Valdība sēdē otrdien apstiprināja noteikumus, kas paredz būvdarbu iepirkumos turpmāk norādīt būvuzņēmuma profesionālo kompetenci, informēts valdībā.

Valdības sēdē šos noteikumus atzinīgi vērtēja pārstāvji no Finanšu ministrijas un būvnieku nozares, uzsverot, ka tie atvieglos pretendentu vērtēšanu publiskajos iepirkumos.

Arī Konkurences padomes pārstāvis sēdē atzina, ka pirmšķietami attiecīgie noteikumi ir pozitīvi, taču vajadzētu arī izvērtēt to ietekmi uz konkurenci nozarē kontekstā ar topošajiem grozījumiem Publisko iepirkumu likumā. Konkurences padome šo noteikumu izstrādē nav iesaistījusies,

Ekonomikas ministrija norāda, ka klasifikācijas mērķis ir būvniecības nozares profesionālās vides sakārtošana publiskā finansējuma iepirkumos, izveidojot atklātu, skaidru sistēmu būvdarbu veicēju profesionālās pieredzes, finansiāli ekonomisko spēju un ilgtspējas novērtēšanai un piemērošanai būvdarbu iepirkumos, tādējādi pilnveidojot tiesisko vidi un sekmējot būvniecības kvalitāti, kā to paredz valdības rīcības plāns.

Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) dati liecina, ka ik gadu tiek apstrīdēti vidēji 12,37% izsludināto būvdarbu iepirkumu, kas ir augstākais sūdzību īpatsvars iepirkumos. Piemēram, 2013.gadā sūdzības 27,55% gadījumu saņemtas tieši par būvdarbu iepirkumiem, 2014.gadā tie bija 28,34%, bet šī gada 9 mēnešos - 25,61%. Kopumā periodā no 2013.gada janvāra līdz 2015.gada septembra beigām saņemtas 564 sūdzības par būvniecības iepirkumiem.

Ekonomikas ministrija atzīst, ka apstrīdēšanas gadījumi pagarina iepirkuma procedūru, kas vēlāk negatīvi atsaucas uz būvdarbu izpildei atvēlētajiem termiņiem, līdz ar to rada saimniecisku risku pasūtītājam. Būtiskākā problēma vērojama projektos, kur līdztekus publiskajam finansējumam piesaistīti arī Eiropas Savienības politiku instrumentu vai citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi.

Izmantojot unificētu sākotnējās profesionālās atbilstības noteikšanas sistēmu par vienu no būvniecības līguma piešķiršanas kritērijiem, pasūtītājam tiks atvieglots atlases process un sekmēta atvērta, skaidra un vienota pieeja pretendenta atbilstības noteikšanai. Vienlaikus mazināsies apliecinājumu un dokumentu apjoms, kas pretendentam jāiesniedz katram konkrētajam iepirkumam, jo būtiskā daļā viņa spējas un atbilstība publisko iepirkumu atlases kritērijiem novērtēta klasificējot.

Būvuzņēmumu klasifikācija tika izstrādāta nolūkā mazināt administratīvo slogu publiskā finansējuma būvdarbu iepirkumu pretendentiem un veicināt vienotu, profesionālās kompetencēs balstītu būvdarbu veicēju atlasi. Klasificējot netiek apskatīta pretendenta kvalifikācija atbilstoši līgumdarbu summai, kas ir izteikti neviendabīgs būvniecības iepirkumu parametrs, kā arī specializētā tehniskā nodrošinājuma pieejamībai.

Noteikumi paredz, ka pirms kvalificēšanas procesa sākšanas klasifikācijas iestāde pārbaudīs būvuzņēmuma atbilstību Publisko iepirkumu likumā noteiktajiem kandidātu un pretendentu izslēgšanas noteikumiem.

Būvuzņēmējus klasifikācijas iestāde klasificēs 3 kritēriju grupās - profesionālā pieredze, finansiāli ekonomiskie rādītāji un ilgtspēja.

Lai nodrošinātu atbilstošu nozarei un saimnieciskajai darbībai būtisko uzņēmuma darbības rādītāju ilgtermiņa stabilitātes vērtēšanu, klasifikācijas sistēma ietver 3 klasifikācijas veidus

  • Pirmkārt, klasifikācija vispārējā kārtībā jeb automātiska kvalificēšana, nesaņemot būvkomersanta iesniegumu, ko reizi gadā veic būvuzņēmumiem, par kuriem Būvkomersantu reģistrā ir pieejami dati par 3 pilniem to darbības gadiem.
  • Otrkārt, pagaidu klasifikācija jeb klasifikācija, pamatojoties uz būvuzņēmuma iesniegumu, un gadījumā, ja Būvkomersantu reģistrā ir dati par vismaz 1 pilnu uzņēmuma darbības gadu.
  • Treškārt, vienreizēja klasifikācija jeb klasifikācija, pamatojoties uz ārvalstu komersanta iesniegumu, un gadījumā, kad šis komersants nav reģistrēts Būvkomersantu reģistrā, bet sniedz pierādījumus par darbību iepriekšējo 3 gadu periodā.

Attiecīgi klasifikācijas sistēma aptver visus būvuzņēmumus, par kuriem Būvkomersantu reģistrā pieejami dati par vismaz 1 pilnu darbības gadu, kā arī ārvalstu komersantus.

Ņemot vērā kvalifikāciju noteicošo faktoru iespējamo dinamiku, uzņēmējdarbībai raksturīgos procesus un iepērkamo būvdarbu specifiku, klasifikācijas sistēmā ietverti 3 klasifikācijas veidi.

  • Pirmkārt, atkārtota klasifikācija, kas tiek veikta, pamatojoties uz tāda uzņēmuma iesniegumu, kurš iepriekš ticis klasificēts, un lēmums par tā klasifikāciju ir spēkā esošs, bet lēmuma darbības periodā notikušas izmaiņas klasifikācijai būtiskajos rādītājos.
  • Otrkārt, klasifikācijas nodošana, kas tiek veikta, pamatojoties uz reorganizēta komersanta iesniegumu gadījumā, kad visi tā dalībnieki piekrīt, ka klasifikācijai būtiskie resursi un kompetences pāriet nodalītajam būvuzņēmumam.
  • Treškārt, piegādātāju apvienību klasifikācija, kas tiek veikta, pamatojoties uz klasificētu būvuzņēmumu iesniegumiem, un gadījumā, kad saimniecisku apsvērumu dēļ un atbilstoši iepirkuma priekšmetam uzņēmumi vēlas apvienot resursus, lai sasniegtu augstāku profesionālo vai finansiāli ekonomisko spēju līmeni.

BNS_logo.jpg