Lai trāpītu mērķī, ir nepieciešams neatlaidīgs un pacietīgs darbs, kā arī precizitāte un pieredze – tā tas ir gan biznesā, gan šaušanas sportā, un to noteikti var apliecināt Valērijs Silins, kurš 8 gadus profesionāli darbojies šaušanas sportā.
Nu viņš kopā ar domubiedriem uzsācis savu biznesu – SIA "Focusd" un projektu "Trace", kurš arī vistiešākajā veidā saistīts ar trāpīšanu mērķī. Šis projekts pretendē uz Latvijas biznesa eņģeļu finansējumu.
Viss sākās ar 3 draugu tikšanos kafejnīcā – Valērijs, Daniels un Valters satikās un nolēma, ka būtu lieliski sākt kopā kādu biznesu, mācīties jaunas lietas un galu galā arī nopelnīt. Tā viņi sāka tikties 2 reizes nedēļā, rakstot uz papīra idejas, analizējot tās un prātojot, kura no tām varētu kļūt par sākumu biznesa plānam. Kopš tā laika pagājis vairāk nekā gads, iegūta vērā ņemama pieredze un ir sajūta, ka sācies kas liels un vērienīgs.
Radio, lampa un šaušana
Pirmā ideja, kuru visi 3 draugi apdomāja ilgāk, bija savas mūsdienīgas radiostacijas izveide. Bija plānots, ka radio būtu iespējams klausīties arī internetā, taču, iepazīstoties ar likumdošanu, ātri vien sapratuši, ka ar tā brīža resursiem šo ideju realizēt neizdosies – tas ir dārgi un laikietilpīgi. Vietā stājās nākamā doma – tika izstrādāta lampa, specifiska ierīce, kas vienlaikus kalpo gan kā gaismas modinātājs, gan unikāls dizaina elements, interesantā veidā izplatot gaismu. Ar šo ideju izdevās iekļūt Rīgas Tehniskās universitātes biznesa inkubatorā, kur Valērijs, Daniels un Valters satika Tomu Šmitu (Tom Schmit) - mentoru no Amerikas, kurš dzīvo Latvijā un darbojas kā "Accelerance Life" biznesa inkubatora pārstāvis. Mentors uzdevis šķietami pavisam vienkāršus jautājumus: kas būs šo lampu pircējs, kā prece tiks pārdota, kā popularizēta? Tā idejas autori sapratuši, ka viņu projekts no biznesa viedokļa nav pārdomāts, ka zināšanu, kā to virzīt tirgū, ir par maz, taču tas viss bija kā lieliska pieredze un mācībstunda – vispirms ir jāzina tirgus un problēma, tikai pēc tam var sākt ražot.
Bet ar to, protams, nekas nebeidzās. Valērijs stāsta: "Mums "kabatā" bija vēl pāris idejas, zinājām, ka ir jāturpina, bijām arī iekļuvuši inkubatorā, kas deva lieliskas iespējas attīstīties, tāpēc ātri bija jāpieņem lēmums, kā rīkoties tālāk. Tā nonācām pie idejas par papildrīku šaušanas sportam, ko varētu pārdot visā pasaulē. Biznesa inkubatorā guvām nozīmīgu ievirzi biznesā, resursus, prototipēšanas iespējas utt., gadu, kamēr tur atradāmies, izmantojām maksimāli."
Rīks rezultātu uzlabošanai
Kas ir "Trace"? Stāsta Valērijs: "Tas ir šaušanas papildrīks, kas treniņu procesu ļauj padarīt produktīvāku, palīdz noteikt tipiskās kļūdas, ko cilvēks pieļauj šaušanas sportā. Speciāla optiskā ierīce tiek pievienota šautenei un savienota ar datoru, kur var redzēt katru šāvēja kustību, analizēt iegūtos datus. Pats 8 gadus nodarbojos ar sporta šaušanu, biju arī Latvijas izlasē, tāpēc zināju, ka šāda ierīce būtu noderīga un nepieciešama, tā arī radās šis produkts."
Netiek slēpts, ka pasaulē līdzīgs produkts jau eksistē, taču tas tirgū pieejams jau 20 gadus un pēdējā laikā nav attīstījies. "Trace" tuvākajā nākotnē plāno izveidot bezvadu risinājumu, kas būs unikāls visā pasaulē, tādējādi nodrošinot lieliskas eksporta iespējas. Jau šobrīd ir atrasti partneri 10 valstīs, kuri ir gatavi sadarboties.
Daniels smej, ka sportistiem ir sava leksika un sava domāšana, ko līdz galam saprot tikai viņi paši, tāpēc Valērija pieredze profesionālajā sportā ir viens no noderīgākajiem "instrumentiem", komunicējot ar esošajiem un topošajiem sadarbības partneriem visā pasaulē. Daniels stāsta: "Šis produkts ir specifisks, tāpēc nemitīgi ir jākomunicē ar sportistiem – tā ir cilvēku grupa ar noteiktām interesēm un atšķirīgu leksiku. Kad Valērijs ar viņiem sāk runāt, mēs teju pusi teksta nesaprotam, tas ir savs slengs. Mūsu darbu atvieglo fakts, ka komandā ir cilvēks, kurš to visu pārzina, jo klienti sajūt, ka šajā jomā orientējamies, uzreiz veidojas kvalitatīvāka komunikācija."
Joprojām gan nevar teikt, ka produkts ir 100% gatavs, tas tiek pilnveidots un uzlabots, ņemot vērā potenciālo klientu intereses. Šim nolūkam atrasti vairāki testa klienti, cilvēki, kuri saprot, kāpēc kaut kas tāds ir nepieciešams, kuri tendēti uz izaugsmi. Viņi testē produktu un norāda uz kritiskajiem punktiem, tādējādi ļaujot to pilnveidot. Testa klienti atrodas dažādās valstīs – Vācijā, Austrijā, Šveicē, ASV.
Sports kā bizness
Ja tiek konstatēta kāda konkrēta problēma un atrasts tai risinājums, sportisti to augstu novērtē un gatavi tērēt naudu – tā tas ir visur pasaulē. Valērijs raksturo situāciju: "Sportistam jebkurš mazākais papildinājums ekipējumam var būt kā pluss, kas palīdz uzlabot rezultātu – ja viņi to pamana, naudu tērē labprāt. Daudzi ir kā apsēsti ar sporta ekipējumu, domājot, ka tas pats par sevi vien uzlabos rezultātu, protams, tā nav. Ar mūsu piedāvāto papildierīci iespējams aizvietot daudzu citu rīku iegādi, tas dod lielāku efektu nekā jaunas pistoles iegāde, jo šajā sportā analīzes sadaļa ir pat nozīmīgāka par ekipējumu. Visas pistoles šauj līdzīgi, atšķirīgas tās padara sportisti, viņu pieredze."
Nauda palielina tempu
Latvijas Biznesa Eņģeļu Tīkla (LatBAN) investīciju sesijā projekts "Trace" šoruden startēja jau trešo reizi. Tiesa, arī
pirmās 2 viņi nesauc par neveiksmēm. Daniels stāsta: "Pirmajā reizē startējām tikai ar ideju, nekā vairāk mums nebija, tāpēc loģiski, ka investori nebija gatavi uzticēties. Arī 3 minūšu formātā iekļauties bija grūti, īsti nepratām izskaidrot projekta būtību. Otrā reize bija jau veiksmīgāka, jo bijām jau gatavi pirmajām investīcijām, bija veikti nepieciešamie priekšdarbi, taču tieši ap to laiku ieguvām naudu no Igaunijas investora. Nupat bija trešā reize, esam izraisījuši investoru interesi, ar vairākiem turpinām sarunas un ceram uz pozitīvu iznākumu."
Finansējums šobrīd nepieciešams, lai paātrinātu tempu – ar pašu un Igaunijas investora palīdzību ir veiktas nozīmīgas iestrādnes, taču, lai konkurētu un kļūtu unikāli tirgū, steidzami nepieciešams izstrādāt bezvadu risinājumu – tā ir atslēga tirgum, jo šobrīd neviens cits ko tādu nepiedāvā. Ir jārīkojas ātri, lai kāpinātu tempu, ieietu Vācijas, Austrijas, Šveices u.c. tirgos. Šī ir sacensība – kurš pirmais: "Mums ir iespēja būt pirmrindniekiem, aizsākt kaut ko pilnīgi jaunu, ielauzties pasaules šaušanas sporta tehnoloģiju tirgū. Protams, mēs to varētu darīt ar saviem spēkiem, mums ir jau aptuveni 40 klienti, pamazām varam attīstīties, bet šobrīd laiks ir nauda, ja gribam ko sasniegt, jārīkojas nekavējoties," skaidro Valērijs.
Veiksme ir cilvēkos
Tiekoties ar Valēriju un Danielu, vaicāju, lai pastāsta par kādu no "100 grābekļiem, uz kuriem gadījies uzkāpt līdzšinējā biznesā". Viņi atjoko, ka esmu pieticīga, jo biznesā "grābekļu" bijis krietni vairāk. Tiesa, pārlieku ilgi to analizēšanā aizkavēties nedrīkst – tās jāpieņem kā mācībstundas, bet ir jādodas tālāk. Par vienu no "grābekļiem" gan Valērijs gatavs pastāstīt: "Kā jau stāstījām, esam 3 uzņēmuma līdzdibinātāji, kuri vienlīdz aizrautīgi darbojas biznesā. Sākumā daudz laika tērējām, visus lēmumus kopā apdomājot. Pagāja ilgs laiks, līdz sapratām, ka ir jānodala atbildības jomas, jo biznesā nav daudz laika, lēmumi ir jāpieņem ātri, tirgus negaida. Tagad tiekamies un izrunājam vien pašu būtiskāko, bet ikdienas lēmumus katrs no mums savā atbildības jomā pieņem pastāvīgi. Mēs katru dienu mācāmies un kļūstam arvien labāki."
Šajā komandā valda pārliecība, ka veiksme ir cilvēkos – gan tajos, kas strādā kolektīvā, gan tajos, kas pērk produktu. Ar komandu "Trace" projektam ir paveicies – šķietami nejauši te vienkopus sapulcējušies īsti savas jomas profesionāļi. Piemēram, nesen medijos plaši izskanēja viena no veiksmīgākajiem jaunākajiem Latvijas programmētājiem Alekseja Popova vārds – viņš ieguva zelta medaļu pasaules informātikas sacensībās. "Trace" īpašnieki uzrunājuši šo puisi, aicinot pievienoties savam kolektīvam. Tolaik Aleksejs vēl tikai gatavojies studijām ārzemēs, taču viņu aizrāvusi "Trace" ideja, iespēja radīt ko paliekošu un nozīmīgu, tāpēc veiksmīgi sākusies sadarbība. "Mūs vienoja vēlme apgūt ko jaunu. Esmu pārliecināts, ka biznesa veiksme slēpjas cilvēkos, ne unikālos produktos. Tieši cilvēki rada produktus, pārdod tos un piešķir "dvēseli". Mums šajā ziņā ir paveicies," rezumē Daniels.
Bizness ir nemitīgi meklējumi
Biznesa vide ir mainīga, tajā, protams, noder teorētiskas zināšanas par ekonomiku, bet daudz būtiskāka ir spēja iet līdzi laikam un pielāgoties. To apliecina arī stāsts par "Trace" eksporta vīzijām. Valērijs: "Sākotnēji bijām nolēmuši algot aģentus dažādās valstīs, kuri strādātu mūsu pakļautībā, atskaitītos mums un pārdotu katrā konkrētajā valstī mūsu produktu, taču, veicot aprēķinus, sapratām, ka šādi neizdosies sasniegt mūsu biznesa mērķus. Tad pagriezām visu otrādi – uzrakstījām apgrozījuma ciparus, kādus vēlamies sasniegt, un sākām modelēt, ar kādiem līdzekļiem to izdarīt. Tā nonācām pie vīzijas, ka ir jāstrādā ar distributoriem, tuvākajā laikā ar pirmajiem jau plānojam parakstīt sadarbības līgumus. Līdz ko būs gatavs jaunais produkts, griba, lai jaunos tirgos varam ieiet strauji, jo mums ir "jānozog" tirgus daļa konkurentiem."
Valērijs pārliecinājies, ka biznesā viss balstās uz pieņēmumiem, kuri tiek pārbaudīti. Ja konkrētais pieņēmums darbojas, ir labi, ir jāturpina, ja ne, - jāveido jauni pieņēmumi un jāpārbauda tie. Līdzīgi grūti sākotnēji gājis ar dažādu investīciju fondu piesaisti – visur tika apgalvots, ka produkti, kas saistīti ar šaušanu, no fondu līdzekļiem netiks atbalstīti. Bija ilgi jāskaidro, ka šeit nav runa par šaušanu militārā izpratnē, tas ir sporta veids. Pamazām priekšstatus izdevies mainīt, nu noslēgts atbalsta līgums arī ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru.
Nu ir tikai jāievelk elpa un strauji jāvirzās uz priekšu. Kāds posms ir noslēdzies, ir laiks nākamajam.
Komentē ieinteresētais investors
Māris Sprancis: "Neizbēgami ilgāku laiku nodarbojoties ar kādu sporta veidu, rodas vēlme atrast papildu trikus, metodes vai rīkus, lai ātrāk un efektīvāk trenētos un apsteigtu savus konkurentus. "Trace" piedāvā rīku šaušanas treniņa analīzei šautuvē, kas analizē rokas kustību šaušanas brīdi un attēlo to vizuāli uz ekrāna. "Trace" produktu var arī izmantot treniņa simulācijai mājas apstākļos, kas būtiski palielina treniņam pieejamo stundu skaitu. Pozitīvi, ka ir izstrādāta produkta pilotversija un pārbaudīts pieprasījums pēc produkta, piedaloties izstādē Vācijā. Iespējams, vajadzētu padomāt par produkta cenas samazināšanu, lai to padarītu pieejamu plašākam amatieru sportistu lokam. Produkta turpmākā attīstība atkarīga no veiksmīgas produkta bezvadu versijas izstrādes, optimālas tā ražošanas attīstības, kā arī piemērotu pārdošanas kanālu izveides."