Pircēji ir laimīgi, ja norēķinus var veikt vienkārši un ērti. Finanšu pasaules modernās iespējas – bezkontakta un mobilie maksājumi – ļauj ātrus norēķinus ieviest ikvienam tirgotājam un pārdevējam, atzina "Finanšu foruma. Jaunā realitāte" eksperti.
Speciālisti uzņēmējiem iesaka pievērst uzmanību tendencei, ka finanšu nozares spēlētāji (bankas) tiek "aizstumti" aizvien tālāk no tiešajiem kontaktiem ar klientiem un elektronisko maksājumu tirgū strauji ienāk jauni risinājumi.
Šo procesu nenoliedzami paātrinās arī jaunās Maksājumu pakalpojumu direktīvas (PSD2) stāšanās spēkā 2018.gadā. Patērētājiem būtisks ieguvums būs zemākas izmaksas par pakalpojumiem un lielāka drošība. Piemēram, vairumā gadījumu PSD2 aizliedz piemērot papildmaksas par karšu maksājumiem. Saskaņā ar Eiropas Komisijas aplēsēm patērētāji šādi ietaupīs apmēram 700 milj. eiro gadā. Savukārt uzlabota kontu drošība labāk aizsargās pret krāpšanu un citiem pārkāpumiem.
Tāpat PSD2 ieviešana veicinās efektīvu konkurenci elektronisko maksājumu tirgū, nodrošinot gan esošo dalībnieku veiksmīgu darbību, gan arī jaunu uzņēmumu ienākšanu.
"Patērētājiem būs plašāka un ērtāka izvēle starp dažādiem starp dažādiem maksājumu pakalpojumiem, tostarp inovatīviem risinājumiem, piemēram, maksājumu iniciēšanas pakalpojumiem," uzskata "Finanšu foruma. Jaunā realitāte" eksperts, "Eversheds Bitāns" vecākais partneris Māris Vainovskis.
Tieši tādēļ ikvienam uzņēmējam, īpaši tirgotājam, būtu vērts padomāt, vai nav pienācis laiks papildināt norēķinu metožu klāstu. Lūk, dažas modernās maksājumu iespējas.
Norēķini ar bezkontakta maksājumu kartēm
Vai kāds vēl atceras tos laikus, kad maksājumu karte bija jānovelk karšu lasītājā un jāparakstās uz čeka? Tā šķiet ļoti sena vēsture. It īpaši tiem gandrīz 20 000 cilvēkiem, kas, pēc Latvijas Komercbanku asociācijas (LKBA) apkopotās informācijas, jau izmanto bezkontakta maksājumu kartes. Tās ļauj par nelieliem pirkumiem līdz 10 EUR norēķināties bez PIN koda ievadīšanas, pietuvinot karti maksājumu terminālim.
Lielākā bezkontakta norēķinu priekšrocība ir ātrums, proti, pircējs var ātri "paķert" kādu sīkumu, "nopīkstināt" karti un dodies tālāk, bet tirgotājam daudz mazāk jāuztraucas par rindu veidošanos. Latvijā POS termināļus ar bezkontakta maksājumu iespēju lieto vairāki tūkstoši veikalu, tostarp lielie tirdzniecības tīkli "Rimi" un "Maxima". Savukārt Eiropā, pēc karšu izdevējorganizācijas "Mastercard" apkopotās informācijas, šajā ziņā līdere ir Čehija, kur pērn 77% maksājumu veikalos notika ar bezkontakta kartēm, Polijā tie bija 55%, bet Ungārijā – 40% maksājumu.
Bezkontakta maksājumi balstās uz NFC (near field communication jeb tuva darbības lauka sakaru) tehnoloģiju, kuras infrastruktūra ir lielisks pamats, lai norēķiniem ar laiku varētu izmantot, piemēram, lielo tehnoloģiju gigantu uzturētās maksājumu sistēmas.
Maksājumu termināļi kļūst "virtuāli"
Vienlaikus ļoti mainās arī paši maksājumu termināļi un bezskaidras naudas norēķini ir brīvi pieejami arī nelieliem tirgotājiem, ražotājiem, pakalpojumu sniedzējiem. Pirmkārt, klasiskie termināļi kļūst aizvien kompaktāki, tos "darbina" viedierīces vai mobilo telefonu SIM kartes.
Otrkārt, termināļus var aizvietot ar īpašu lietotni un karšu lasītāju. Piemēram, zviedru finanšu jaunuzņēmuma "iZettle" uzturētais serviss pārvērš telefonu karšu apstrādes ierīcē, kas cita starpā uztur arī bezkontakta norēķinus. Šādu risinājumu priekšrocība ir elastīgums un mobilitāte, jo tie ir lietojami jebkurā vietā, kur pieejami mobilie sakari.
"Bankām ir jāmācās strādāt digitālajā tirgū, piedāvāt digitālos pakalpojumus jeb API (aplikāciju programmējamās saskarnes) un veidot kopīgus, klientiem ērtus produktus kopā ar partneriem – uzņēmumiem. Kad bankas nonāks līdz šim digitalizācijas mērķim, tās sapratīs, ka šādiem pakalpojumiem jābūt kognitīviem, lai sasniegtu klientus jebkurā laikā un vietā," "Finanšu forumā" paustajam piekrīt "IBM Latvija" vadītājs Edijs Tanons.
Virtuālie maciņi - tehnoloģiju gigantu uzturētas norēķinu sistēmas
Ja vien viedtālrunī ir lejupielādētas un iestatītas vajadzīgās lietotnes, tas kļūst par ērtu mobilu maciņu un tā lietotājs par īsto maku var aizmirst. Piemēram, ja veikalā ir termināļi ar NFC iespējām, par pirkumiem viegli var samaksāt ar viedtālruni.
"Android pay", "Apple pay", "Samsung pay", "Amazon pay" - šķiet, vairs nav neviena tehnoloģiju giganta, kas neattīstītu savu elektronisko maksājumu servisu. Tie sasaista kopā tirgotājus, bankas, mobilo sakaru operatorus, piedāvājot iespēju fiziskā veikalā norēķināties ar mobilajiem telefoniem, kā arī tirgotāju interneta vietnēs un lietotnēs integrēt maksājumu rīku. Priekšrocība ir tūlītējs, ērts un uzticams serviss, kas patīk visām paaudzēm un kura uzturēšanai nav jātērē lieki līdzekļi.
Tiesa, lielākoties šie risinājumi darbojas valstīs, kas ir tehnoloģiju pionieri – ASV, Dienvidkorejā, Ķīnā, Austrālijā, arī Krievijā, taču pamazām tie kļūst pieejami arī Eiropā. Tā decembra sākumā "Android pay" kļuva pieejams Īrijā, kur lietotni var izmantot lielākajos veikalos, piemēram, "Tesco", kā arī, norēķinoties par kopbraukšanas pakalpojumu "Uber".
Neredzamie maksājumi – vienkārši iepērcies
"Neredzamie maksājumi" ir nākamais solis mobilo maksājumu jomā, proti, veikalā uzstādītie sensori "atpazīst" pircēju, lietotne sazinās ar banku un noraksta naudu. Cilvēks vienkārši paņem vajadzīgos produktus, iziet cauri maksājumu zonai un, piemēram, saņem īsziņu, ka ir norēķinājies. Eksperti lēš, ka tuvāko 5 gadu laikā katrs ceturtais elektroniskais maksājums varētu būt "neredzamais maksājums".