"Dažādās uzņēmuma attīstības fāzēs īpašniekiem ir jāpiesaista atšķirīgi finansējuma veidi, taču no idejas līdz pirmajiem produktiem veikalos, uzņēmums jāspēj finansēt ar pašu resursiem," tā interneta žurnāla "iBizness" rīkotajā konferencē "Finanšu prognozes 2017" atzina Uldis Iltners, SIA "MADARA Cosmetics" līdzīpašnieks un direktors.

SIA "MADARA Cosmetics" ir viens no Latvijas biznesa lepnumiem – uzņēmums ir dibināts 2006.gadā, taču 2016.gadā tā prognozētais apgrozījums ir 5 miljoni eiro. Kopā tiek nodarbināti 75 cilvēki un 3/4 no saražotā nonāk eksporta tirgos. Pašu īpašumā ir moderna un daudzfunkcionāla ražotne ar kapacitāti līdz 5 000 kg gatavās produkcijas 1 maiņā. Šis ir 100% vietējā kapitāla uzņēmums.

Runājot par investīciju piesaisti SIA "MADARA Cosmetics", U.Iltners uzņēmuma attīstību iedalīja vairākos posmos:

  • 2006.gads – tiek nodibināts uzņēmums, kurā sākotnēji strādā vien 3 darbinieki (paši dibinātāji), tiek ieguldīts vien pašu finansējums – investīcijas 100 000 EUR. Pirmā darbības gada apgrozījums ir vien nedaudz vairāk kā 9000 EUR;
  • 2008.gads – tiek uzsākta industriāla tipa ražošana, uzsākts eksports uz vairākām valstīm, kam tiek piesaistīts privātais investors, kā arī bankas aizdevums 500 000 EUR. Šajā laikā uzņēmumā strādā jau 17 darbinieki, gada apgrozījums – 568 555 EUR;
  • 2008.-2015.gadā turpinās mērķtiecīga uzņēmuma attīstība – tiek pilnveidota esošā ražotne, attīstīti Latvijas un eksporta tirgi, 2015.gadā sasniedzot jau gandrīz 4 miljonu eiro apgrozījumu un nodarbinot 49 darbiniekus. Šajā laikā uzņēmuma attīstībā turpināts ieguldīt pašu kapitālu, piesaistīts finanšu investors, arī bankas sākušas uzņēmumu atbalstīt drosmīgāk – saņemts 700 000 EUR aizdevums;
  • 2016.gadā sperts jauns solis attīstībā – ekspluatācijā nodota jauna ražošanas un biroja ēka, plānots, ka apgrozījums sasniegs 5 miljonus eiro, tiek nodarbināti 75 cilvēki. Šajā gadā attīstībā ieguldīts pašu kapitāls, banku finansējums, kā arī ALTUM un Eiropas Savienības fondu finansējums;
  • plānojot nākotni 2020.-2022.gadam, tiek domāts par būtisku ražošanas kapacitātes palielināšanu, nodarbināto skaits varētu sasniegt 150, bet apgrozījums – 15 miljonus eiro. Lai šos plānus sasniegtu, šobrīd daudz tiek domāts par produktivitātes paaugstināšanu, taču, kā atzīst U.Iltners, ir vēl daudz darāmā, lai sasniegtu citu attīstīto Eiropas Savienības valstu uzņēmumu līmeni.

Rezumējot uzņēmuma pieredzi investīciju piesaistē, U.Iltners nonācis pie vairākām atziņām par būtiskiem faktoriem investīciju piesaistē:

  • no idejas līdz pirmajiem produktiem veikalā uzņēmums jāspēj finansēt ar pašu resursiem;
  • būtiski ir izveidot komandu, kas profesionāli un sabalansēti spēj veikt visas uzņēmuma funkcijas;
  • ir jāstrādā ar peļņu visās uzņēmuma attīstības fāzēs
  • finanšu investora izvēlē rūpīgi jāizvērtē institucionālo un privāto investoru priekšrocības un mīnusi, jo tā ir ilgtermiņa sadarbība, kurā pusēm ir jāspēj labi saprasties.

Kāds ir SIA "MADARA Cosmetics" noslēpums, pateicoties kam izdodas sasniegt arvien augstākus rezultātus, kamēr virkne citu uzņēmumu līdzīgi uzsāk darbību, taču ātri vien no tirgus pazūd?

U.Iltners: "Sākumā mēs, uzņēmuma dibinātāji, šim darbam atdevām visu – gan savu laiku, gan naudu. Aizņēmāmies arī no radiem, draugiem un paziņām, un tad jau atpakaļceļa nebija – mums bija jāspēj viņiem atdot nauda. Nozīmīgs veiksmes faktors noteikti ir arī īpašnieku sastāvs – katrs no mums ir labs speciālists savā jomā, katrs dara savu darbu iespējami labi, tāpēc kopā esam lieliska komanda.