Pusi aptaujāto Latvijas iedzīvotāju neatturētu ģimenes vai draugu iebildumi, realizējot ieceri par sava biznesa uzsākšanu, atklājies tiešās pārdošanas uzņēmums "Amway" globālajā uzņēmējdarbības pētījumā (AGER).
Salīdzinājumā ar 2015.gadu, kad pētījums tika veikts iepriekšējo reizi, par 13% vairāk cilvēku savu biznesu sākt neatturētu ģimenes vai draugu iebildumi, apliecinot pieaugošo pārliecību savu mērķu sasniegšanā un noturību pret sociālo spiedienu.
Psiholoģe Zane Avotiņa norāda, ka izvēle sākt biznesu, neraugoties uz citu viedokli, var būt saistīta ar cilvēku vēlmi izjust ekonomisku patstāvību, būt neatkarīgiem, un organizēt savu profesionālo darbību. Pēc ekspertes domām, cilvēkus mazāk biedē riski, bet citu pozitīvā pieredze iedvesmo un iedrošina. "Sabiedrība kļuvusi drošāka. Jāuzsver gan, ka sākt ar ideju un izveidot savu biznesu ir salīdzinoši vienkārši, taču ne katram izdodas attīstīt uzsākto. Veiksmīgāki būs tie, kuri ir spējīgi spriest analītiski, apvienot un vadīt. Viena no profesionāļa raksturojošām īpašībām ir entuziasms," atzina psiholoģe.
Pētījums liecina, ka 48% aptaujāto ģimenes cilvēku neatturētu tuvāko iebildumi, realizējot ieceri par sava biznesa uzsākšanu, kas ir vairāk nekā pērn, kad šādu atbildi sniedza 39% attiecīgās grupas respondentu. Vispārliecinātākie ir gados jaunie topošie uzņēmēji – seši no desmit respondentiem vecumā no 20 līdz 29 gadiem apliecina, ka tuvinieki un draugi neaizkavētu viņu apņemšanos uzsākt savu biznesu. Savukārt šaubīgākie ir respondenti vecumā no 40 līdz 49 gadiem (44%). Savukārt vecuma grupā pēc 70 gadiem vairums jeb 56% senioru ir gatavi īstenot uzņēmējdarbību arī bez tuvāko atbalsta.
"Nav pārsteiguma, ka ļaudis vecumā no 40 līdz 49 gadiem vismazāk gatavi iesaistīties uzņēmējdarbībā - tas ir vecums, kad jādomā par ģimeni un viņi nevar atļauties riskēt. Labās ziņas - vecāka gada gājuma cilvēki (70+) ir pārliecināti par savu spēju sākt biznesu," teica Rīgas Ekonomikas augstskolas rektors un profesors Anders Palzovs, piebilstot, ka biznesa uzsākšana ir mazāk atkarīga no vecuma, bet vairāk no attieksmes.
AGER (Amway Global Entrepreneurship Report 2016) pētījums veikts, aptaujājot katrā valstī, tajā skaitā Latvijā vidēji 1000 iedzīvotāju vecumā no 15 gadiem klātienē un telefonintervijās. Kopā pasaulē šogad aptaujāts 50 861 cilvēks. Pētījums veikts 45 valstīs.