Uzņēmējs jautā: agrāk sava uzņēmuma piedāvāto produktu nereti reklamēju ar baneru palīdzību dažādos interneta portālos, taču pēdējā laikā ir sajūta, ka efektivitāte krītas. Vai baneri joprojām ir modē? Kā ar tiem sasniegt iespējami augstāko efektivitāti? Un kāds vizuāli ir labs baneris?
Baneru uzdevumi un veidi ir dažādi:
- zīmola, imidža jeb brendinga baneri tiek izmantoti to patērētāju informēšanai, kuri vēl nav konkrētā zīmola lojālie klienti, pat nezina par zīmola eksistenci. Šie baneri rada pirmo iespaidu. Tajos var nebūt parādīti konkrēti produkti (vai arī pieminēti, tikai garāmejot), baneros nereti figurē zīmola moto un tēli, kas rada iespaidu par zīmolu;
- pārdošanas baneri motivē izdarīt pirkumu, piedāvājot īpašu atlaidi vai citu kārdinājumu. Atšķirībā no zīmola baneriem šo baneru rezultāti ir redzami ļoti drīz – reālajos pārdošanas rezultātos;
- specializētie baneri paredzēti specifisku mērķu sasniegšanai, konkrētām klientu grupām, piemēram, tiem, kas apskatījuši piedāvājumu, bet nav izdarījuši pirkumu.
Baneru efektivitāti mēra, vadoties no tam izvirzītajiem uzdevumiem. Pēc zīmola banera izvietošanas mēra zīmola atpazīstamību un sentimenta izmaiņas pirms / pēc kampaņas. Kā papildu rādītājs var būt arī gūtie ienākumi. Pārdošanas kampaņas gadījumā efektivitāti mēra pēc tā, vai ir izdevies ar noteikto budžetu izpildīt pārdošanas kampaņas mērķi. Jebkuram banerim vērtē, kāds ir bijis uzdevums un vai tas ir izpildīts.
Baneru zelta formulas nav
Māris Antons, digitālās komunikācijas eksperts: "Zelta formulas baneru dizainam nav. Kas vienam šķiet skaists, citam gluži pretēji – atbaidošs. Ikdienā strādājot ar medijiem, nepārtraukti veicam A/B testus, lai mērītu, kuri baneri kādām auditorijām ir jārāda, lai sasniegtu maksimāli labāko rezultātu. Šis darbs tiek veikts kampaņas laikā un gandrīz nepārtraukti, jo jau pēc pirmajiem datiem par lietotāju aktivitāti pie reklāmas materiāliem varam izdarīt secinājumus, kas strādā labāk, kas – sliktāk.
Efektīvāki visbiežāk izrādās lielie baneri, kas izvietoti pēc iespējas tuvāk lapas augšpusei un izmanto dažādas jaunās iespējas, piemēram, video, interaktīvu. Populāri ir arī izmantot portālu "ādiņas", kas nav baneri klasiskā izpratnē, bet noklāj vidi apkārt lapā esošajam saturam. Jādomā gan par baneru tekstu, gan vizuālo veidolu - tās ir savstarpēji neatraujamas lietas, ja vien, protams, mērķis nav vienkārši šokēt – tad var iztikt arī tikai ar treknu tekstu vai attēlu.
Latvijā un pasaulē baneri savu aktualitāti nezaudē un nezaudēs, jo tas jau ir sava veida standarts, kas ir pierādījis savu efektivitāti. Tiesa, nerimstas un nerimsies meklējumi pēc efektīvākiem līdzekļiem uzņēmumu mērķu sasniegšanai, kas, protams, ir labi, bet jāatceras – kas par daudz, tas par skādi.
Rezumējot: veidojot reklāmas baneri, ir ļoti konkrēti jānosaka tā mērķi un uzdevumi. Zinot mērķus, var sākt satura radīšanu un izgatavošanu."
Spēkā pieņemas baneru aklums
Edgars Koroņevskis, digitālā mārketinga eksperts, Salidziniviesnicas.lv: "Mūsdienu uzmanības laikmetā, kad dažādi vizuāli banneri savā starpā sacenšas par lapas apmeklētāja uzmanību, dažkārt novārtā paliek pats saturs. Dažkārt gadās, ka ziņu portālā sākumā vajag aizvērt vairākus bannerus, lai redzētu pašu saturu. Šādas situācijas rada pamatotu lietotāju nepatiku pret banneriem - tas traucē galvenajam mērķim - izlasīt saturu. Tādēļ arvien vairāk spēkā pieņemas tā dēvētais banneru aklums, kad lietotāji neiedziļinās vizuālajā saturā. Līdz ar to mārketingam ir jādomā par alternatīvām, kā piesaistīt auditorijas uzmanību. Mūsdienās arvien populārāks kļūst satura mārketings - veidot auditorijai noderīgu, vērtīgu saturu, ar kuru uzrunāt esošos / potenciālos klientus. Protams, šī satura izplatīšanai arī var izmantot klasiskos bannerus, tomēr līdz ar to mainās banneru saturs - tas kļūst saistošāks, aizvietojot vienkāršu paziņojumu par kārtējo izpārdošanu."
Cilvēki meklē interesanto
Artūrs Mednis, sociālo mediju un digitālās komunikācijas eksperts: "Ja no baneriem nebūtu labuma, tad neviens tos neizmantotu. Esmu novērojis, ka baneru efektivitāte krītas, taču uzņēmumi pēc inerces joprojām izmanto šo reklāmas veidu. Baneri joprojām ir veids, kā ātri informēt auditoriju.
Es gan uzskatu, ka cilvēki mūsdienās negrib lasīt un skatīties reklāmu, viņi lasa un skatās, to, kas viņiem ir interesants, dažkārt tā ir arī reklāma. Ja baneris ir interesants, ja reklāma kopumā ir interesanta, cilvēki to pamana un pat iesaka citiem, daloties sociālajos tīklos. Bieži saturs, ko redzam sociālajos tīklos, ir reklāmas, taču mēs to tā neuztveram, jo informācija šķiet noderīga. Tas ir satura mārketings. Cilvēki "nešēro" banerus, viņi "šēro" noderīgu saturu. Pētījumi apliecina, ka 92% patērētāju vairāk nekā jebkurai citai reklāmas formai uzticas saturam, ko ir radījuši viņu draugi, paziņas, radi un kolēģi, tāpēc uzņēmumiem tas būtu jāņem vērā, jāmācās to izmantot.
Joprojām daudzos portālos redzami arī tā saucamie iznirstošie baneri, uz kuriem ir jāklikšķina, lai tiktu tālāk, varētu lasīt portāla saturu. Jo mazāk vērtīgu informāciju uzņēmums vēlas nodot auditorijai, jo agresīvākas metodes tas pielieto. Cilvēki tiek piespiesti skatīties nevienam neinteresējošu ziņu. Kopumā tas ir slikti, jo neatstāj labu iespaidu ne par uzņēmumu, kurš reklamējas, ne mediju, kurā ir šāds baneris, bet psiholoģiski viss ir saprotami – ja esi atnācis uz ballīti, kurā tev neviens nepievērš uzmanību, ir jāsāk uzvesties skaļi.
Tāpat arī daudzi interneta lietotāji instalē baneru bloķēšanas programmas, lai neredzētu šo reklāmu. Portāli gan sākuši demonstrēt arī savu attieksmi, paziņojot: kamēr neatslēgsiet bloķēšanas sistēmu mūsu portālam, tikmēr neļausim lasīt saturu. Tas ir saprotami, jo interneta mediji lielākoties saturu ļauj lasīt bez maksas, tāpēc baneri nepieciešami, lai samaksātu algas darbiniekiem. Lietotājiem jāsaprot, ka šis ir veids, kā viņiem tiek nodrošināts bezmaksas saturs. Tiesa, pasaulē rodas arvien vairāk mediju, kas piedāvā maksas saturu, tādējādi zaudējot daļu apmeklētāju skaita, taču nodrošinot kvalitatīvu auditoriju un atbrīvojot sevi no nepieciešamības pārdot banerus."