Kāpjot pa aģentūras "New Black" kāpnēm uz interviju pie Artūra Medņa, kurš ir sociālo mediju un modernās komunikācijas eksperts, mani pārņem sajūta, ka Artūram nepiestāvēs klasiska intervija, kurā jāatbild uz "stīviem" jautājumiem. Tāpēc nolemju, ka šī intervija būs kā spēle.
Uzdodu tikai 1 jautājumu: kādam jābūt uzņēmumam, lai tas gūtu panākumus sociālajos medijos un digitālajā vidē? Piedāvāju piekrist vai noraidīt manis piedāvātās uzņēmumu rakstura īpašības. Aiziet!
Vai uzņēmumam, lai tas būtu veiksmīgs sociālajos medijos ir jābūt drosmīgam?
Jā, jo digitālā vide mainās strauji, te nedrīkst lēnām kaut ko darboties, ir jābūt drosmīgiem, nemitīgi jāriskē. Einšteins taču arī ir teicis, ka ir muļķīgi cerēt iegūt jaunus rezultātus, izmantojot vecās metodes. Ja uzņēmums neriskē digitālajā vidē, ja nemēģina jaunus ceļus, tad nesasniegs arvien jaunus panākumus, netiks līdzi konkurentiem. Lielākoties uzņēmumi, kuri attīstās, atļaujas riskēt un eksperimentēt, būt pirmie, pieņem netradicionālus lēmumus un turas pie tiem.
Bagātam?
Nosacīti. Naudas izteiksmē liela bagātība nav nepieciešama, taču, ņemot vērā, ka arī laiks ir vērtība, jārēķinās, ka laiks ir nepieciešams. Paskatieties Latvijas ietekmīgāko zīmolu topu sociālajos medijos, pirmās 10 vietas tajā! Tikai 4 uzņēmumi no 10 ir ar kaut kādu budžetu, pārējās 6 ir mazs organizācijas, piemēram, Volejbola federācija, kas nevar atļauties algot sociālo mediju ekspertus, visu dara pašu spēkiem. Bagātas kompānijas ne vienmēr ir populāras sociālajos medijos. Viens no labiem piemēriem ir uzņēmums "RigaBrain", kurš tika pamanīts tieši sociālajos medijos. Jā, tur bija cilvēki, kuri rakstīja, ievietoja nelielas reklāmas, kaut kādu naudu tērēja, taču ne daudz. Šī ir pozitīva lieta digitālajā mārketingā – ja vides vai televīzijas reklāmā nav iespējams izvēlēties kaut ko ekonomiskāku, piemēram, 1 sekundes reklāmu vai 1/10 no reklāmas stenda, tad, piemēram, "Facebook" var izvēlēties ekonomiskus risinājumus, lētāku reklāmu tieši mērķauditorijai.
Daudz brīvā laika?
Ko nozīmē "brīvais laiks"? Vai uzņēmumam vajag brīvo laiku, lai pārdotu? Sociālie tīkli un digitālais mārketings ir mērķtiecīgu darbību kopums, daļa no kopējās uzņēmuma politikas. Ja gribi uzlabot produktu vai uzņēmuma tēlu, skaidrs, ka tam nepieciešams laiks. Te nav variantu – daudz vai maz laika. Laiks ir jāatrod. Ja viss laiks tiek ieguldīts projekta izstrādē, bet nemaz – pārdošanā un mārketingā, ir vairāk kā skaidrs, ka labu rezultātu nebūs. Laiks ir jāsabalansē un jāiegulda visur, kur nepieciešams.
Veiksminiekam?
Nedomāju. Ja ir labs mārketings, labs produkts, neredzu te saistību ar veiksmi. Protams, ir gadījumi, kad slavenība nopērk tavu ražotu cepuri, un pēc mēneša tu kļūsti par miljonāru, jo nu visi grib tādas cepures, bet arī tā ne vienmēr ir veiksme, iespējams, uz to ir mērķtiecīgi iets. Darbs noteikti sniedz vairāk nekā paļaušanās uz veiksmi.
Informētam?
Jā. Ir jāseko līdzi pasaulē notiekošajam. Ir gandrīz decembris, tāpēc tagad nevar izdomāt, ka "Pokemonu" spēle ir populāra un vajag ielikt kādu ierakstu par to. Jau kopš septembra cilvēkus šī spēle vairs neinteresē. Tāpēc ir jāzina, kas notiek šodien, kas notiek mērķauditorijā, lai nenošautu greizi.
Tad jau jābūt arī gudram?
Tam, kurš nav pietiekami gudrs, vienmēr ir iespēja algot cilvēkus, kuri tādi ir. Ir normāli, ka katrs nevar zināt visu. Ja es būtu kāda uzņēmuma ražošanas vadītājs, es varētu nepārzināt visas ražošanas nianses, tāpēc katram darbam ir savi speciālisti.
Tehnoloģiju guru?
Tās ir lietas, ko šobrīd var vienkārši iemācīties, bet tik un tā būs cilvēki, kuri kaut ko pratīs labāk. Domāju, ka sociālajos medijos joprojām daudz var panākt vien ar tekstu un bildi, lai arī arvien lielāku lomu spēlē video. Svarīgākais ir saturs, ne tehniskais formāts. Cilvēki skatās to, kas ir interesants, neatkarīgi no tā, vai tas ir video, foto vai teksts.
Draudzīgam?
Jā. Tas, cik labi uzņēmums vai zīmols komunicē ar savu auditoriju, vēlāk "nāk atpakaļ" dažādās situācijās. Piemēram, uzņēmumam, kurš pārdod kādu preci vai pakalpojumu, vispirms ir vēlams veidot attiecības ar auditoriju, radot saturu, kas tai patīk, no kā var gūt labumu. Tā auditorija pamazām sāk uzticēties. Tikai pēc tam var sākt ievietot arī pārdošanas ziņas. Ja iepriekš ir nodibinātas labas attiecības, sekotāji ne tikai nenovērsīsies, bet pat labprāt dalīsies informācijā ar draugiem vai paši veiks pirkumus. Ja uzņēmumu kādreiz piemeklēs krīze, šādi sekotāji mēģinās palīdzēt un aizstāvēt, neteiks publiski neko sliktu. Tas, cik uzņēmums ir noturīgs, lielā mērā atkarīgs no tā, ko darījis iepriekš, cik labas attiecības izveidojis ar auditoriju. Jā, ir jābūt draudzīgam plašākajā nozīmē. Viss ir kā reālajā dzīvē – mēs neejam uz ielas klāt svešai sievietei, lai viņu bildinātu. Iepriekš ir jāiepazīstas, jāuzzina, kas viņai interesē, jāsadraudzējas.
Radošam?
Jā, bet kopā ar drosmi. Ja esi ļoti radošs, bet neesi drosmīgs, atpaliksi no citiem.
Kādas vēl īpašības ir svarīgas? Vai nosaucu svarīgākās?
Visas minētās noteikti ir svarīgas, bet nezinu, vai pašas svarīgākās. Droši vien, ka uzņēmumam vajag arī daudz strādāt.
Čaklam?
Jā. Cilvēkam vai uzņēmumam var būt visas iepriekš minētās īpašības, bet, ja tas būs slinks un nestrādās, panākumu nebūs. Ja nu vienīgi nav ļoti liela veiksme. Ikviens, kurš kaut ko dzīvē sasniedz, ir daudz strādājis.