Tiešā tirdzniecība ir kļuvusi par izplatītu pārdošanas metodi, un ar interneta un sociālo mediju sniegtajām priekšrocībām mēs piedzīvojam tās popularitātes stabilu pieaugumu. Tiešās tirdzniecības spēks slēpjas personīgajā attieksmē pret klientu un servisā, ko tā nodrošina, uzskata Gintautas Zaleckas, Baltijas Tiešās tirdzniecības kompāniju asociācijas ģenerālsekretārs.
Tiešās tirdzniecības popularitāte dažādās valstīs atšķiras, bet kopējā tendence ir viennozīmīga - šī nozare aug. Eiropā, vadoties pēc tirgus lieluma, līdere tiešajā tirdzniecībā ir Vācija. Ja vadās pēc uzņēmumu skaita un popularitātes - tiešā tirdzniecība kā atsevišķs produktu un pakalpojumu pārdošanas kanāls - vadošo vietu ieņem Francija, kur atrodami daudzi tiešās tirdzniecības uzņēmumi, kas pārstāv dažādas produktu grupas.
Runājot par tiešās tirdzniecības nozari Baltijas valstīs, tad 4 gadu šķērsgriezumā (2011-2015) ikgadējais nozares mazumtirdzniecības pārdošanas rādītājs Latvijā sasniedza 7,3%, Igaunijā 7,4%, savukārt Lietuvā 8,3%, kamēr pasaulē vidējais rādītājs bija 6,8%. "Tiešā pārdošana tika galvenokārt veicināta, pieaugot patērētāju tēriņu apjomam un tiešās pārdošanas aģentu skaitam. Rezultāti pierāda, ka cilvēkiem patīk šāda veida preču iegāde - ar iespēju saņemt augsta līmeņa personīgu servisu", stāsta Gintautas Zaleckas, Baltijas Tiešās tirdzniecības kompāniju asociācijas ģenerālsekretārs.
Latvijā tiešajā tirdzniecībā iesaistīto cilvēku skaits pēdējo gadu laikā ir stabili audzis par vairākiem procentiem. Tiešās tirdzniecības pārstāvji izmanto interneta sniegtās iespējas, lai pārvaldītu un veicinātu savu biznesu - sasniegtu potenciālos klientus un uzturētu saikni ar jau esošajiem klientiem. Un tomēr, joprojām pastāv daudz neizmantotu iespēju un tiešās tirdzniecības biznesam piemīt milzīgs potenciāls. "Es vēlos akcentēt, ka spēja būt veiksmīgam tiešās tirdzniecības pārstāvim neaprobežojas ar viena tipa cilvēkiem. Tās var būt māmiņas, ambiciozi cilvēki vai tie, kuri agrākā vecumā ir devušies pensijā un citi. Tiešā tirdzniecība ir piemērota plaša spektra cilvēkiem tās pielāgojamības dēļ. Tā ir pieejama katram, neskatoties uz dzimumu, iepriekšējo profesionālo darba pieredzi vai izglītību. Tirdzniecības aģents saņem visu nepieciešamo apmācību un atbalstu no tiešās tirdzniecības uzņēmuma, ar kuru attiecīgā persona ir nolēmusi sadarboties", uzsver Zaleckas kungs. Veiksmīga nozares pārstāvja attieksmei ir jābūt pozitīvai, uz rezultātiem orientētai, kā arī nepieciešama vēlme šajā jomā darboties.
Ir svarīgi nodrošināt savstarpēju mijiedarbību starp tiešās tirdzniecības aģentu un uzņēmumu, ko viņš vai viņa pārstāv. Apmācības, kas noritējušas industrijas profesionāļu vadībā, regulāras tikšanās ar uzņēmumu pārstāvjiem un aktivitātes pašizaugsmei, katrs atsevišķi un visi kopā, palīdz nodrošināt to, lai tirdzniecības pārstāvis savas profesionālās darbības ietvaros paustu uzņēmuma vērtības piemērotākajā veidā. Kvalitatīva komunikācija, kas atspoguļo nodošanos un atbildīgu attieksmi gan no uzņēmuma, gan tiešās tirdzniecības aģenta pārstāvja, nodrošina veiksmīgu sadarbību abām iesaistītajām pusēm.
Starptautiskā uztura kompānija "Herbalife" ir viens no labās prakses piemēriem tiešās tirdzniecības nozarē, kur dažāda vecuma cilvēki ar atšķirīgām interesēm un personībām, var atrast veidu, kā attīstīt jau piemītošās prasmes un uzlabot savu, kā arī savu klientu dzīves. Kopš 1980. gada "Herbalife" neatkarīgo partneru tīkls pieaudzis līdz 2,1 miljonu pārstāvju. Lai nodrošinātu augsta līmeņa apkalpošanu, katrs neatkarīgais aģents tiek apmācīts un prasmes, kas tiek iegūtas apmācību laikā, ir noderīgai ne tikai šī darba veikšanai, bet arī ilgtermiņā.
Tehnoloģijas un sociālo mediju platformas paaugstina tiešās tirdzniecības popularitāti un efektivitāti
Kādu laiku iepriekš tika uzskatīts, ka jaunās tehnoloģijas un internets sagraus tiešās tirdzniecības biznesu, bet notika tieši pretējais - tehnoloģiju piedāvātās iespējas tiek izmantotas kā priekšrocības, šādā veidā nodrošinot straujāku tiešās tirdzniecības nozares izaugsmi. Jaunās tehnoloģijas būtiski paaugstina tiešās tirdzniecības efektivitāti - mobilo tālruņu lietošanas paradumi un pieeja internetam gandrīz jebkurā vietā un laikā. Tiešās tirdzniecības aģenti rada iespēju sasniegt savus klientus 24 stundas dienā un 7 dienas nedēļā.
Pēc Zaleckas kunga domām, sociālo mediju platformas, piemēram, Facebook, Instagram un citas, ir svarīgi rīki katram tiešās tirdzniecības aģentam, jo palīdz sekmēt biznesu. Mūsdienās nav nepieciešams satikt kādu fiziski, lai saņemtu konsultāciju vai iepazīstinātu un ieteiktu jaunu produktu. To ir iespējams paveikt tiešsaistē, vienlaikus neaizmirstot par personīgu saskarsmi ar klientu.
Būtiska pārdevēja personība un pieeja darbam
Pastāv piecas galvenās īpašības, kas nepieciešamas katram veiksmīgam tiešās tirdzniecības aģentam. Tās ir empātija, fokuss, atbildība, optimisms un tiekšanās uz panākumiem. Empātija ļauj tirgotājam saprast klientu, parādīt rūpes un ieinteresētību atrast piemērotāko risinājumu, tajā pašā laikā nodrošinot klienta apmierinātību. Atbildības sajūta un fokuss, par spīti dažādiem apstākļiem, ļauj apzināties un sasniegt izvirzītos mērķus. Tiešās tirdzniecības industrija ir izaicinājumu pilna. Optimisms un tiekšanās uz panākumiem ir īpašības, kas noderēs sarežģītās situācijās. Cilvēkam ir nepieciešama neatlaidība - rakstura iezīme, kas ir kritiska tirdzniecības pasaulē, jo tā, kā jebkurš cits darbs ar cilvēkiem, var būt izaicinājumu pilna.
Uzņēmumi, kas atceras, ka viņu tirdzniecības pārstāvji ir tie, kuri nes tālāk uzņēmuma vēstījumu potenciālajiem un jau esošajiem klientiem, un ka aģentu labklājība ir viena no prioritātēm, var sev nodrošināt vadošās pozīcijas tirgū. Apmierināts tiešās tirdzniecības aģents nozīmē labvēlīgu attieksmi pret klientu, kā arī augsta līmeņa apkalpošanu un pozitīvu uzņēmuma pozicionēšanu tirgū kopumā.
Gan uzņēmumu pārdošanas apgrozījums, gan tiešajā tirdzniecībā iesaistīto cilvēku skaits pēdējos gados ir stabili audzis. Tas nodrošina jaunas iespējas daudziem cilvēkiem, kuri ir gatavi strādāt un pilnveidoties. Tehnoloģiju attīstības rezultātā, sociālo mediju platformu iespaidā un darba paradumu maiņas dēļ, tiešās tirdzniecības industrijai ir paredzama stabila nākotne.