Pēc aktīvām 3 gadu sarunām šī gada maijā Latvija saņēma oficiālu Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas uzaicinājumu kļūt par 35.organizācijas dalībvalsti. Jūnija sākumā tika parakstīts pievienošanās līgums. Ko tas maina?

Latvijas pievienošanās Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijai (ESAO) jau ilgāku laiku ir bijusi viena no Latvijas valdības prioritātēm. Kopā ar pārējām Baltijas valstīm interesi par ciešāku sadarbību ar ESAO izrādījām jau 1996.gadā. Ar 16.jūnija Saeimas lēmumu ratificēt Latvijas pievienošanās līgumu ESAO pirms 20 gadiem izvirzītais mērķis ir kļuvis par realitāti. Pievienošanās ESAO nav bijis pašmērķis dalībai kārtējā starptautiskajā organizācijā, bet gan instruments, kā valstij uzlabot darbību gandrīz ikvienā ekonomikas vai sociālajā jomā. Jau iestāšanās procesā esam saņēmuši vērtīgas rekomendācijas, kuras atsevišķos gadījumos ir bijušas spēcīgs stimuls iekšējām reformām. 

ESAO dalībvalstu uzaicinājums Latvijai pievienoties šai organizācijai ir starptautisks kvalitātes zīmogs. To atzinuši gan ESAO valstu pārstāvji un uzņēmēji, gan pašmāju uzņēmēji. Tas ir apliecinājums Latvijas politiskajam un ekonomiskajam briedumam un signāls investoriem un uzņēmējiem par Latvijas atbilstību augstākajiem standartiem uzņēmējdarbībā, finanšu darījumos, korporatīvajā pārvaldībā, korupcijas apkarošanā starptautiskajos darījumos un virknē citu jomu.

ESAO paplašināšanās Baltijas valstu virzienā arī vairo uzticamību visam Baltijas jūras reģionam kopumā, kas īpaši svarīgi uzņēmumiem, kuri jau piedalās vai tikai cenšas iekļauties kompleksās reģionālajās vai globālajās ražošanas ķēdēs.

Tomēr kā lielāko ieguvumu no dalības šajā organizācijā saredzam iespējas uzlabot valsts pārvaldes efektivitāti. Turpmāk saņemsim neatkarīgus un regulārus nozaru politiku un reformu vērtējumus un ieteikumus, kas sniegs iespējas politikas veidotājiem pieņemt uz pierādījumiem balstītus lēmumus valsts konkurētspējas, iedzīvotāju labklājības un sociālās drošības uzlabošanai. Dalība ESAO ir spēcīgs instruments zināšanu un prasmju pārnesei un ciešākai sadarbībai ar attīstītākajām valstīm.

Uzņēmēju ieguvumi

Iestāšanās procesā veikto izvērtējumu ietvaros tika saņemta virkne rekomendāciju, veikti tiesiskā ietvara un ieviešanas prakses uzlabojumi vairākās nozarēs, daudzi no tiem bija vērsti uz uzņēmējdarbības vides sakārtošanu un uzlabošanu un godīgas konkurences veicināšanu.

ESAO Ekonomiskā pārskata (OECD Economic Surveys Latvia 2015) ietvaros tiek sniegta iespēja gan objektīvi izvērtēt jau ieviesto politiku, gan identificēt prioritātes un iespējamos risinājumus, ņemot par pamatu ESAO dalībvalstu labāko praksi strukturālo reformu īstenošanā. 2015.gada pārskatā Latvijai rekomendācijas tika izteiktas 3 jomās:

  • produktivitātes palielināšana un noturīgas konverģences nodrošināšana;
  • valsts sektora efektivitātes uzlabošana;
  • atkārtota ekonomikas burbuļa veidošanas un plīšanas risku ierobežošana.

ESAO pastiprināta uzmanība tiek pievērsta tādiem uzņēmējiem aktuāliem jautājumiem kā nākotnes darba tirgum nepieciešamo prasmju attīstīšana. Latvijai būs iespēja vērtēt un uzlabot Latvijas izglītības sistēmas kvalitāti un efektivitāti salīdzinājumā ar citu ESAO dalībvalstu labākajiem piemēriem. ESAO īstenotais projekts "Izglītība 2030", kura mērķis ir identificēt 21.gadsimtā nepieciešanās prasmes, palīdzēs Latvijā īstenojot pāreju uz mācīšanās rezultātos balstītu izglītību.

Kā konkrētas jomas, kurās uzlabojumi jau šobrīd ir pieejami uzņēmējiem, var minēt patērētāju aizsardzību un konkurences politiku. Izmantojot ESAO dalībvalstu labāko praksi, ir izstrādāts un ieviests ārpustiesas patērētāju strīdu risināšanas mehānisms, kura mērķis ir ietaupīt gan patērētāju, gan uzņēmēju laiku un resursus. Tāpat ESAO eksperti ir snieguši rekomendācijas patērētāju aizsardzībai e-komercijas jomā, to ieviešana veicinātu patērētāju uzticēšanos e-komercijas tirgus dalībniekiem, tādējādi ļaujot uzņēmējiem aktīvāk izmantot e-komercijas potenciālu. Konkurences jomā ir izstrādātas "Konkurences novērtēšanas vadlīnijas valsts un pašvaldību lēmumu pieņēmējiem". Tiek veikti pasākumi, lai izglītotu publisko iepirkumu rīkotājus un uzņēmumus par ESAO apkopotajām pazīmēm, pēc kurām var atklāt aizliegtas vienošanās publiskajos iepirkumos. Attiecīgi ir palielinājies iepirkumu rīkotāju ziņojumu skaits Konkurences padomē par iespējamām aizliegtas vienošanās pazīmēm pretendentu starpā, ir paplašināts sadarbības partneru loks un veicināta izpratne par patiesu konkurenci publiskajos iepirkumos.

Raugoties plašāk, dalība ESAO ļaus veicināt tiešos ekonomiskos sakarus gan ar 34 ESAO dalībvalstīm, gan attīstīt sadarbību ar vairāk nekā 100 ESAO partnervalstīm, ar kurām organizācija sadarbojas, piemēram, ar strauji augošajām jaunajām tirgus ekonomikām: Ķīnu, Indiju, Brazīliju un citām. Latvija kļūst atpazīstama valstīs, ar kurām līdz šim ekonomiskajā un tirdznieciskajā sadarbībā nav pilnībā izmantots viss potenciāls. Bez 21 Eiropas Savienības dalībvalsts ESAO ir tādas ekonomiski nozīmīgas valstis kā ASV, Kanāda, Japāna, Dienvidkoreja, Austrālija, Jaunzēlande, Šveice, Meksika, Čīle, Turcija u.c. Tas veicinās iespējas Latvijas uzņēmumiem apgūt jaunus eksporta tirgus.

Ar iestāšanos ESAO Latvija tiks iekļauta dažādos pētījumos, datu bāzēs un publikācijās, kam uzticas ārvalstu investori, starptautiskas finanšu institūcijas un uzņēmēji. Latvijas sniegums tiks salīdzināts ar pārējām ESAO dalībvalstīm, būs skaidrāk izgaismotas mūsu stiprās un vājās puses un sniegtas rekomendācijas.

Rezumējums: piedaloties ESAO darbā, varēsim gūt plašas, dziļas zināšanas un politikas instrumentus, kļūt starptautiski redzami, bet tikai no mums pašiem ir atkarīgs, cik lielā mērā šos potenciālos ieguvumus pratīsim izmantot. Prasmīgi pielietojot ESAO valstu pieredzi un ekspertīzi, varam izvairīties no citu kļūdām, kas taupīs gan mūsu laiku, gan naudu.