Šogad kopumā jaunu vieglo automašīnu tirgus Latvijā varētu sasniegt 20% izaugsmi, salīdzinot ar 2015.gadu, prognozēja Auto asociācijā.

Atbilstoši asociācijas datiem arī šogad sešos mēnešos Latvijā reģistrēja par 20% vairāk jaunu vieglo pasažieru automobiļu un vieglā komerctransporta, sasniedzot kopumā 9718 vienības. Auto asociācijas projektu vadītājs Pēteris Rubulis skaidroja, ka pieauguma pamatā ir kāpums jauno vieglo pasažieru automašīnu tirgū, jo vieglā komerctransporta segmentā pirmajā pusgadā ir reģistrēts 15% kritums. Tas saistīts gan ar nestabilitāti ekonomikā Krievijas un Ukrainas konflikta dēļ, gan izmaiņām nodokļu likmēs attiecībā uz vieglo komerctransportu.

"Savukārt vieglajam pasažieru transportam šis gads ir labs, jo auto nozarē ir atgriezies finansējums. Iespējams, jau ir nomainījusies auto pircēju paaudze, iespējams, pilnībā ir notikusi attīrīšanās no negatīvajām krīzes laika sekām kreditēšanā. Pašlaik auto iegāde ar banku finansējumu ir augusi par 36%. Turklāt tas attiecas gan uz juridiskajām, gan privātpersonām," sacīja Rubulis, piebilstot, ka salīdzinājumā ar pagājušo gadu būtiski ir palielinājies auto reeksports.

Asociācijas viceprezidents Rūtiņš atzīmēja, ka reeksporta pieaugums pirmajā pusgadā veido aptuveni 1200 vienību. "Ja kopējais tirgus pieaugums, salīdzinot ar pagājušā gada pirmo pusi, ir 1700 vienību, tad pieaugums vietējā tirgū ir tikai 500 vienību. Tad vēl ir jāatceras, ka bija ļoti liels policijas automašīnu iepirkums, kam apjomīgas piegādes notika jūnijā. Ja atskaitām arī to, tad dabīgais tirgus pieaugums ir ļoti mazs, gandrīz nulle. Tirgus ir ļoti salīdzināms ar pagājušo gadu," skaidroja Rūtiņš.

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka reeksports vienmēr bijusi dabīga tirgus daļa. "Lai cik tas neliktos jocīgi – Latvija eksportē automobiļus. Tā vienmēr ir bijusi dabīga tirgus daļa. Ražotāji savu produkciju mēģina plānot pa tirgiem, bet to nekad precīzi nevar izdarīt. Piemēram, kādā valstī tiek prognozēta kāda auto modeļa 200 vienību pārdošana, bet mainās kādas nodokļu likmes, svārstības piedzīvo iedzīvotāju maksātspēja, notiek neprognozētas ģeopolitiskās norises, un šo plānu izpildīt vairs nav iespējams. Savukārt kādā citā valstī pieprasījums neplānoti palielinās. Tad nu arī šīs automašīnas ir jāpārvieto un parādās reeksporta kanāli, lai mašīnas, kuras kaut kur nav pieprasītas, nogādātu tur, kur pieprasījums ir," skaidroja asociācijas viceprezidents.

Tāpat viņš norādīja, ka pārsvarā tiek reeksportēti tādi spēkratu modeļi, kas nav raksturīgi Latvijas tirgum - lielā mērā tie ir mazo klašu modeļi.

Savukārt, prognozējot auto tirgus attīstībā šogad kopumā, Rūtiņš sacīja, ka nekas neliecina, ka pieauguma līkne varētu iet stipri uz leju. "Gada otrajā pusē turpinās automašīnu piegādes policijai, 40-50 mašīnas būs jāpiegādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam. Tāpat turpināsies auto iegādes kreditēšana un reeksports. Ja nenotiks nekas ārkārtējs, tad domāju, ka pieaugums arī gadā kopumā būs ļoti līdzīgs pirmā pusgada rezultātiem," teica asociācijas viceprezidents.

BNS_logo.jpg