arī par iecienītākajām garšām, pārtikas izvēli u.c. Tāpat mēs iesaistām produktu cienītājus jau pirms jaunu produktu izstrādes, pārliecinoties par jauno produktu potenciālu tirgū. Taču mūsu prioritāte ir radīt augstākās kvalitātes produktus, kas var būt konkurētspējīgi tirgū un atbilst mūsdienu patērētāju daudzveidīgajām vēlmēm.

Cik ilgā laikā var gaidīt atdevi / investīciju atmaksāšanos jaunam produktam? No kādiem faktoriem tas atkarīgs?

Investīciju atdevi ietekmē pieprasījuma izmaiņas tirgū, izmaiņas likumdošanā, kas var sadārdzināt ražošanas procesu, kā arī valūtas maiņas, ja produkta attīstības plāns ir saistīts ar eksportu. Saldumu un uzkodu segmentā investīciju atdeves ir dažādas un atkarīgas no katra produkta specifikas un biznesa plāniem. Pilngraudu kraukšķu ražošanā netika veiktas ievērojamas investīcijas, bet tika apgūtas un izmantotas esošās iekārtas. Respektīvi, neieguldot milzīgas investīcijas, mēs varam piedāvāt jaunu un inovatīvu produktu Latvijas tirgū.