Latvijā kā vienā no pirmajām valstīm pasaulē tika prezentēts Smart-ID - jaunākās paaudzes autentifikācijas līdzeklis, kas veidots uz viedtālruņa platformas un turpmāk Latvijas iedzīvotājiem dos piekļuvi bankām un dažādiem digitālajiem pakalpojumiem ar viedtālruņa palīdzību.

Smart-ID ir mobilā lietotne (aplikācija), kura vienkārši un droši ļaus piekļūt dažādiem e-pakalpojumiem. Latvijā Swedbank un SEB banka gatavojas to piedāvāt saviem klientiem jau šī gada pirmajā pusē.

Sākotnēji Latvijā tā būs alternatīva banku kodu kartēm un kodu kalkulatoriem ar vēl lielāku drošības pakāpi, taču ar laiku var tikt izmantots arī citās nozarēs, arī dokumentu parakstīšanai ārpus internetbankām.

Potenciāls jaunā rīka izmantošanai ir liels - 1,4 miljoni banku klientu ir internetbanku lietotāji. Saskaņā ar Latvijas interneta asociācijas 2016.gada datiem, jau šobrīd 800 000 Latvijas iedzīvotāju lieto internetu mobilajos tālruņos. Savukārt TNS dati liecina, ka patlaban jau 61% no visiem Latvijas iedzīvotājiem ir viedierīces.

Globāli inovatīvo risinājumu ir izstrādājusi pieredzējusi Igaunijas sertifikācijas kompānija SK ID Solutions, kas ir izstrādājusi un ilgstoši sekmīgi attīstījusi valstiskus droša elektroniskā paraksta risinājumus. Latvijas iedzīvotājiem kā vieniem no pirmajiem tiks sniegta iespēja izmantot inovācijas priekšrocības, kas padara piekļuvi savām finansēm tik ērtu kā vēl nekad.

Kā lietot Smart-ID

Smart-ID ir atsevišķa mobilā lietotne (aplikācija) viedierīcēm, kuru varēs lejupielādēt Appstore un Google play vietnēs un pēc tam pieslēgt ar savu esošo bankas kodu karti vai kalkulatoru. Pēc tam būs jāizvēlas tikai divi PIN kodi, kuri būs jālieto, pieslēdzoties internetbankai (PIN1) un apstiprinot maksājumus vai parakstot dokumentus (PIN2). Tas nozīmē, ka turpmāk, lai lietotu e-pakalpojumus, pietiks tikai ar viedtālruni - nebūs jānēsā līdzi kodu karte vai kodu kalkulators. Smart-ID ir iespējams lietot arī uz vairākām viedierīcēm, kas padara to vēl ērtāku.

Smart-ID atbilst mūsdienu tehnoloģiju un drošības prasībām, tajā ir izmantotas jaunākās kriptogrāfijas metodes. Tas ir īpaši ērts, jo mobilais telefons vienmēr ir līdzi, savukārt telefona nozaudēšanas gadījumā Smart-ID aizsargā izvēlētie PIN kodi.

Mobilā realitāte

“Smart-ID risinājums iet arī roku rokā ar mobilās bankas attīstību, jo savu finanšu pārvaldīšanai cilvēkam tagad ir vajadzīga tikai viena viedierīce, kas ir vienmēr līdzi. Šis inovatīvais risinājums atbilst globālajām tendencēm - jau šobrīd viedierīču lietošana būtiski apsteidz parasto datoru lietošanu, un nākotnē šis atrāvums tikai palielināsies. Turklāt pasaulē aptuveni piektdaļa no tā saucamās millenium paaudzes (18-34 gadi) lieto tikai viedierīces, Smart-ID ieviešana nozīmē, ka jau šobrīd tālrunis kļūst par cilvēku digitālo maciņu” saka Vadims Frolovs, Swedbank valdes loceklis un Klientu servisa pārvaldes vadītājs.

“Digitalizācija nes līdzi jaunus izaicinājumus arī drošības jomā. Lai mūsu klienti arī turpmāk varētu gan justies pārliecināti par savu līdzekļu drošību, gan ērti tiem piekļūt, esam izvēlējušies pasaules līmeņa risinājumu - Smart-ID mobilo aplikāciju. To piedāvāsim kā alternatīvu līdzšinējiem autentifikācijas rīkiem - kodu kartēm un kalkulatoriem, lai katrs var izvēlēties saviem paradumiem un vajadzībām piemērotāko risinājumu,” norāda SEB bankas Digitālo kanālu pārvaldes vadītājs Iļja Nogičevs.

“Smart-ID, ko izstrādāja SK ID Solutions, nodrošina vienkāršu pieeju kvalificētas autentifikācijas mehānismiem. To var lietot ES dalībvalstīs identifikācijai un digitālā paraksta veidošanai, tā kā tirgu šādiem risinājumiem atvēra Eiropas Parlaments. Mēs nācām laikā ar mūsu jaunās tehnoloģijas attīstību arī maksājumu pakalpojumiem, lai atbilstu drošas autentifikācijas prasībām. Mēs esam patiesi gandarīti redzēt, ka divas no vadošajām Latvijas bankām ir starp pirmajām organizācijām, kas ievieš Smart-ID. Es domāju, ka šī jaunā inovācija piesaistīs arī citus Latvijas lietotājus, lai ieviestu šo starpnozaru elektroniskās identifikācijas līdzekli,” saka Kalevs Pihls (Kalev Pihl), SK ID Solutions vadītājs.