Nesen esam pārkāpuši 2017.gada slieksni un jau esam sākuši strādāt saskaņā ar jauno budžetu. Cerams, šis gads būs veiksmīgs un piepildīs visoptimistiskākās biznesa prognozes. Mazliet atkāpjoties atpakaļ vai, gluži otrādi, - jau mazliet paskatoties uz priekšu, kad būs jāsāk vērtēt budžeta izpilde un pēc tam jau atkal jāsāk domāt par jauno budžetu, pavērtēsim vairākus būtiskus finanšu plānošanas aspektus.

Budžeta veidošanas trīs vaļi

Bieži vien budžeta plānošana uzņēmumos sākas ar ieņēmumu vai izmaksu prognozēšanu. Klasiskā izpratnē esam pieraduši uzskatīt, ka budžetu veido 2 pamatkomponentes – ieņēmumi un izdevumi, un tie vairāk vai mazāk vienkārši mehāniski tiek salikti. Tomēr galvenais nosacījums ir budžeta veidošanu sākt ar mērķu noteikšanu – ko mēs gribam sasniegt un ko vēlas īpašnieki jeb saprast, kur vēlaties, lai uzņēmums atrastos 31.12.2017. Vēl jo svarīgāk, lai šī izpratne būtu vienota visiem uzņēmuma darbiniekiem un īpašniekiem.

Līdz ar to budžetam ir 3 sastāvdaļas:

  • ieņēmumi;
  • izdevumi;
  • mērķi.

Ir jādomā, piemēram, ja gribam peļņu palielināt par 20%, cik papildu ienākumus vajag, lai to sasniegtu, kā arī - vai un cik daudz varam mainīt izmaksu ziņā. Ilgtermiņā, protams, vienmēr ir labāk audzēt ieņēmumus, jo izmaksu griešana vienmēr būs ierobežota. Pārmērīgi samazinot izdevumus, uzņēmums, var sāk riskēt ar savu pakalpojumu kvalitāti, kas var apdraudēt paša biznesa eksistenci.

Praksē gadījies novērot - jo mazāk varas un īpašuma tiesību uzņēmumā ir koncentrēti vienās rokās, jo lielākas viedokļu atšķirības ir uzņēmumā par mērķiem. Piemēram, kādā uzņēmumā sākotnējais budžeta projekts paredzēja gada peļņu aptuveni 100 000 EUR pie gada apgrozījuma 2 miljoni eiro. Nav taču slikti cipari, vai ne? Bet tie nešķita pieņemami investīciju fondam, kurš iegādājās daļu no šī uzņēmuma, novērtējumu veicot pie gada peļņas 200 000 EUR.