"Latvijas dzelzceļš" (LDz) kopā ar Čehijas kompāniju "CZ LOKO" un Kanādas uzņēmumu "Ballard Power Systems" parakstīja saprašanās memorandu, kas paredz apvienot pieredzi un kompetences, lai izstrādātu tehnoloģisko risinājumu ūdeņraža-elektriskai lokomotīvei uz ČME3 manevru lokomotīves bāzes.

Ekspluatējot pārbūvēto manevru lokomotīvi, plānots samazināt trokšņa emisiju un vibrāciju līmeni, kā arī pilnībā samazināt dzinēja radīto izmešu daudzums.

"Ar ūdeņradi darbināmas lokomotīves mūsdienās vairs nav zinātnisks eksperiments vai futūristisks sapnis. Tā ir realitāte, kurā apvienotas mūsdienu tehnoloģijas un zināšanas. Pāreja uz ūdeņradi kā enerģijas nesēju, iezīmē jauna tehnoloģiska laikmeta sākšanos transporta segmentā, ko raksturo efektīva energoresursu izmantošana un apkārtējās vides piesārņojuma samazināšana", uzsver VAS "Latvijas dzelzceļš" valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš.

"Sadarbībā ar "CZ LOKO" līdz šim veiksmīgi esam realizējuši divus ritošā sastāva modernizācijas projektus. Faktiski no jauna uzbūvētas gan manevru lokomotīves ČME3M, gan arī maģistrālā dīzeļlokomotīve 2M62UM", turpina E.Bērziņš.

Projektā paredzēts piesaistīt LDz meitas kompāniju SIA "LDz Ritošā sastāva serviss", kas ar tās rīcībā esošajiem resursiem spētu veikt lokomotīves pārbūvi, "CZ LOKO" nodrošinātu nepieciešamās sastāvdaļas un izstrādātu projekta dokumentāciju, savukārt, "Ballard Power Systems" ir ūdeņraža kurināmo elementu sistēmas ražotājs un piegādātājs. Projekta izstrādē zinātniski tehnisko atbalstu sniegs arī Latvijas Zinātņu akadēmija.

Līdzīga veida projekti jau realizēti Lielbritānijā, ASV, Dānijā, Japānā, Vācijā, Indijā, Ķīnā un Dienvidāfrikā.

Kā zināms, Eiropas Komisija ir norādījusi uz nepieciešamību līdz 2050.gadam samazināt CO2 emisiju līmeni transporta nozarē pa 60%. Ūdeņraža tehnoloģijas ir ilgtermiņa energorisinājums, jo tās ražošanā var izmantot visus primāros energoresursus.

BNS_logo.jpg