2025.gada 28.jūnijā spēkā stājas jauns normatīvais akts – Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums. Ar šo likumu pārņemta direktīva 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām. Regulējuma mērķis ir veicināt gan ekonomiska, gan sociāla rakstura jautājumu risināšanu, uzlabojot Eiropas Savienības iekšējā tirgus darbību, brīvu preču un pakalpojumu apriti, kā arī veicinot personu ar invaliditāti neatkarīgu dzīvi un iekļaušanos sabiedrībā.
Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma normas ir saistošas arī publisko iepirkumu veicējiem – vienlaikus ar tām spēkā stāsies arī grozījumi Publisko iepirkumu likumā (PIL) un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā.
PIL 20.pants (Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 23.pants) papildināts ar 9. un 9.1daļu, kas paredz papildu nosacījumus tehnisko specifikāciju sagatavošanai tādiem iepirkumiem, kuru rezultāti paredzēti lietošanai fiziskajām personām – turpmāk obligāti (kur tas attiecināms) iepirkuma rezultātā noslēgtu iepirkuma līgumu ietvaros noteiktām iepērkamām precēm un pakalpojumiem jānodrošina piekļūstamību personām ar invaliditāti vai jāņem vērā universālā dizaina principi. Minētajos likumos ir precizēta arī terminoloģija par piekļūstamību.
PIL pārejas noteikumu 20.pantā (Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma pārejas noteikumu 23.pantā) noteikts, ka piekļūstamības prasības neattiecas uz iepirkumiem un iepirkuma procedūrām, kuras izsludinātas vai par kurām, ja iepirkums vai iepirkuma procedūra nav izsludināma, lēmums par iepirkuma vai iepirkuma procedūras uzsākšanu pieņemts līdz 2025.gada 27.jūnijam.
Sākot ar 2025.gada 28.jūniju izsludinātos (uzsāktos) iepirkumos pasūtītājiem (arī sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem) jānodrošina, ka tehniskās specifikācijas satur preču un pakalpojumu piekļūstamības prasībām iepirkumos.
Pasūtītājiem jāņem vērā, ka obligātās piekļūstamības prasības attiecas uz Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 3.pantā ietvertajām precēm un pakalpojumiem.
Preces:
- datori un to operētājsistēmas;
- pašapkalpošanās termināļi (maksājumu termināļi fiziskās tirdzniecības vietās, bankomāti, biļešu automāti, reģistrācijas automāti un interaktīvi pašapkalpošanās termināļi informācijas sniegšanai);
- viedtālruņi un citas sakaru ierīces;
- televīzijas ierīces, kas saistītas ar digitālās televīzijas pakalpojumiem;
- e-lasītāji.
Pakalpojumi:
- tālruņa pakalpojumi;
- noteikti patērētāju finanšu pakalpojumi;
- e-komercija;
- tīmekļvietnes;
- mobilie pakalpojumi;
- elektroniskās biļetes un informācijas avoti par gaisa, autobusu, dzelzceļa un ūdens transporta pakalpojumiem;
- e-grāmatas;
- piekļuve audiovizuālo mediju pakalpojumiem;
- atbildēšana uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru “112”.
Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumā noteiktos tirgus uzraudzības iestādes pienākumus veic Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Preču un pakalpojumu atbilstību piekļūstamības prasībām uzrauga likuma Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 22.pantā minētās kompetentās iestādes.