Latvijas loģistikas nozarei nāktu par labu tajā strādājošo uzņēmumu licencēšana un mazāka birokrātija kravu apstrādē, uzskata konferences "Eksports. Imports. Attīstība" eksperts, AS "Sonora" valdes priekšsēdētājs Jānis Mozga.

Viņaprāt, lielāka caurspīdība un ērtāka pārvadājumu noformēšana ļautu paaugstināt pakalpojumu kvalitāti un stiprinātu nozares prestižu.

Diemžēl kravu nosūtītājiem diezgan bieži nākas saskarties ar krāpniecības gadījumiem, kad pārvadājumus piedāvā "tukši" uzņēmumi, kuriem nav vērā ņemamu aktīvu un kuri nesniedz atbilstošas garantijas. Kaut arī visbiežāk šādas situācijas skar nelielus sūtījumus, tomēr tās negatīvi ietekmē loģistikas nozares reputāciju un uzticību ārvalstu partneru acīs.

Tādēļ aizvien vairāk valstu ievieš pārvadātāju licencēšanu, kas ļauj izvērtēt uzņēmumu kompetenci un noteikt obligātas prasības pakalpojumiem, tostarp obligātu atbildības apdrošināšanu, kas garantētu drošu kravu piegādi arī neparedzētās situācijās. Lietuvā ir uzsākts darbs pie nepieciešamo normatīvo aktu izstrādes. Uzņēmumu licencēšana veiksmīgi darbojas vairākās citās valstīs, piemēram, Beļģijā un Francijā. Par to aizvien uzstājīgāk runā arī Latvijas loģistikas uzņēmumi, uzsver Mozga.

Pārvadājumu nozares prestižs ir svarīgs faktors, kas palīdz pielāgoties izmaiņām globālajā biznesa vidē. Pēdējo gadu ģeopolitiskie satricinājumi un iespējamie risinājumi, kā uzņēmēji varētu labāk aizvietot ierastos eksporta un importa tirgus, 1.februārī būs viena no tēmām forumā "Eksports. Imports. Attīstība", kurā piedalīsies Latvijas un ārvalstu loģistikas nozares pārstāvji.

Kā potenciālais galamērķis un viena no iespējamām atbildēm spēcīgajām izmaiņām pārvadājumu plūsmās bieži vien tiek minēta Ķīna. "Ja visas kārtis sakritīs pareizi, proti, būs ieinteresēti ražotāji, pievilcīgi pārvadājumu tarifi, valsts atbalsts eksportam, tad iecerētais Ķīnas virziens būs veiksmīgs," stāsta "Sonora" valdes priekšsēdētājs.

Ar Ķīnu Latvijai jau ir izveidojusies samērā regulāra sadarbība, viņš piebilst.

Konkurence par kravām Baltijas jūras reģionā ir ļoti sīva, to būtiski ietekmē arī piegāžu apsīkums Krievijas virzienā, tādēļ pakalpojumu kvalitātei ir ārkārtīgi būtiska nozīme. Labs piemērs, pēc eksperta domām, ir Kotkas osta Somijā, kur ir mazāka birokrātija, tādējādi pārvadātājiem ir daudz vienkāršāk strādāt.

"Kravas nonāk tur, kur ir ērta noformēšana un izdevīgi tarifi. Piemēram, "Latvijas dzelzceļš" 2016.g beigās nedaudz pamainīja tarifu politiku attiecībā uz akmeņogļu kravām, tas uzreiz piesaistīja papildu apjomus Latvijas ostu virzienā," skaidro loģistikas uzņēmuma pārstāvis.

Jāņem vērā, ka kravu pārvadājumi un loģistika iet roku rokā ar ģeopolitiskajām realitātēm. Valstis darbojas dažādās savienībās, un tranzīta nosacījumi ir atkarīgi no tā, kurā aliansē konkrētā valsts ir iestājusies. Piemēram, attiecību iespējamā pasliktināšanās ar Krieviju var ietekmēt arī sadarbību ar pārējām Muitas savienības valstīm - Baltkrieviju, Kazahstānu, utt.

Vienlaikus "Sonora" valdes priekšsēdētājs uzsver, ka tuvākajā laikā nozarē netiek gaidītas negatīvas izmaiņas. Drīzāk pat otrādi: kaut arī ir daudz faktoru ar nezināmu ietekmi - jaunā ASV prezidenta Donalda Trampa darbība, naftas cenu svārstības, attiecības ar Krieviju, tomēr var prognozēt nelielu izaugsmi 2017.gadā.