Konkurences padomes (KP) lēmums aizliegt atvērt veikalu "Rimi" tirdzniecības centrā "Domina Shopping" ir signāls pārējiem tirgotājiem augt un attīstīties, sacīja KP priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

Viņa pauda cerību, ka līdz ar KP lēmumu izdosies sabalansēt tirgus situāciju konkrētajā teritorijā. Aizliegums atvērt veikalu "Rimi" tirdzniecības centrā "Domina Shopping" ir signāls pārējiem mazumtirgotājiem turpināt augt un attīsties, jo izaugsmes iespējas pastāv, viņa norādīja.

"Tas ir signāls sasparoties. Jo visi tirgus dalībnieki ir, teiksim, nokāruši galvas un saka, ka ir iespēja atnākt tikai lielajiem spēlētājiem. Bet konkrēti šis ir tas gadījums, kad ir iespēja sasparoties, attīstīties," uzsvēra Ābrama, piebilstot, ka izaugsmes iespējas pastāv gan esošajiem tirgus dalībniekiem, gan arī ir potenciāls mazumtirdzniecības tirgū ienākt jauniem.

Viņa pastāstīja, ka KP izlēma aizliegt atvērt tirdzniecības centrā "Domina Shopping" veikalu "Rimi", jo darījums nodarītu būtisku kaitējumu konkurencei, nostiprinot mazumtirgotāja "Rimi Latvia" pozīcijas tirgū un samazinot citu konkurentu iespējas efektīvi konkurēt.

Izvērtējot apstākļus, KP konstatēja, ka darījums palielinātu un nostiprinātu "Rimi" tirgus varu un vadošo stāvokli gan multifunkcionālo iepirkšanās centru segmentā, gan ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības konkrētajā tirgū.

Vienlaikus darījums palielinātu "Rimi" tirgus varu iepirkumu tirgū Latvijā, jo "Rimi" tādējādi iegūtu vēl izdevīgākus piegādātāju nosacījumus nekā konkurenti. Tāpat KP secināja, ka darījums vēl vairāk samazinātu konkurentu iespējas ilgtermiņā izdarīt efektīvu konkurences spiedienu, līdz ar to patērētāju izvēles iespējas.

Ābrama sacīja, KP balstījās uz jaunāko Eiropas praksi ģeogrāfiskā tirgus noteikšanā, nosakot, ka, braucot ar automašīnu 13 minūtes jebkurā virzienā no "Domina Shopping", atrodas 62 ikdienas pārtikas preču mazumtirdzniecības veikali, kuru tirdzniecības telpas platība ir 600 kvadrātmetri un, kas savās telpās spēj nodrošināt vismaz 6000 sortimenta vienību mēnesī. "Rimi" šajā apvidū ir absolūti lielākā tirgus daļa, kas ir gandrīz divreiz lielāka nekā nākamajam sekotājam - "Maxima".

Tāpat "Rimi" pašlaik izvietots septiņos no 10 multifunkcionālajiem iepirkšanās centriem konkrētajā tirgū. Atrašanās multifunkcionālajos iepirkšanās centros veido lielāko daļu "Rimi" ieņēmumu. Taču multifunkcionālie tirdzniecības centri ir stratēģiski nozīmīga vieta, jo patērētāji iepirkšanos tajos nereti savieno ar tur esošo ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības veikala apmeklēšanu.

Ja "Rimi Latvia" tiktu dota atļauja atvērt veikalu "Domina Shopping", mazumtirgotājs iegūtu iepirkuma varu attiecībās pret piegādātājiem, kas, salīdzinot ar konkurentiem, ir būtiska priekšrocība. Tas varētu beigties ar to, ka pārējie tirgotāji šajā apvidū izbeigtu darbību.

Līdz ar to KP nolēma aizliegt "Domina Shopping" atvērt "Rimi".

Jau vēstīts, ka KP vērtēja ieceri tirdzniecības centrā "Domina Shopping" atvērt "Rimi Latvia" lielveikalu. KP pērn gada otrajā pusē saņēma pilno ziņojumu par apvienošanos, kuras gaitā SIA "Plesko Real Estate" iegūst nomas tiesības uz mazumtirdzniecības telpām "Domina Shopping" un nodod tās apakšnomā mazumtirgotājam "Rimi Latvia".

Attiecīgais apvienošanās ziņojums KP iesniegts, jo telpas iepriekš izmantoja cits mazumtirgotājs. Atbilstoši Konkurences likumam gadījumi, kad tirdzniecības vietā līdzšinējo mazumtirdzniecības tīkla veikalu nomaina cits tīkls, kurš piedāvā tādu pašu vai līdzīgu sortimentu, ir uzskatāmi par uzņēmumu apvienošanos un ir paziņojami KP.

Pērn 31.maijā "Domina Shopping" tika slēgts "Prisma" veikals, jo "Prisma" nepanāca vienošanos ar tirdzniecības centra "Domina Shopping" īpašniekiem par telpu nomas līguma turpināšanu.

2016.gada vasarā tirdzniecības centru "Domina Shopping" par 74,5 miljoniem eiro iegādājās nekustamo īpašumu fonds "EfTEN Kinnisvarafond II". Tirdzniecības centra platība pārsniedz 120 tūkstošus kvadrātmetru, un tas ir otrs lielākais tirdzniecības centrs Rīgā. Tirdzniecības centrā darbojas vairāk nekā 160 veikalu.

2015.gadā "Domina Shopping" apgrozījums bija 64,4 miljoni eiro, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt 2016.gada rezultāti vēl nav publiskoti.

BNS_logo.jpg