Tradicionālās bankas pārdzīvo uzticēšanās krīzi un tas paver iespējas nebanku finanšu pakalpojumu sniedzējiem, secināts biznesa konsultāciju un audita pakalpojumu sniedzēja EY pētījumā par komercbanku nozīmi pasaulē.
Aptauja atklāj, ka pasaulē pēdējā gada laikā 40% patērētāju ir izmantojuši finanšu pakalpojumus, ko sniedz nebanku finanšu tirgus uzņēmumi, bet vēl 20% grasās šādus pakalpojumus izmantot tuvākajā laikā.
No izvaicātajiem respondentiem 48% atzīst, ka viņu pamata banka "droši glabā manu naudu", bet 26% uzskata, ka tradicionālās bankas "sniedz nesavtīgus padomus". Pēc pētnieku paustā, tieši šī uzticēšanās krīze paver iespējas nebanku finanšu pakalpojumu sniedzējiem apdraudēt tradicionālo banku sektoru, plaši izmantojot mobilo tehnoloģiju radītās iespējas, paziņojumā medijiem informē EY.
"Pētījums atklāj paradoksu - tikai katrs ceturtais respondents tic, ka komercbanka, kurai ir filiāles, nodrošina patiesi nesavtīgu padomu klienta vajadzībām, savukārt tikai internetā bāzēta finanšu pakalpojumu sniedzēja padoma nesavtīgumam uzticētos 29% klientu. Arī tas ir maz, taču nozīmīgs ir pats fakts, ka tikai internetā bāzētam pakalpojumu sniedzējam uzticas vairāk nekā tradicionālai bankai. Filiāles ir labākais kanāls cilvēciskai saskarsmei un finanšu padomam, taču pētījums parāda, ka cilvēki tam īsti neuzticas," komentē EY partneris Baltijā Guntars Krols.
Viņa ieskatā bankas, tostarp arī Latvijā, nereti labi tiek galā ar finanšu pakalpojumu digitalizāciju un Latvijas bankām ir lieliski mobilie risinājumi, taču uzticēšanās trūkums bankas kā partnera padoma nesavtīgumam var pavērt durvis finanšu tehnoloģiju jeb "fintech" uzņēmumu attīstībai. "Pētījums rāda, ka tieši uzticēšanās, nevis tehnoloģiju priekšrocības, ir "fintech" uzņēmumu iespēja," papildina Krols.
Pētījums atklāj, ka patērētāji joprojām augstu vērtē bankas fizisku klātbūtni - 66% patērētāju pasaulē uzskata, ka bankai svarīga ir labi attīstīta klātbūtne mobilo tehnoloģiju rīkos, taču 60% pētījuma respondentu atzīst, ka arī bankas fiziskai klātbūtnei ar filiālēm ir nozīmīga loma.
"Fintech" uzņēmumi pašlaik piesaista daudz uzmanības kā inovāciju ģeneratori, taču EY pētījums rāda, ka ir par agru norakstīt tradicionālo banku filiāļu modeli, ja vien to papildina labi tiešsaistes risinājumi, atzīmē Krols. Viņš norāda, ka cilvēki joprojām vēlas bankas un tās speciālistu fizisku pieejamību, kas ir tradicionālā banku sektora būtiska priekšrocība, ja vien izdotos stiprināt vispārēju uzticēšanos banku sektoram.
Pētījuma "The Relevance Challenge" aptaujā piedalījušies aptuveni 55 000 respondentu 32 pasaules valstīs.