Grozītā Maksājumu pakalpojumu direktīva - PSD2 (Payment Service Directive 2) stājās spēkā šajā mēnesī (13.01.2018.), tās galvenais mērķis ir atvieglot inovāciju un konkurenci finanšu pakalpojumu tirgū, padarīt to atvērtāku un pārskatāmāku. Vai bankas tam ir gatavas? Veikts maksājumu pakalpojumu direktīvas 2 banku sagatavotības līmeņa pētījums. 

Direktīva paredz atvērt bankas klientu maksājumu kontu un maksājuma uzdevumu saskarnes, kā arī piedāvāt trešajām pusēm izmantot autentifikācijas pakalpojumus un testēšanas vides. Tas nozīmē, ka bankas vairs nebūs ekskluzīvi konta informācijas turētāji un klienti ikdienas bankas darījumu veikšanai (piemēram, lai veiktu maksājumu vai pārbaudītu sava konta bilanci) varēs izmantot trešās puses pakalpojuma sniedzēju vai arī konkurējošo banku.

“Nesen publiskotajā Deloitte Eiropas PSD2 ziņojumā, tiek analizēta Eiropas banku sagatavotība direktīvai. Aptaujā piedalījās vairāk nekā 90 Eiropas bankas, tai skaitā arī Baltijas valstu pārstāvji”, min Roberts Stuģis, "Deloitte" Baltija partneris.

3 galvenie pētījuma secinājumi ir šādi:

  • Centrālās un Austrumeiropas (CEE) bankas ir ne tik agresīvas savās PSD2 stratēģijās salīdzinot ar Rietumeiropas bankām. Lielākās universālās “vēsturiskās” bankas ir visatvērtākās PSD2 potenciālam, uzskatot to par stratēģisku iespēju uzlabot biznesa procesus.Vidējā un mazā lieluma spēlētāji, no otras puses, bieži ievēro vien piesardzīgu atbilstības (compliance) pieeju PSD2 direktīvai.Turpretī ievērojama daļa Rietumeiropas banku, neatkarīgi no to lieluma, īsteno agresīvu PSD2 stratēģiju, kuras mērķis ir iegūt tirgus daļu un paveikt stratēģiskas izmaiņas.
  • Bankas paredz, ka visvairāk PSD2 direktīva ietekmēs fizisko personu banku pakalpojumus, maksājumus un patērētāju aizdevumus, kā arī MVU banku pakalpojumus. Lai spētu piedāvāt konkurētspējīgu pakalpojumu arī turpmāk, lielākā daļa Eiropas banku apsver alianses iespējas ar Fintech uzņēmumiem vai citiem trešo pušu spēlētājiem.
  • Lai gan lielākā daļa banku redz PSD2 direktīvu kā iespēju, tās joprojām apzinās draudus, ko direktīva izvirza līdzšinējiem banku uzņēmējdarbības modeļiem. Neskatoties uz iespējamo sadarbību ar Fintech uzņēmumiem, bankas (it īpaši no Centrālās un Austrumeiropas reģiona) joprojām ir diezgan piesardzīgas darījumos ar konkurentiem. Pārsteidzoši, ka lielie tehnoloģiju uzņēmumi, piemēram, Google vai Amazon, vēl netiek uztverti kā būtiski konkurenti, neskatoties uz to pierādīto spēju mainīt un ietekmēt maksājumu tirgu.