Lai izkļūtu no krīzes, kosmētikas ražotājam AS "Dzintars" ir jāsakārto produktu portfelis, jāmodernizē iesaiņojums, jāizveido mārketinga komunikācijas un reklāmas politika, bet firmas veikali jāpadara mājīgāki, uzskata biznesa augstskolas "Turība" docente mārketingā un zīmolvedībā Renāte Cāne.

Viņa norādīja, ka būtu jābrīnās, ja uzņēmums, kurš nedarbojas pēc mūsdienu biznesa principiem, uzrādītu labus rezultātus. "Dzintars" darbojas pēc principa - galvenais ir labs produkts, un tad jau noieta tirgus pats atradīsies, skaidroja Cāne.

"Taču, raugoties no uzņēmējdarbības un mārketinga viedokļa, jāatzīst, ka periods, kad galvenais bija produkts, bija pagājušā gadsimta sākums, kad valdīja uzskats, ka aizvien uzlabots produkts "pats sevi pārdos". Tātad "Dzintars" zināmā mērā dzīvo simts gadus senā pagātnē, kas turklāt vēl papildināta ar padomju laika lielummānijas paradumiem. Taču sen vairs nav tie laiki, kad patērētājs pirka vienkārši produktu, tagad pērkam stāstu, zīmolu un daudz ko citu - no uzņēmuma mājaslapas līdz veikala iekārtojumam un produkta kastītes noformējumam," skaidroja Cāne.

Viņa nenoliedza, ka "Dzintara" situāciju ietekmēja arī tirgus izmaiņas - Krievijas krīze, kuras ietekmē kritās iedzīvotāju pirktspēja. Otrs lielākais uzņēmuma tirgus bija Ukraina, kas arī šobrīd nepiedzīvo labākos laikus. Uzņēmums nebija ievērojis elementārus biznesa ābeces principus un diversificējis eksporta tirgus, arī tas ir sociālisma pieejas netikums, atzina Cāne.

"Reizēm šķiet, ka "Dzintara" vadība kā bērni spēlējas ar jaunu produktu izstrādi - trīs laboratorijas un produktu izstrādes centrs vairāk nekā 1800 kvadrātmetru platībā, ļoti plašs "parastās" un biokosmētikas klāsts. Aizvien lielāki ieguldījumi ražotnēs, bet absolūti tiek aizmirsts par mārketingu," norādīja Cāne.

Docente atzīmēja, ka pašlaik "Dzintaram" ir vairāk nekā 110 preču zīmes, vairāk nekā 150 patenti, taču produkti nav sistematizēti vai veidoti noteiktās produktu līnijās, nav veikts produktu audits, lai noskaidrotu, kuri no tiem ir pieprasīti tirgū, kuri - nav, no kuriem uzņēmums varētu atteikties un kuru ražošanu dubultot. Līdzīga situācija esot vērojama arī ar uzņēmuma veikaliem visā Latvijā - 46 veikali, taču tie ir izvietoti nepārdomāti, pārdevējas nereti ir cienījama vecuma kundzes, kuras mazliet iemigušas veikala stūrī min krustvārdu mīklas, tāpēc nav brīnums, ka cilvēki, jo īpaši jaunieši, šādiem veikaliem met līkumu.

"Tas, ka tik lielā uzņēmumā jau vairākus gadu desmitus pēc būtības visu nosaka viens cilvēks - Iļja Gerčikovs -, nav labākā prakse mūsdienu biznesā. Brīžiem šķiet, ka "Dzintarā" neviens neko nav dzirdējis ne par mārketingu, ne zīmolvedību. "Dzintara" gadījumā mārketinga skatījuma trūkums ir viena no pamatproblēmām. Te jāmin arī tas, ka virkne Latvijas mārketinga, zīmolvedības un reklāmas speciālistu vairāku gadu garumā ir piedāvājuši "Dzintara" vadībai jaunas mārketinga stratēģijas, taču šie piedāvājumi vienmēr tikuši noraidīti," norādīja Cāne.

Viņa piebilda, ka "Dzintars" pagaidām vēl ir spēcīgs zīmols, vairāk atpazīstams austrumos nekā rietumos, taču tas nevar ilgstoši gulēt uz veciem lauriem. Ja nekas nemainīsies, arī spēcīgs zīmols var pazust.

"Ja atmetam visus emocionālos argumentus, skaidri redzams, ka uzņēmumam ir tirgus potenciāls un to var atveseļot. Uzņēmums ražo kvalitatīvus produktus, no kuriem liela daļa ir ekoloģiski sertificēti. Taču patriotisms "Dzintaru" neglābs, to var tikai pārdomāts mārketings, mārketings un vēlreiz mārketings. Uzņēmuma atjaunošana ir loģiska un iespējama, jo tam ir daudz labu īpašību, un cerēsim, ka "Dzintars" nenomirs," piebilda Cāne.

Jau ziņots, ka Rīgas pilsētas Zemgales priekšpilsētas tiesa kosmētikas ražotājam AS "Dzintars" ierosinājusi tiesiskās aizsardzības procesa lietu, liecina Maksātnespējas reģistra informācija. Lieta ierosināta 17.oktobrī.

Uzņēmuma pārstāvji norādīja, ka divas krīzes, no kurām viena bijusi 2008., bet otra 2014.gadā, veicinājušas "Dzintara" tradicionālo tirgu samazināšanos, pārdošanas apjomu kritumu un apgrozāmo līdzekļu trūkumu. Uzņēmumam sāka uzkrāties parādi.

Patlaban tas esot gandrīz norēķinājies ar visiem izejvielu piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, taču iekavēti tika nodokļu maksājumi, kā rezultātā izveidojās parāds 3,2 miljonu eiro apmērā. Pērn "Dzintars" nomaksājis parādu 1,5 miljonu eiro apmērā. Taču ar to nepietiekot.

Sociālajos tīklos iedzīvotāji tika aicināti atbalstīt "Dzintaru", pērkot uzņēmuma produkciju.

"Dzintars" pagājušajā gadā strādāja ar 5,911 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7% mazāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas zaudējumi palielinājās par 76% - līdz 2,633 miljoniem eiro.

"Dzintars" ir parfimērijas un biokosmētikas izstrādātājs un ražotājs. "Dzintara" sortiments ietver vairāk nekā 1000 veidu kosmētikas, parfimērijas produktu, kā arī dekoratīvās kosmētikas izstrādājumus. Kompānija ir reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,817 miljoni eiro.

BNS_logo.jpg