Investīciju piesaistes jautājums ir aktuāls gan uzņēmuma attīstības sākumstadijā, gan arī posmā, kad uzņēmums ir ieņēmis stipras pozīcijas tirgū un vēlās attīstīties tālāk. Arvien vairāk var novērot uzņēmēju interesi attīstīties ne tikai vietējā Baltijas tirgū, bet arī starptautiski, kā arī vēlmi piesaistīt ārvalstu investīcijas attīstībai.

No investora viedokļa raugoties, investīcijas ārzemēs parasti ir rīks, lai diversificētu savu investīciju vai biznesa portfeli un palielinātu tā atdevi. Kā zināms, riska pakāpe investoriem ir cieši saistīta ar prasīto atdevi un parasti - jo lielāks ir risks, jo lielāku atdevi uz ieguldījumu prasa investors.

Zinot riska - atdeves principu, var arī secināt, ka, ieguldot ārvalstīs, salīdzinājumā ar ieguldījumu savā valstī vai reģionā, investora aplēstais risks bieži var būt lielāks. Jebkurā gadījumā ikviens investors, apsverot iespēju ieguldīt kapitālu ārvalsts uzņēmumā, noteikti saskaras ar vairākiem riskiem.

Darījuma izmaksas

Izmaksas darījuma īstenošanai citā valstī investoram bieži nav skaidri zināmas un var būt augstākas nekā savā valstī. Parasti, lai īstenotu darījumu, tiek veikta virkne darbību, kur ir nepieciešama gan intensīva komunikācija starp investoru un uzņēmēju, gan arī ar piesaistītajiem speciālistiem un uzņēmuma darbiniekiem. Šajā komunikācijā ir vairākas barjeras, kas sadārdzina procesu ārvalsts investoram – piemēram, valodas, likumdošanas un nodokļu sistēmas, tirgus zināšanas. Līdz ar to pozitīva rezultāta sasniegšanai investīciju piesaistes procesā uzņēmumam ir nepieciešams novērst iespējamos šķēršļus, lai nodrošinātu vieglu un saprotamu komunikāciju un procesa gaitu.

Valūtas risks

Jebkura investīcija ārvalstīs saistās ar valūtas risku. Pašlaik Eiropas Savienības (ES) Ekonomiskās un Monetārās Savienības regulējums nodrošina ļoti labvēlīgus nosacījumus investīcijām ES iekšienē, jo pastāv vienotā valūta un tādējādi tiek novērsts valūtas risks. Tāpēc, piemēram, ES investoram, kas iegulda Latvijas uzņēmumā un, visdrīzāk, veic investīcijas savā pamatvalūtā - eiro, būs vieglāk lemt par labu investīcijām uzņēmumā Latvijā nekā, piemēram, investoram no Indijas vai Austrālijas.

Likviditātes risks

Ieguldot kādā uzņēmumā, investors bieži var ieplānot arī savu izstāšanos no šīs investīcijas (exit). Tā, izvietojot naudu citā valstī, var pastāvēt risks, ka šī investīcija būs grūtāk pārdodama nākotnē salīdzinājumā ar investīciju savā reģionā.

Politiskais risks

Politiskais risks pastāv ikvienā valstī, bet, investējot ārvalstīs, parasti investors ir mazāk informēts par politiskajiem procesiem tur un līdz ar to politisko risku investīcijai ārvalstī var novērtēt augstāk nekā savā valstī.

Stratēģiskie vai finanšu investori

Uzsākot kapitāla investīciju piesaisti vietējā vai ārvalstu tirgū, uzņēmējam būtu jānosaka, vai mērķa investoru grupa ir stratēģiskie vai finanšu investori. Tas parasti ir atkarīgs no uzņēmuma attīstības stratēģijas, piesaistāmo investīciju mērķa, plānotās struktūras, finanšu plāna un citiem nosacījumiem.

Stratēģisko investoru ieguldījuma kritēriji parasti saistās ar paša investora biznesa mērķiem un attīstības stratēģijas, un tie var būt ļoti dažādi atkarībā no nozares, produkta un tirgus. Parasti, investējot ārzemēs, šādam investoram bieži ir svarīgi sekojošie faktori:

  • iespēja ātrāk apgūt jaunu tirgu;
  • vertikālā vai horizontālā integrācija (attīstība saistītajās nozarēs vai blakusnozarēs);
  • iespēja nekavējoties piekļūt klientu datubāzei, piegādātāju kanāliem, produktiem vai resursiem;
  • pieeja know-how vai specifiskai tehnoloģijai;
  • jaunu produktu pievienošana portfelim;
  • apjomu palielināšana;
  • sinerģiju apguve konkrētai tehnoloģijai, resursam, tirgum utt.

Parasti stratēģiskajam investoram interesē iegūt kontroli uzņēmumā vai strādāt uz partnerības principiem (piemēram, 50:50) neatkarīgi no tā, vai investors ir ārvalstu vai vietējais uzņēmums. Katrā specifiskajā gadījumā stratēģisko investoru apsvērumi būs individuāli, un, lai veiksmīgi piesaistītu šādu investoru, uzņēmējam būtu jāapzinās šāda investora mērķi, ieguldot uzņēmumā.

Ja nolemts piesaistīt

Ja esat izlēmis piesaistīt stratēģisku investoru no ārzemēm, būtu svarīgi pašam vai ar konsultanta palīdzību noteikt šī potenciālā investora profilu – no kuras valsts tas var būt, cik lielam tam jābūt kā uzņēmumam, kādus konkrēti biznesa virzienus tas pašlaik attīsta, kādi var būt tā plāni, vai investoram ir pieejams finansējums.

Ir jāatceras, ka ārvalstu stratēģiskais investors ir kompetents tirgus spēlētājs, kas var labi pārzināt jūsu uzņēmuma darbības jomu un uzdot detalizētus jautājumus gan par uzņēmuma kopējo konkurētspēju tirgū, gan par pašizmaksas veidošanās principiem, gan citām tēmām, kas saistās ar komercnoslēpumu. Līdz ar to jau procesa sākumstadijā ir nepieciešams rūpīgi atlasīt tikai tos stratēģiskus investorus, ar ko vēlaties potenciāli sadarboties ilgtermiņā, kā arī sagatavoties iespējamajiem detalizētajiem jautājumiem no investora, kas var tikt uzdoti jau agrīnā pārrunu stadijā.

Izaicinājumi

Stratēģiskā ārvalstu investora piesaiste Baltijas uzņēmumiem ir saistoša, jo tā var nodrošināt iespēju gan strādāt jaunos tirgos, gan apgūt jaunas vadības un specifiskās tehniskās zināšanas, kā arī apmainīties ar pieredzi un paplašināt savu attīstību. Tomēr praksē ir arī daudz izaicinājumu. Piemēri:

  • vietējā uzņēmēja nespēja pamatot savu konkurētspēju plašākajā tirgus kontekstā. Pat ja produkts vai uzņēmums ir tirgus līderis Latvijā vai Baltijā, tas nenozīmē, ka tas var būt interesants arī ārvalsts stratēģiskajam investoram. Pirms doties šāda ārvalsts investora meklējumos, uzņēmējam ir jāveic plašāka ģeogrāfiska reģiona tirgus analīze un jāsaprot konkurences situācija, līdzīgie produkti un konkurenti, kā arī skaidri jānoformulē sava konkurences priekšrocība, kas kalpos par pamatu nākotnes veiksmīgai attīstībai;
  • uzņēmuma izmantošana kā lēto resursu bāzi . Bieži vien vietējie uzņēmēji, īpaši ražošanas jomās ar zemu pievienotu vērtību, piesaistot investīcijas, var piedāvāt investoram kā priekšrocību tikai un vienīgi savu lētu resursu bāzi, bet ne specifisku tehnoloģiju vai unikālās zināšanas. Ieguldot šādā uzņēmumā, protams, tiek nodrošinātas darba vietas un turpināta uzņēmuma darbība, bet ne vienmēr saglabājas fokuss arī uz tehnoloģisko un intelektuālo attīstību, kas nenodrošina uzņēmumam un darbiniekiem iespēju profesionāli attīstīties;
  • uzņēmuma necaurspīdīgā uzskaite. Vēl viens šķērslis ieguldījumam ir uzņēmuma finanšu plānošanas un uzskaites nepietiekams caurspīdīgums un nespēja nodrošināt konkrēto vadības informāciju investoriem. Ne reti daudzi svarīgi operatīvie aprēķini vai cenu veidošanas principi un politika nekur netiek atspoguļoti vai fiksēti, kā arī netiek apkopota un saglabāta uzņēmuma darbības statistika griezumā pa produktu veidiem, ģeogrāfiskajiem tirgiem vai klientu segmentu sadalījumā. Protams, ārvalstu investoram, kas darbojas citā finanšu un uzskaites vidē, ir daudz grūtāk novērtēt šāda uzņēmuma darbību un izlemt par labu investīcijai;
  • uzņēmuma darbības atkarība no uzņēmuma īpašnieka vai dažiem vadītājiem. Praksē viens no visbiežākajiem iemesliem, kāpēc Baltijas uzņēmumiem ir grūti piesaistīt investīcijas un tai skaitā arī no ārvalstīm, ir uzņēmuma darbības lēmumu un partnerattiecību liela koncentrācija uzņēmuma īpašnieka rokās. Ja vietējam investoram tas dažreiz var būt pieņemami, jo tirgus ir saprotams, tad ārvalstu investoram, kas darbojas ārpus vietējā tirgus, tas rada lielu risku, ko grūti novērst uzreiz, jo tas saistās ar organizācijas pārmaiņu procesu uzņēmumā.

Sakarā ar to, ka stratēģiskā investora piesaiste parasti saistās ar pilnu vai daļēju kontroles zaudēšanu par uzņēmumu no esošā īpašnieka puses, šis process, informācijas nonākot publiskajā telpā, var pozitīvi vai negatīvi ietekmēt uzņēmuma esošu imidžu un pat konkurentu rīcību. Tāpēc parasti uzņēmuma īpašnieki vēlas, lai šāds process ir maksimāli konfidenciāls, un procesa sākumā nevēlās izpaust potenciālajiem pircējiem uzņēmuma nosaukumu vai darbības sfēru. Tas ir, protams, saprotami, jo pastāv risks, ka konkurenti var izmantot šo procesu, lai iegūtu kādu informāciju par uzņēmumu. Tomēr jāatceras, ka pārdot "produktu", kas šajā gadījumā ir investīcijas uzņēmumā (daļas uzņēmumā), var tikai nodemonstrējot to potenciālajām pircējam. Tāpēc ir svarīgi maksimāli labi sagatavoties investīciju piesaistes procesam, pirms to uzsāktu.

sheema_rakstam (742x461).jpg