Latvijā jāveido labvēlīga vide, kurā attīstīties dalīšanās ekonomikas platformām, un kopbraukšanas regulējuma ieviešana ir būtisks solis, lai jauni uzņēmumi kļūtu par tirgus līderiem, līdzīgi kā tas notika ar Igaunijā veidoto "Taxify" vai pasaulē plaši zināmajiem "Uber" un "Airbnb", sacīja Latvijas "Start-up" uzņēmumu asociācijas valdes priekšsēdētāja Jekaterina Novicka.
"Dalīšanās ekonomika aizvien straujāk ienāk mūsu ikdienā, un tai nepieciešams atbilstošs regulējums. Valstij ir jāizmanto visi tās rīcībā esošie līdzekļi, lai atbalstītu "start-up" ekosistēmu un radītu labvēlīgu vidi konkurētspējīgas uzņēmējdarbības attīstībai. Latvija diemžēl pagaidām atpaliek no Igaunijas un Lietuvas, tai skaitā kopbraukšanas regulējuma jomā. Lietuva ir kļuvusi par pirmo Eiropas valsti, kur šāds regulējums jau ir pieņemts. Arī Igaunija likumdošanas procesā ir soli priekšā Latvijai," norāda Novicka.
Viņa piebilda, ka dalīšanās ekonomika un informācijas pakalpojumi sniedz iespēju attīstīt valsts ekonomisko izaugsmi. Digitālie transporta tīkli veicina ekonomisko brīvību, radot platformas, kas piedāvā elastīgas darba iespējas aktīviem iedzīvotājiem, lai gūtu papildu ienākumus. Vienlaikus šīs iespējas prasa no kopbraukšanas nozares nodrošināt disciplīnu attiecībā pret patērētājiem, to tiesību ievērošanu, drošību un datu aizsardzību.
"Jāatzīmē, ka kopbraukšanas regulējums ir tikai daļa no acīmredzami pozitīvās tendences atbalstīt "start-up" jomu Latvijā. Mums ir svarīgi būt pirmajās rindās, ieviešot un izmantojot dalīšanās ekonomikas sniegtās iespējas, jo tikai tā Latvija spēs labāk piemēroties globālajiem izaicinājumiem un gūt no tiem labumu," uzsvēra Novicka.
Novicka sacīja, ka arī Eiropas Komisija (EK) ir izstrādājusi dalīšanās ekonomikas vadlīnijas, kas nosaka nepieciešamību dalībvalstīm izveidot regulējumu, lai nodrošinātu nodokļu un cita veida atbalstu dalīšanās ekonomikas, piemēram, kopbraukšanas pakalpojumu īstenošanai. Vadlīnijas arī nosaka aizliegumu likt tiesiskus šķēršļus šādu pakalpojumu nodrošināšanai. "Saskaņā ar EK aplēsēm dalīšanās ekonomika ES tautsaimniecībā varētu nodrošināt papildus līdz pat 572 miljardiem eiro. Arī Latvijas "start-up" uzņēmumiem ir lielas iespējas iekarot šo globālā mērogā strauji augošo tirgu," sacīja asociācijas pārstāve.
Saeima aizvadītajā nedēļā pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstīja grozījumus Autopārvadājumu likumā, ar kuriem paredzēts Latvijā ieviest kopbraukšanas pakalpojumus.
Iepriekš Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija vienojās likumprojektu būtiski uzlabot, izveidojot darba grupu deputāta Edvarda Smiltēna (V) vadībā, kurā darbosies deputāti, pārstāvji no Autotransporta direkcijas, Satiksmes ministrijas, taksometru nozares, Valsts ieņēmumu dienesta un citām iesaistījām pusēm, lai, likumprojektu skatot otrajā lasījumā, to varētu pilnveidot.
Piedāvāto regulējumu jau kritizējusi Autotransporta direkcija, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija, kā arī taksometru kompānijas, paužot, ka tādējādi nozarei tiek piedāvāts ērtāks modelis nodokļu nemaksāšanai. Arī satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) uzsvēris, ka izmaiņas regulējumā būtu jāvirza noteiktajā kārtībā - diskusijās ar ministrijām un nevalstisko sektoru, nevis atsevišķiem deputātiem likumprojektu uzreiz iesniedzot Saeimā.