Ja konstatējat, ka pienācis laiks uzsākt savu biznesu, paplašināt jau esošo vai palielināt apgrozāmos līdzekļus, jums var rasties nepieciešamība iegūt aizdevumu biznesam mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) sektorā. Sagatavošanās procesā pirms aizdevuma saņemšanas nepieciešams apzināt visaptverošu veicamo soļu sarakstu. SIA “Grand Credit” sagatavojis sešus praktiskus padomus uzņēmējiem, kas vēlas pretendēt uz draudzīgu aizdevumu.
Biznesa aizdevumi un finansiālais atbalsts ļoti bieži ir vitāli svarīgs. Biznesa idejas absolūti dabiska sastāvdaļa ir uzņēmuma perspektīvas vai jebkura uzņēmuma mērķis augt un pāriet jaunos attīstības posmos. Aizdevumu politika pēdējos gados ir dramatiski mainījusies. Bankas, kas reiz dominēja aizdevumu arēnā, nu ir atkāpušās no aizdevumu skatuves, dodot lomu alternatīviem aizdevumu sniedzējiem, kas spētu apmierināt augošo MVU pieprasījumu.
Lūk, daži padomi, kurus noteikti jāpārzina cilvēkam, kas vēršas pēc aizdevuma biznesam MVU sektorā. Ieteikumus, kā uzņēmums var sagatavoties, lai dinamiski virzītos uz izaugsmi un saņemtu biznesa aizdevumu, iesaka SIA “Grand Credit” vecākais kredītprojektu vadītājs Martins Beresņevs.
Finansista konsultācija
Konsultācijas ar savu finanšu speciālistu var palīdzēt aprēķināt, cik lielam aizdevumam jums būtu nepieciešams pieteikties, un saprast, vai šī summa ir reāla. Tā kā ikviens uzņēmums ir atšķirīgs, nepieciešamas finanšu prognozes, tostarp paziņojumi par naudas plūsmu, bilanci un peļņas vai zaudējumu aprēķiniem. Finansista konsultācijas palīdzēs precīzāk prognozēt kādu no nākotnes scenārijiem. Piemēram, ko un kā darīt, ja iegūt aizdevumu biznesam izrādīsies laikietilpīgāks process nekā gaidīts u.tml. Aizdevējam svarīgi redzēt, ka uzņēmējs, nevis “lido mākoņos”, bet savas finanšu plūsmas organizēšanai pieiet tiešām reāli.
Idejas dzīvotspēja
Paralēli finanšu datiem ļoti svarīgs aspekts aizdevuma devējam būs paša uzņēmēja ticība savas biznesa idejas dzīvotspējai. Visi saprot, ka reālā dzīve var ieviest kādas korekcijas sākotnējos plānos un aprēķinos, taču, ja pats uzņēmējs tic savai idejai un ir pārliecināts par tās dzīvotspēju, tad tai noticēs arī aizdevējs. Tostarp arī tāpēc, ka cilvēks, kurš tic savai idejai arī kādu šķēršļu vai problēmu gadījumā atradīs citus praktiskās realizācijas veidus vai pieejas idejas īstenošanai. Savukārt, ja biznesa idejai īsti netic pats uzņēmējs, tad arī aizdevuma devējs būs piesardzīgs, neraugoties uz “pareiziem papīriem”.
Inovācijas
Ar tradicionālām un visiem zināmām lietām tirgus ir piesātināts. Tas nozīmē, ka, izvērtējot tradicionāla produkta vai pakalpojuma biznesa ideju, aizdevējs būs krietni skeptiskāks, prasīs virkni detaļu, lai saprastu kādā veidā uzņēmējs iecerējis konkurēt ar simtiem tādu pašu kā viņš. Tajā pašā laikā dzīve rāda, ka ne vienmēr ieiešana tradicionālu produktu vai pakalpojumu piesātinātās nišās ir neiespējama: uzņēmēji, kas tic savai idejai, spēj pārliecināt ne tikai aizdevējus, bet arī klientus, partnerus u.tml., kā rezultātā biznesa ideja tiek attīstīta kopumā veiksmīgi. Tajā pašā laikā sākotnējās sarunas ar aizdevēju būs produktīvākas, ja jau sākotnēji uzņēmējs būs padomājis, kas būs viņa biznesa idejas inovatīvisms, jo iespējams, tas slēpjas nevis pašā produktā vai pakalpojumā, bet gan pieejā.
Nodrošinājums
Aizdevējam jābūt pārliecinātam, ka līdzekļi netiks zaudēti, tāpēc visbiežāk tiek prasītas garantijas vai nodrošinājums. Taču nodrošinājums nozīmē ne tikai iespēju atgūt ieguldītos līdzekļus. Gatavība sniegt garantijas norāda arī uz paša uzņēmēja pārliecību par savu ideju, ticību tai, kā rezultātā viņš gatavs riskēt. Tomēr ar nodrošinājumu vien būs par maz. Jābūt arī skaidram naudas atmaksas pārvaldības plānam un atmaksas avotiem.
Biznesa plāns
Paturiet prātā, ka aizdevējs var apšaubīt jūsu uzņēmuma darbības patieso stāstu un jūsu sagatavotos nākotnes plānus. Biznesa plānam jābūt pārliecinošam un būtu jāliecina par jūsu raksturu, maksātspēju, nodrošinājumu, kredītstatusu un aizdevuma vēlmēm. Biznesa plānam jāspēj potenciālajam aizdevējam sniegt informāciju par biznesa būtību, klientiem un aizņēmuma nolūku. Kad aizdevējs būs izskatījis jūsu kredītvēsturi, viņš vēlēsies pārliecināties, ka aizdevums ir riska vērts, tādēļ vērts iekļaut arī riska faktoru analīzi. Pārliecinieties, ka jūsu biznesa plāns ietver:
- Pēdējā finanšu pārskata perioda bilanci.
- Uzņēmuma darbības aprakstu un biznesa attīstības plānu.
- Aizņēmuma pārvaldības plānu un atmaksas avotu.
Godīga attieksme pret potenciālajiem aizdevējiem
Patiesības slēpšanai ir maz ieguvumu. Uzņēmuma finanšu vēsture nodrošina to, ka pamatinformācija par jūsu biznesu pēc pieprasījuma ir pieejama attiecīgajām personām, un melošana vai faktu slēpšana nav uzskatāma par alternatīvu. Krietni labāk jau sākumā būt godīgam pret potenciālajiem aizdevējiem un izdomāt, kādas ir labākās pieejamās iespējas jūsu uzņēmumam - tādam, kāds tas patiesi ir, nevis tādam, kādu jūs to iedomājaties.