Valdība sēdē šodien lems par Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātajiem noteikumiem ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei, liecina valdības sēdes darba kārtība.
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka patlaban spēkā Latvijā ir izsniegtas četras licences ogļūdeņražu izpētei un ieguvei jūrā, no kurām viena nav stājusies spēkā, jo nav parakstīts Latvijas un Lietuvas jūras robežas līgums. Vienā licences laukumā jūrā 2013.gada maijā un jūnijā ir izurbts ogļūdeņražu izpētes urbums, kurš bija nesekmīgs un attiecīgajā ģeoloģiskajā struktūrā ogļūdeņraži netika konstatēti.
Savukārt uz sauszemes ir izsniegtas trīs licences ogļūdeņražu izpētei un ieguvei, no kurām vienas ietvaros ir notikusi aktīva ogļūdeņražu izpēte. Tā kā ogļūdeņražu izpēte visu izsniegto ogļūdeņražu izpētes un ieguves licenču ietvaros tuvojas noslēgumam, ir nepieciešams nepārprotams un skaidrs regulējums ogļūdeņražu ieguvei, lai ilgtermiņā nodrošinātu pārredzamību un caurskatāmību liela investīciju apmēra projektiem, kādi ir ogļūdeņražu izpēte un ieguve.
Noteikumu projekts nosaka ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves licencēšanas vispārīgo kārtību, licences laukuma noteikšanas un paplašināšanas kārtību, vides aizsardzības prasības ogļūdeņražu izpētei un ieguvei jūrā un sauszemē un valsts nodevas par licenci maksāšanas kārtību un apmēru.
Pēc anotācijā paustā, noteikumu projekts nosaka, ka ogļūdeņražu meklēšanas licences nav ekskluzīvas (izņemot sauszemei, kas nav valsts īpašumā esošs nekustamais īpašums), savukārt ogļūdeņražu izpētes un ieguves licences ir ekskluzīvas un vienā licences laukumā var izsniegt tikai vienu licenci ogļūdeņražu izpētei un ieguvei. Ogļūdeņražu meklēšanas licenci komersants var saņemt bez konkursa, bet ogļūdeņražu izpētes un ieguves licences saņemšanai valsts īpašumā esošajos nekustamajos īpašumos vai jūrā komersants licenci var saņemt konkursa kārtībā. Ogļūdeņražu izpētes un ieguves licenci nekustamajos īpašumos, kas nav valsts īpašums, komersants var saņemt atlases konkursa kārtībā, ja tas iegūst noteiktu minimālo punktu skaitu.
Tāpat noteikumu projekts nosaka licencēšanas komisijas sastāvu, tiesības, pienākumus, licencēšanas komisijas sēžu kārtību un komisijas lēmumu pieņemšanu.
Ar noteikumiem arī tiek noteikta kārtība, kādā EM izsludina konkursu ogļūdeņražu izpētei un ieguvei, konkursa sludinājumā iekļaujamo informāciju, konkursa dalībnieku atlases kritērijus. Svarīgākaji kritēriji ir dalībnieka pieredze, piedāvātā minimālā izpētes darbu programma un tās izmaksas.
Tāpat noteikumu projektā tiek noteikti licenciāta, operatora un īpašnieka pienākumi un tiesības ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves procesā, tai skaitā prasības, lai nodrošinātu smagu negadījumu novēršanu un to radīto seku ierobežošanu. Tiek noteikts pienākums licenciātam iesniegt ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes un ieguves laikā iegūtos datus EM.
"Licenciātam tiek noteikts pienākums saskaņot ogļūdeņražu izpētes laikā jūrā veicamo gultnes drošības pārbaudi ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, kā arī Nacionālo bruņoto spēku rīcība gadījumā, ja gultnes pārbaudes rezultātā tiek konstatēti sprādzienbīstami priekšmeti. Ņemot vērā iepriekš minēto ir jāizvērtē nepieciešamība pilnveidot citus normatīvos aktus, kas nosaka Nacionālo bruņoto spēku darbību, veicot sprādzienbīstamu priekšmetu iznīcināšanu jūrā, tādēļ noteikumu projektam ir pievienots Ministru kabineta protokollēmuma projekts, kas nosaka pienākumu aizsardzības ministram sešu mēnešu laikā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus grozījumiem normatīvajos aktos par Nacionālo bruņoto spēku iesaisti un veicamajiem pasākumiem tādu sprādzienbīstamu priekšmetu iznīcināšanā Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā, kas saistīti ar ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves darbu veikšanu," klāstīts anotācijā.
Pēc EM paustā, plānotais regulējums nosaka licenciāta maiņas kārtību, paredzot, ka ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes un ieguves licenci vai tās daļu var atsavināt, nododot trešajai personai. Tāpat noteikumu projekts nosaka valsts nodevas maksāšanas kārtību par licences saņemšanu un kārtību, kādā Ministru kabinets lemj par valsts līdzdalības daļas finansēšanu, paredzot finansējumu no valsts budžeta līdzekļiem vai pieņemot lēmumu nefinansēt valsts līdzdalības daļu.
Vienlaikus tiek noteikta valsts līdzdalības daļas pārvaldīšanas kārtība un valsts kapitālsabiedrības sadarbības forma ar ogļūdeņražu izpētes un ieguves licenciātu, nosakot tās izdevumu segšanas avotus, īstenojot valsts līdzdalību ogļūdeņražu ieguvē.
"Pēdējā laikā aktuāli ir kļuvuši jautājumi, kas saistīti ar slānekļa gāzes un naftas izpētes un ieguves jautājumiem. Ņemot vērā, ka slānekļa gāze un nafta sastāv no ogļūdeņražiem, arī to meklēšanas vai izpētes un ieguves licences laukumus varēs noteikt saskaņā ar šajā noteikumu projektā iekļauto regulējumu. Arī slānekļa gāzes un naftas meklēšana var tikt veikta saskaņā ar noteikumu projektā iekļauto regulējumu, tomēr to ieguve tehnoloģiski atšķiras no tradicionālās ogļūdeņražu ieguves, tādēļ, ja radīsies tāda nepieciešamība, tam tiks izstrādāts atsevišķs regulējums," piebilst EM.
Pret EM piedāvāto noteikumu projektu gan iebilst Baltijas ogļūdeņražu izpētes un ieguves asociācijas (BOIIA) valdes priekšsēdētāja Sigita Poželaite-Šavļuga, kura uzsver, ka piedāvātais regulējums joprojām neatbilst nozares prasībām.
BOIIA jau iepriekš pauda kritiku nepilnīgajam noteikumu projektam, pēc kā EM tika uzdots tā saturu precizēt un saskaņot ar asociāciju. "Dialoga rezultātā tika panākts zināms kompromiss, tomēr pēdējā noteikumu redakcijā, kuru valdībā plānots izskatīt jau otrdien, no panāktajiem risinājumiem nav ne vēsts, un regulējums joprojām nenodala prasības ogļūdeņražu ieguvei jūrā un sauszemē, kā tas ir citās pasaules valstīs," atzīmēja Poželaite-Šavļuga.
Viņa uzsvēra, ka asociācija stingri uzstāj uz nepieciešamību pieņemt tādus noteikumus, kuri reāli sekmēs nozares attīstību, nevis kalpos kā formāla procedūra, vienlaikus palielinot birokrātisko slogu, ar kuru nākotnē nozare var pārstāt pastāvēt.
BOIIA ir izveidota ar mērķi veicināt ogļūdeņražu izpēti un ieguvi Latvijā,aizsargāt un pārstāvēt savu biedru intereses un tiesības attiecībās ar valsts un pašvaldības institūcijām, piedalīties likumdošanas un normatīvo aktu izstrādāšanā, to savstarpējā saskaņošanā un tālākā pilnveidošanā, kā arī aizsargāt, realizēt un popularizēt asociācijas biedru intereses, kas saistītas ar ogļūdeņražu izpēti un ieguvi Latvijā.