Jautā uzņēmējs: kādus kritērijus jāņem vērā, izvēloties mājas lapas vai portāla nosaukuma beigu daļu (.lv, .com, .eu utt.)? Ar ko šie varianti viens no otra atšķiras? Kas jāzina par šo tēmu?
Mūsdienās uzņēmējam ir plašas iespējas izvēlēties savam domēna vārdam vispiemērotāko paplašinājumu. To skaits nepārtraukti aug, pašlaik ir iespēja savu domēna vārdu reģistrēt teju 1000 domēnos. Taču, lai šajā plašajā piedāvājuma klāstā neapjuktu, ir svarīgi apzināties savas iespējas. Visus domēna paplašinājumus var iedalīt 3 grupās:
- valsts koda domēni jeb ccTLD (country code top level domains), piemēram, Latvijas nacionālais domēns .lv, Krievijai - .ru un .рф, Igaunijai - .ee, Eiropas Savienībai - .eu un .eю. utt (kopumā vairāk nekā 200). Izvēloties valsts koda domēnu, uzņēmējs "nošauj vairāk zaķus ar 1 šāvienu", proti, tieši uzrunā sev vēlamo mērķauditoriju, izceļot sevi, kā šai valstij piederīgu, tā veicinot un iemantojot klientu uzticību. Izvēloties konkrētas valsts domēnu, uzņēmums netieši ietekmē arī savu SEO (Search Engine Optimization – mājas lapas optimizācija). Te svarīgi zināt, ka, izvēloties attiecīgās valsts domēnu, jūsu domēna vārds šīs valsts robežās meklētājprogrammās kotēsies augstāk un būs vieglāk pieejams;
- vispārējie augstākā līmeņa domēni jeb gTLD (general top level domains), piemēram, .com, .edu, info, net, .org (kopā ap 22). Te jāpiebilst, ne visi no šīs grupas domēniem ir brīvi pieejami. Daļa domēnu ir veidoti speciālu nozaru pārstāvjiem, piemēram, .mil – tikai militārām organizācijām, .edu – tikai ar izglītību saistītām organizācijām. Turpretī jebkuram interesentam pieejamais .com domēns ir viens no populārākajiem domēna paplašinājumiem visā pasaulē, tiesa, jāņem vērā, ka tajā pieejamo skanīgo vārdu skaits nu jau ir ļoti zems;
- jaunie vispārējie augstākā līmeņa domēni jeb new gTLD ir pieejami jau no 2014.gada, populārākie: .XYZ, .SCIENCE, .CLUB, .TOP, .PARTY, .SUCKS .ADULT (to skaits nemitīgi aug). Šo jauno domēnu ideja tika izstrādāta, pamatojoties uz tēzi, ka internets attīstās ļoti strauji un esošā domēna vārdu sistēma drīz vien zaudēšot dzīvotspēju. Šie jaunie domēni ar savu parādīšanos būtiski izmainīja domēnvārdu tirgu, krasi paplašinot piedāvājumu. Mūsdienās jebkurš uzņēmums var atrast ar savu darbības nozari saistītu domēna paplašinājumu. Šādi domēni piesaista radošo jauniešu paaudzi, kuriem interesē viss atšķirīgais, tie var kalpot arī kā labs mārketinga rīks. Piemēram, mūsu pašu Liepājas tūrisma portāls: travel vai starptautiski pazīstami coffee.club vai wonder.land.
Kuru izvēlēties?
Vienas pareizas atbildes nemaz nav, jo lielāks ir uzņēmums un viņa mērķauditorija jo plašākai un pārdomātākai ir jābūt tā domēna vārda stratēģijai, bieži vien reģistrējot vairākus atšķirīgus nosaukumus dažādos domēnos. Mūsdienās domēna vārds nav tikai tehniska nianse, kas nepieciešama, lai strādātu uzņēmuma e-pasts vai mājas lapa - tā ir uzņēmuma digitālā identitāte. Domēna paplašinājuma izvēle ir atkarīga no daudziem faktoriem - jūsu uzņēmuma darbības sfēras, mērķauditorijas, kā arī paša domēna vārda mērķa (izklaidei, mārketingam vai zīmola aizsargāšanai). Jāizvērtē kritiski, vai potenciālais klients Jūsu uzņēmumu un / vai zīmolu meklēs zem .COM, .NET vai cita domēna?
Digitālā etiķete norāda, ka katra auditorija jāuzrunā tam visērtākā un pieņemamākā veidā, neaizmirstot arī par sava tēla uzticamību. NIC Latvijas uzņēmumiem vai zīmoliem iesaka sekot labas prakses vadlīnijām un par domēna vārda paplašinājumu Latvijas tirgum izvēlēties .lv. Ja uzņēmuma mērķauditorija ir Krievijas tirgus, tad, iespējams, vispiemērotākais būtu izvēlēties .ru domēnu, kā arī papildus reģistrēt alternatīvu kirilicā starptautiskajā .рф domēnā. Starptautisku domēna vārdu jeb IDN (international domain name) izvēloties, uzrunāsiet arī to auditorijas daļu, kuri nepārzina angļu valodu vai pat neorientējas latīņu alfabētā.
Cik tas maksā?
Domēnu vārdu cenas ir atšķirīgas. Katrs domēna turētājs nosaka savu cenu politiku. Piemēram, .lv domēna vārds maksā 12 EUR gadā, .ee 18 EUR gadā utt. (cenas minētas bez pievienotās vērtības nodokļa). .com var iegādāties, sākot no 0,90 EUR līdz 60 EUR, gadā šādos gadījumos neieteiktu izvēlēties lētāko variantu. Zemāka cena nozīmē, iespējams, lēnāku klientu apkalpošanas servisu, kas ir svarīgs faktors uzņēmuma nepārtrauktai darbībai. Ir jāizsver, vai pāris ietaupīti eiro atsvērs risku, ka tehnisko izmaiņu kavēšanās dēļ, mājaslapa un e-pasta adrese nestrādā.
Eiropas Nacionālo augstākā līmeņa domēnu reģistratūru padomes (CENTR) dati.
Ir vēl virkne citu faktoru, kas jāņem vērā, izvēloties savam uzņēmumam un tā darbībai vispiemērotāko domēna vārdu, ne tikai veiksmīgi izvēlēts domēna vārda paplašinājums. Bet par šo tēmu uzrakstīsim kādā no nākamajiem rakstiem iBiznesā.